Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62279 gånger)

manna

• -
Re:simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #40 skrivet: 09 jan-08 kl 08:22 »
Jag virkar fastmaskor runt, runt med sisalsnöre och virknål 10. Mitt alster blir lite vågigt. Vad beror det på?

- materialet
- materialet i kombination med virknålen
- att jag ökar för mycket för snabbt
- att jag ökar trots att jag inte har "vanliga" varv utan bara snurrar på som en spiral

Någon som vill ge sig på en gissning?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Shadow

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 09 jan-08 kl 09:13 »
Skulle tro att du ökar för mycket för snabbt, då blir det lätt vågigt

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #42 skrivet: 09 jan-08 kl 16:39 »
Som Shadow också säger alldeles säkert för att du ökar för mycket. Jag hade liknande problem med min jeanstrasmatta fast tvärtom. Jag ökade för lite och den blev som en hatt modell större. Det var bara att repa upp och virka om. Kolla ofta genom att lägga ut på plant underlag så märker du när det börjar bli fel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #43 skrivet: 10 jan-08 kl 13:55 »
Jag tar det lugnare nu, har även minskat lite här och var. Hoppas att den håller sig plan nu. Om jag när rundeln är lagom stor bara fortsätter med en fastmaska i varje fastmaska, så får jag "väggar", va?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Våmhuskullan

• -
« Svar #44 skrivet: 10 jan-08 kl 15:00 »
manna: japp

manna

• -
« Svar #45 skrivet: 10 jan-08 kl 16:36 »
Det funkar!  ;D ;D ;D

manna

• -
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #46 skrivet: 02 sep-08 kl 20:30 »
Jag stickar en tröja till dottern och har just fått bakstycket färdigt. En sak som irriterar mig är att arbetet rullar ihop sig. Jag förstår att axlar och sidor inte kommer att kunna sno ihop sig när det finns ett framstycke oxå, men kommer även nederkanten, alltså resåren, att hålla sig slät?

Varför rullar stickningen ihop sig? Det är resår- och slätstickning det handlar om, om det spelar någon roll. Rent ullgarn används, obehandlat.

annan

« Svar #47 skrivet: 02 sep-08 kl 20:52 »
det är liksom med flygplan och aerodynamik....du vet de kan flyga eftersom vingarna har en form som gör att luften passerar olika fort på de olika sidorna....

stickningen är vid slätstickning något större på avigsidan och därför krullar det sig

eller som hyvelspån

eller krusade paketsnören

tror du fattar galoppen
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #48 skrivet: 02 sep-08 kl 21:31 »
Jag stickar en tröja till dottern och har just fått bakstycket färdigt. En sak som irriterar mig är att arbetet rullar ihop sig. Jag förstår att axlar och sidor inte kommer att kunna sno ihop sig när det finns ett framstycke oxå, men kommer även nederkanten, alltså resåren, att hålla sig slät?

Varför rullar stickningen ihop sig? Det är resår- och slätstickning det handlar om, om det spelar någon roll. Rent ullgarn används, obehandlat.

Resårstickning finns just för att arbetets nederkant inte ska "krulla upp sig", vilket jag föredrar att säga.
Jag tycker sällan att klassisk resårstickning blir fin och brukar därför variera dess utseende för att få tröjan mer
originell.
Tre räta, två aviga, tre räta, två aviga...
Eller
En rät, tre aviga, en rät, tre aviga...

Jag avskydde dessutom under hela min uppväxt att mammas fina, hemstickade tröjor hade en tight resårmudd.
De flesta beskrivningar låter resåren stickas i en mindre storlek, så gör inte jag.
Mina resårer stickas i samma storlek, och mer fler maskor. När resåren är färdig, så minskar jag till lämpligt antal maskor.

Låt dig inspireras till nästa projekt!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #49 skrivet: 03 sep-08 kl 07:52 »
Jag är heller ingen vän av resårstickning utan brukar sticka slätstickade kanter. Lite tunnare sticka för kantens insida, ett avigt varv vid vikningen (eller varför inte en liten hålkant som blir en uddspets när man viker den...) och sen lite tjockare sticka för kantens utsida, men inte så tjock som själva huvudstickningen. Det blir en snygg kant som håller till plagget fint. Jag gör samma vid ärmslutet och halsen, fast halsen får inget avigt varv i vikningen. Väldigt enkelt, håller formen fint och man kan ha olika färger på kantens ut- och insida.

Manna, kan det vara så att du behöver hålla till dina aviga maskor ett snäpp för att arbetet inte ska rulla sej? Annars gör det i och för sej ingenting. Allt i ull kan fuktas och bli platt som en pannkaka ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #50 skrivet: 03 sep-08 kl 14:41 »
Tack för alla svar! Ni är ju kloka som bokar, hela bunten!
Framstycket till tröjan är påbörjat, och än har inte kanten krullat upp sig som en morgonpigg rullgardin. Nästa vecka ska tröjan vara klar för besiktning av min hushållsunge. 

Raskt över till nästa fråga:
Hur gör man egentligen när man maskar av på "vänstersidan" och ska fortsätta med nästa varv? Om jag bara ska maska av hela arbetet för att det är färdigt, så är det ju en enkel match, då klipper jag av tråden och drar genom den sista maskan, men om jag t ex ska maska av 5-6-6 maskor, så fattar jag inte hur jag gör när jag maskar av i slutet på arbetet. Alltså till vänster, om jag stickar på två stickor. Det blir ju en maska över! Jag har själv en massa innovativa idéer om hantverket, men jag skulle önska att lära mig facit.

Låt mig ta del av Hemligheten!

... förresten, kobbe. Du räddade min dag med pannkakspratet och den glada gulgubben. Allt kan bli platt. *pustar ut*

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #51 skrivet: 03 sep-08 kl 15:35 »
Menar du att du ska maska av i vänstra ytterkanten och sedan fortsätta att sticka? Som när man maskar av till ärmhål eller axel menar jag.

Som sagt - slätstickning brukar alltid rulla sig, men när man blockar kan man få det mesta platt :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Varg-älva

• Finland
« Svar #52 skrivet: 03 sep-08 kl 16:04 »
Manna!

Ska du maska av i vänstra sidan, så maska av i början på det aviga varvet. Då blir det samma lutning som på andra sidan. Det blir visserligen ett varv högre, men det märks inte sen när du sytt ihop.

Att det rullar ihop sig även efter resåren kan bero på att det är en kort resår. Men det brukar nog bli bra i all fall.

annan

« Svar #53 skrivet: 03 sep-08 kl 21:16 »
det där med tight resår varierar nog med modet, men om man inte har lust till en pösig tröja som snörper ihop sig i midjan på bäraren a la 80-tal kan man ju lika gärna göra nåt annat i nederkanten av tröjan, picotkant är fint och lätt.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

manna

• -
« Svar #54 skrivet: 04 sep-08 kl 23:24 »
Tackar allra ödmjukast för tips och råd. Och facit! Varg-älvas lösning var en av teknikerna jag testade. Så jag visste faktiskt vad jag gjorde, även om jag inte visste det!

Nästa undring:
Lättaste/bästa sättet att hålla styrsel på maskor som står på vänt medan andra stickas? Jag är vid halsen på framtycket nu och ska sticka varje sida för sig. Är rädd att maskorna ramlar av en vanlig sticka. Funkar det med säkerhetsnål?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #55 skrivet: 04 sep-08 kl 23:50 »
Om det inte är väldigt många maskor kan det funka med en vanlig, större, säkerhetsnål. Annars så finns det särskilda maskhållare att köpa. de ser i stort sett ut som en stor säkerhetsnål. Alternativt så kan du dra en tråd genom alla de maskor som är "vilande", använd  t ex en stor stoppnål.

Vi får väl se underverket när det är färdigt :)?

manna

• -
« Svar #56 skrivet: 05 sep-08 kl 00:01 »
Tack för det svaret!

... och underverk ska vi nog vänta med att kalla det. Just nu är det två bitar ihopkrullat sticke som inte ser mycket ut för världen. Men med ärmar och polokrage och en unge i, så kan det nog se tjusigt ut!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #57 skrivet: 05 sep-08 kl 00:05 »
Yep, med en unge i ser det mesta bra ut :)!

manna

• -
« Svar #58 skrivet: 05 sep-08 kl 01:00 »
... bara kom att tänka på en sak... Kan jag låta "högersidan" sitta kvar på stickan och så göra vänstersidan färdig? När vänstersidan är avmaskad och "lös" från stickan, så fortsätter ajg med högersidan. Går det?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #59 skrivet: 05 sep-08 kl 01:19 »
Ja förutsatt att du har 1 "extra" sticka att använda till "vänster" sida så funkar det. Sätt en gummisnodd eller nå't på stickan så maskorna inte glider av. Men du får räkna med att det är rätt bökigt att sticka andra sidan då, man har ju den där otympliga stickan som tynger hela tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser