Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62252 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #60 skrivet: 05 sep-08 kl 06:01 »
Det funkar även utan extra sticka, bara lämna maskorna kvar och hänga och sticka fram och tillbaka de som ska stickas. Kanske lite bökigt, men så brukar jag göra (är för lat för annat ;))

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #61 skrivet: 05 sep-08 kl 07:02 »
Nästa undring:
Lättaste/bästa sättet att hålla styrsel på maskor som står på vänt medan andra stickas? Jag är vid halsen på framtycket nu och ska sticka varje sida för sig. Är rädd att maskorna ramlar av en vanlig sticka. Funkar det med säkerhetsnål?

Allt som funkar bra, det funkar!
Jag levde i åratal med små säkerhetsnålat som jag använde på detta sätt, ett tag drog jag genom en väldigt grov, dubbelvikt tråd, vars ändar sammanfogades med en lös rosett. Med tiden har jag p.g.a. mitt flitiga stickande införskaffat alla nödvändiga och onödiga extratillbehör, vilket naturligtvis inte är nödvändigt.

manna

• -
« Svar #62 skrivet: 05 sep-08 kl 07:13 »
Vilka bra svar jag får! Ni borde få löneförhöjning hela bunten!

Just nu, som erbarmligt fattig på proffsprylar, är jag särskilt nöjd med att få veta att det nästan går lika bra med selleri. Jag gör ett försök med att låta maskorna hänga med på den ena stickan. Skulle det bli träligt, så kan jag prova något av de andra tipsen. 

Oooh, snart är ju tröjan färdig! Jösses Krister, mitt livs andra tröja! Och efter recept dessutom!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #63 skrivet: 05 sep-08 kl 08:45 »
Ett tips som kan vara bra när det ser extra tomt ut i plånboken och man bara måste ha nya stickor, virknålar och allt vad det är, såna där stora säkerhetsnålar t ex, är att kolla på loppisar eller ställen typ kupan och lions. Där kan man komma över det man behöver för någon krona.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #64 skrivet: 05 sep-08 kl 11:16 »
Jaa, loppisar är superbra! Och emellanåt hittar man riktigt fint garn också, ibland bara några nystan och ibland hela lådor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

manna

• -
« Svar #65 skrivet: 07 sep-08 kl 11:06 »
Jo, det var ju det här med monteringen...

Spänn upp delarna mellan fuktiga dukar efter den angivna masktätheten och sätt i knappnålar. Sy ihop pullovern med efterstygn innanför 1 m men lämna större delen av vänster axelsöm öppen.

Vad betyder detta? Ska jag först spänna upp delarna och låta dem torka (är det nu nederkanterna kommer att bli platta som pannisar?) och först därefter sy ihop delarna, eller syr man ihop delarna medan de är uppspända? Efterstygn har jag aldrig hört talas om, men det måste ju vara lite enklare än hjärnkirurgi i alla fall.

Halskant: Plocka upp runt halsen från rätsidan på stickor 2½ ca 94 m och sticka resår... blablabla

Ursäkta, en novis, men... ca 94 m? Varför blir det plötsligt så vaga instruktioner? Hur många maskor från 94 st är ca? Är 90 m ca 94 m? 100? 87? Och är det okej att plocka upp (hur gör man det förresten?) 94 m eller är det alltför exakt för att vara ca? 

Två dagar kvar att vinka på, sedan ska tröjan vara färdig. Hua.
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 11:14 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #66 skrivet: 07 sep-08 kl 11:39 »
Spänn upp delarna mellan fuktiga dukar efter den angivna masktätheten och sätt i knappnålar. Sy ihop pullovern med efterstygn innanför 1 m men lämna större delen av vänster axelsöm öppen.

Vad betyder detta? Ska jag först spänna upp delarna och låta dem torka

Jo, de som brukar göra så svärmar för att det är ur-viktigt att låta plagget torka i utlagt tillstånd.
På så sätt har man liksom sista(?) chansen att rätta till små misstag genom att sträcka lite mer här och där.
Glöm bara inte att nåla tätt, tätt, så att du inte får vågiga kanter.
Jag har aldrig haft tålamod att tvätta mina plagg innan de sys ihop, men det är ju en annan femma... :-[   

Efterstygn har jag aldrig hört talas om

Efterstygn använder jag när jag syr lapptäcken. En stor fördel är att de blir relativt "hårda" och alltså inte snörper ihop styckena. På länken finns en bild som visar hur stygnen ser ut.
Ursäkta, en novis, men... ca 94 m? Varför blir det plötsligt så vaga instruktioner? Hur många maskor från 94 st är ca? Är 90 m ca 94 m? 100? 87? Och är det okej att plocka upp (hur gör man det förresten?) 94 m eller är det alltför exakt för att vara ca? 

Tja, inte är det lätt att vara nybörjare. Man vill helt enkelt göra allt på rätt sätt. Det finns ingen enkel lösning!
Allt beror på hur din stickning ser ut, hur hårt du stickar o.dyl. Jag skulle vilja tipsa dig om att plocka upp ca 94 maskor  ;)
runt halsen, men se till att de hamnar på jämnt avstånd. 98 maskor blir kanske också bra, eller också ger 98 maskor en alldeles för vid hals! Keine Ahnung! PROVA!

Att instruktionerna plötsligt blir vaga beror förmodligen på att det viktigaste är att upplockandet av maskor sker jämnt fördelat över stycket.
Lättast tycker jag att det är att plocka maskor med en grov virknål, i samma grovlek som dina stickor.

manna

• -
« Svar #67 skrivet: 07 sep-08 kl 12:34 »
Jag har aldrig haft tålamod att tvätta mina plagg innan de sys ihop, men det är ju en annan femma... :-[   

Efterstygn använder jag när jag syr lapptäcken. En stor fördel är att de blir relativt "hårda" och alltså inte snörper ihop styckena. På länken finns en bild som visar hur stygnen ser ut.

Tja, inte är det lätt att vara nybörjare. Man vill helt enkelt göra allt på rätt sätt. Det finns ingen enkel lösning!
Allt beror på hur din stickning ser ut, hur hårt du stickar o.dyl. Jag skulle vilja tipsa dig om att plocka upp ca 94 maskor  ;)
runt halsen, men se till att de hamnar på jämnt avstånd. 98 maskor blir kanske också bra, eller också ger 98 maskor en alldeles för vid hals! Keine Ahnung! PROVA!

Att instruktionerna plötsligt blir vaga beror förmodligen på att det viktigaste är att upplockandet av maskor sker jämnt fördelat över stycket.
Lättast tycker jag att det är att plocka maskor med en grov virknål, i samma grovlek som dina stickor.

Jag har stickat så fint så, så jag hoppar över det där med fuktiga omslag och nålar. Kan du, så kan jag.

Efterstygn har jag ju träffat på flera gånger, förstår jag nu när jag ser bilden. Vi har bara inte blivit presenterade för varandra...

Klart att jag vill göra rätt! Men ok, jag plockar upp ca 94 m. Jämnt fördelade. Lätt. Grejen är bara att jag fortfarande inte fattar hur man gör. Virknål? Hur kommer då maskorna på stickan? Jaja, det ger sig kanske när jag har grunnat lite. Jag ska börja med de familjära efterstygnen. Sedan. När jag har en tillräckligt grov nål tillhanda. 

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #68 skrivet: 07 sep-08 kl 13:59 »
Tycker att det är klart enklast att plocka upp maskor med hjälp av virknål. Samlar ett antal maskor på virknålen och petar sedan över till sticka.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #69 skrivet: 07 sep-08 kl 19:09 »
Jag brukar plocka upp maskorna med sticka. Alltså, stick in stickan i en maska så nära halskanten du kan, plocka upp en tråd (från ditt nystan som du har bakom arbetet som vanligt) och dra igenom tråden så har du en maska på stickan. Ungefär som att sticka förutom att du inte har halskantmaskorna på ena stickan, dom är i stället avmaskade. Det låter svårare än det är. Det svåraste är att få det jämnt. Kolla maskantalet när du är en fjärdedels väg och halvvägs.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #70 skrivet: 07 sep-08 kl 20:15 »
Jag brukar plocka upp maskorna med sticka. Alltså, stick in stickan i en maska så nära halskanten du kan, plocka upp en tråd (från ditt nystan som du har bakom arbetet som vanligt) och dra igenom tråden så har du en maska på stickan. Ungefär som att sticka förutom att du inte har halskantmaskorna på ena stickan, dom är i stället avmaskade. Det låter svårare än det är. Det svåraste är att få det jämnt. Kolla maskantalet när du är en fjärdedels väg och halvvägs.

Jaja, NU fattar jag! Jag ska inte plocka upp maskor från sticket, utan tillverka nya! Jag fick inte ihop det där, tänkte att det skulle bli helt skevt och stramt. Tråden skulle lixom inte räcka till att sträcka... Ha!

Ska köpa en grovnål i morgon så att jag kan sy ihop delarna, sedan ska här plockas maskor jädrariminlillalåda! Jämnt fördelade, så klart.

Varg-älva

• Finland
« Svar #71 skrivet: 07 sep-08 kl 20:24 »
Ska köpa en grovnål i morgon så att jag kan sy ihop delarna, sedan ska här plockas maskor jädrariminlillalåda! Jämnt fördelade, så klart.

När du plockat upp maskorna är det inte så farligt om de är alltför många. På första varvet som du stickar dem, kan du sticka ihop två maskor med jämna mellanrum. Kom bara ihåg att plocka upp från rätsidan....  ;D

manna

• -
« Svar #72 skrivet: 07 sep-08 kl 20:28 »
När du plockat upp maskorna är det inte så farligt om de är alltför många. På första varvet som du stickar dem, kan du sticka ihop två maskor med jämna mellanrum. Kom bara ihåg att plocka upp från rätsidan....  ;D

Bra tips! Tack!

... och från rätsidan, ja. Annars  blir det väl en sådan där flärp som sticker ut? Lite som om jag vränger något på avigan, typ?

Varg-älva

• Finland
« Svar #73 skrivet: 07 sep-08 kl 20:36 »
... och från rätsidan, ja. Annars  blir det väl en sådan där flärp som sticker ut? Lite som om jag vränger något på avigan, typ?

Jo det blir det. Jag har testat det också!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #74 skrivet: 07 sep-08 kl 22:05 »

Se till att nålen är trubbig så syr du lättast ihop tröjan :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #75 skrivet: 16 sep-08 kl 12:04 »
Äsch! Jag har ju inte fattat rätt på beskrivningen, upplyste min ferietysk mig om för en stund sedan. Nu blir det till att repa upp en del på fram- och bakstycket. Jävlajävla. Men jag fick beröm för själva stickningen. Alltid något.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #76 skrivet: 16 sep-08 kl 16:05 »
Om man nu - mot förmodan - ändå vill nåla upp plagget, så är det en bra idé att verkligen vara säker på att de nålar man använder inte rostar... inte kul med rostfläckar på ett nystickat plagg...  :-X

Heja på, manna!
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #77 skrivet: 18 sep-08 kl 10:56 »
Ok, jag deppade ihop en del över att jag hade missuppfattat och stickat galet. Att repa upp är inte min grej, jag vill bli klar med tröjan så att jag äntligen kan gå över till tyngre grejer. Raggor t ex.

Vill någon vänlig själ upplysa mig om hur jag ska göra nu? Hur repar jag upp avmaskningen? Sätter jag stickan på "rätt" ställe och repar upp tills jag är där, eller repar jag först och pillrar upp maskorna på stickan sedan?

... och varför är det lättare att sy ihop tröjan med trubbig nål?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #78 skrivet: 18 sep-08 kl 11:12 »
Jag är mycket vänlig själ.  :)

Avmaskning: antingen bara drar du i garnet och pillrar upp maskorna på stickan efteråt. Rekommenderas bara om du känner dig säker på hur du gör om du tappar en maska. Rekommenderas inte om du har ett komplicerat mönster, som t ex en massa omslag och så. Alternativ två är att repa upp maska för maska med hjälp av stickorna. Tar längre tid med du har du koll på arbetet hela tiden.

Trubbig nål är bäst att använda därför att:
a) du riskerar inte att sticka hål på dig själv
b) du riskerar inte att trasa sönder garnet. Med spetsig nål är det lätt att råka sticka genom trådarna i garnet, i stället för mellan dem.
Höns, stickning och pelargoner

Alore

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 18 sep-08 kl 13:05 »
Jag måste vurma lite för att "blocka" ett plagg, dvs blöt det och spänna upp mellan nålar. Blir verkligen jättebra, och är ena sidan lite större än andra drar man helt enkelt mer i den mindre. Ska man sy ihop ett plagg kan man blocka delarna jämte varandra så man ser att de precis passar ihop. Väl värt tiden!

Tänk bara på att inte blöta ylleplagg i varmt vatten, och gnugga absolut inte stickningen! Då tovar den ihop sig. Blötlägg, ta upp, krama ur, och vira sen in i en "törstig" handduk, alltså en med bra uppsugningsförmåga, och krama ur det sista vattnet. Plagget ska vara fuktigt när det blockas, inte blött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser