Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62266 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #100 skrivet: 23 sep-08 kl 12:24 »

... och förresten, vem fan vill ligga och frysa under en töntig bomullspläd när man kan mysa under gosig ull?

Nja, jag håller inte riktigt med.
Jag har under de senaste åren lämnat ull-stickandet till förmån för bomull.
Ull blir helt enkelt för varmt, och jag vill gärna kunna ha på mig tröjor inomhus på vintern utan att svettas. :-\

Ull, är enligt mig, perfekt för utomhuströjor, men om det ska användas till inomhus dito så krävs en vääldigt tunn kvalitet.

Fast nu handlade det ju om plädar. Ja visst, ja  ::)

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #101 skrivet: 23 sep-08 kl 12:27 »

Nu vet jag vad jag kan göra med suntetgarnen!!! Kanske en gul-och-rödrandig strumpa till lamp-stolpen utanför på gatan...)  ;D

Det här är nog det absolut bästa som man kan använda syntetgarner till!
Skynda dig, det börjar bli kallt!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #102 skrivet: 23 sep-08 kl 14:50 »
 ;D
Instämmer med Ior!
Lyktstolpen utanför huset ligger på tur! Det blir något av fluffiga mohairgarner, för det har jag gott om...
Höns, stickning och pelargoner

Gille

• -
« Svar #103 skrivet: 29 sep-08 kl 09:20 »
Fråga! Hur får jag min slätstickning jämn när jag använder strumpstickor? Blir alltid en o annan stor maska mellan stickorna fast jag byter plats på mellanrummet ibland.
Kaninuppfödare och pelargontant.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
Undvika stegar vid sockstickning
« Svar #104 skrivet: 29 sep-08 kl 11:57 »
Hej!
Du får svar på engelska, hör av dig om du vill att jag översätter.

"Pull. The. Yarn. Tight.

That's it, folks. That's the entire extent of my expertise on Losing The Ladders. I just give the yarn a little extra-special tug after I knit the first stitch of each needle, and presto, no more ladders. I think the only trick here is a mental one: pull a weensy bit harder than you think you should.

See the ladders? Allll the way down the sock!

Why does this work? Ladders are caused by too much yarn between the last stitch on one needle and the first stitch on the next, so a firm little tug ensures that there is no "extra" yarn. It might help to take a closer look at the other stitches on your needles so you can see just how tiny that little strand between stitches is supposed to be. Some knitters tug until the needles are gently touching each other—experiment a little to find the proper "pull" to use in your particular style of knitting."
Källa http://www.knittingdaily.com/blogs/daily/archive/2007/11/05/solving-common-knitting-problems_3A00_-losing-the-ladders.aspx
Lycka till!
Lena
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #105 skrivet: 29 sep-08 kl 12:09 »
Brukar också dra åt garnet, och så tycker jag att det brukar försvinna när man blockar. Är det vantar (eller annat smått) jag stickat brukar jag tvätta dem och låta dem torka plant, då går det bort.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

hustigern

• Östergötland
« Svar #106 skrivet: 29 sep-08 kl 17:37 »
Jag flyttar om stickorna allt eftersom jag stickar, så att "skarven" inte är på samma ställe, dvs mellan samma två maskor hela tiden. Om jag tex har 12 m per sticka så stickar jag 14 m på en sticka och sen 12 igen så att två maskor i varje sjok "byter sticka" en gång per varannat varv eller så. Samt drar åt lite extra när jag byter stickor.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Gille

• -
« Svar #107 skrivet: 29 sep-08 kl 22:18 »
Jag flyttar om stickorna allt eftersom jag stickar, så att "skarven" inte är på samma ställe, dvs mellan samma två maskor hela tiden. Om jag tex har 12 m per sticka så stickar jag 14 m på en sticka och sen 12 igen så att två maskor i varje sjok "byter sticka" en gång per varannat varv eller så. Samt drar åt lite extra när jag byter stickor.

/Anneli
Flyttar också skarven men får då ett fint mönster med stora maskor. Ska försöka dra ordentligt mellan stickorna!
Kaninuppfödare och pelargontant.

ankianka

• Södermanland
« Svar #108 skrivet: 01 okt-08 kl 08:30 »
Provar här också, ställer frågan:
En normal 5 åring hur många maskor till raggsockor i stickor 4? Nån som vet? Tack.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

manna

• -
« Svar #109 skrivet: 01 okt-08 kl 19:52 »
Ett mönster jag har säger att storlek 4 år och stickor nr 3 = 44 maskor. Med större stickor blir det kanske lagom storlek på sockorna till en femåring.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ankianka

• Södermanland
« Svar #110 skrivet: 01 okt-08 kl 21:57 »
Tack..testar ;D
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #111 skrivet: 04 okt-08 kl 19:27 »
En helt annan fråga: Kan man sticka med bomullsgarn, t ex en tröja?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #112 skrivet: 04 okt-08 kl 20:24 »
En helt annan fråga: Kan man sticka med bomullsgarn, t ex en tröja?

Naturligtvis!
Men, du kanske har ett speciellt bomullsgarn, vad har du tänkt dig?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #113 skrivet: 05 okt-08 kl 13:36 »
På den fina ekoaffären Bikupan här i Jönköping säljer de ekologisk bomullsgarn. Skulle vilja växtfärga det.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #114 skrivet: 05 okt-08 kl 21:57 »
Om man stickar med bomullsgarn så är det bra att veta att bomull inte alls är lika elastiskt som ull. T ex, en resår kommer inte att "dra ihop sig" på samma satt som med ullgarn. Den kommer att bli mer platt (och det är ju inte avsikten). Ska man sticka med bomull bör man använda ett mönster som är avsett just för bomull och inte använda ett mönster som är avsett för ullgarn.
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #115 skrivet: 06 okt-08 kl 08:52 »
Det här är saker jag borde ha frågat om tidigare, när det s a s var aktuellt, men jag trollade ihop det snyggt ändå. Facit är dock fint att ha inför framtida (jag börjar på onsdag!) projekt.

1:a v är avigsidan. Vad betyder det? Eller snarare, vad innebär det och varför är det viktigt? Om jag börjar arbetet med att sticka resår, så kan det väl kvitta vilket som är avig- resp. rätsidan? I mina ögon ser resåren likadan ut på båda sidor.

Avmaska x, x, x. Innebär detta att jag avmaskar tre på varandra följande varv? Jag läste någonstans att man avmaskar från rätsidan, men sedan fick jag bilder skickade till mig där det visas hur avmaskning från avigsidan görs. Hilfe!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #116 skrivet: 06 okt-08 kl 10:12 »

1:a v är avigsidan. Vad betyder det? Eller snarare, vad innebär det och varför är det viktigt? Om jag börjar arbetet med att sticka resår, så kan det väl kvitta vilket som är avig- resp. rätsidan? I mina ögon ser resåren likadan ut på båda sidor.

Jag vet inte riktigt. Jag är självlärd stickerska, och tror att det har med upplägget att göra.
Kolla på de upplagda maskorna. Den ena sidan är inte lik den andra. Den ena sidan ser ut mer som en rätsida än den andra. Jag tror att det har med detta att göra, så att den "snyggare" sidan kommer framåt.
I de fall jag hoppar över resår och börjar med slätstickning direkt, så tycker jag iaf att det spelar en stor roll.

« Senast ändrad: 06 okt-08 kl 10:15 av Ior »

manna

• -
« Svar #117 skrivet: 06 okt-08 kl 10:39 »

Jag vet inte riktigt. Jag är självlärd stickerska, och tror att det har med upplägget att göra.
Kolla på de upplagda maskorna. Den ena sidan är inte lik den andra. Den ena sidan ser ut mer som en rätsida än den andra. Jag tror att det har med detta att göra, så att den "snyggare" sidan kommer framåt.
I de fall jag hoppar över resår och börjar med slätstickning direkt, så tycker jag iaf att det spelar en stor roll.

Okej, jag ska kolla extra noga nästa gång.

Jag såg en väldigt vacker tröja på promenad för en tid sedan. Mörk blyertsgrå. Slätstickad. Rak. Enkel. Och utan resårstickning i vare sig ärmar eller nederkant. Kanten blev i stället lite utåtrullad. En sådan tröja ska jag skapa mig så småningom.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #118 skrivet: 06 okt-08 kl 10:54 »
Okej, jag ska kolla extra noga nästa gång.

Jag såg en väldigt vacker tröja på promenad för en tid sedan. Mörk blyertsgrå. Slätstickad. Rak. Enkel. Och utan resårstickning i vare sig ärmar eller nederkant. Kanten blev i stället lite utåtrullad. En sådan tröja ska jag skapa mig så småningom.

Du menar väl utåtkrullad? ;)

manna

• -
« Svar #119 skrivet: 06 okt-08 kl 11:48 »
Du menar väl utåtkrullad? ;)

Ja, det är kanske det jag menar. Jag tror inte att jag menar utåtknullad i alla fall.

Nå, ny fråga:
Att slätstickning inte är så sabla slätt i kanterna, är klart. Vad är det som bestämmer hur mycket rull/krull det blir? Är det det berömda förhållandet mellan räta och aviga maskor? Kan jag göra "lagom" rull/krull på något sätt om jag tycker att det har blivit för mycket av det goda?

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser