Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62270 gånger)

manna

• -
simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« skrivet: 13 nov-07 kl 19:10 »
Jag planerar mitt livs andra stickprojekt: en kofta. Jag har hittat ett mönster som jag tror mig kunna klara av, men modellen är inte riktigt rätt. Jag vill ha en lite längre kofta än den midjelånga modell jag har hittat mönster till. Hela kalaset ska utföras i någon vanlig stickning, men jag är pigg på lite mönster.

I min värld är det bara att sticka på tills koftan är lagom lång i kropp och ärmar för att passa mig och min smak. Alltså ungefär som att ett raggsockeskaft kan vara 2 eller 62 cm långt. Är det så på riktigt oxå?
Kan jag utgå från beskrivningen vad gäller antalet maskor och sedan uppfinna mitt eget mönster efterhand? Jag kan bara räta och bakåtmaskor, så det är bara sådana jag kommer att experimentera med.
Om jag stickar i ett enfärgat grovt ullgarn, kan jag då smyga med en tråd av ett tunnare garn då och då för att få något slags konstnärlig touch på det hela? Lite guld och rosa piggar ju alltid upp, menar jag.

... och hur svårt är det egentligen att göra knapphål?
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 09:02 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:simpla stickfrågor för folk som kan
« Svar #1 skrivet: 13 nov-07 kl 20:12 »
Jag hade gjort precis som du och stickat på tills koftan är lagom lång. Det kan ju knappast hända något så vida mönstret inte har insvängd sida.

Visst kan du uppfinna mönstret efterhand, håll dej bara till rätt antal maskor/cm så du får rätt vidd.

Gör en liten provlapp och se vad som händer när dina olika garner och trådar möts så slipper du repa upp.

Med en bra beskrivning... nä, inte särskilt svårt med knapphål  :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-07 kl 21:03 »
Ah! Bra! Koftan är hyfsat rak, så jag tror att det går att förlänga. Ärmarna är viktigast att få riktigt, riktigt långa. Kroppen kan få vara halvlång om det skulle bli knas med mönstret.

Om mönstret handlar om en kofta/tröja med insvängd midja, går det då att skippa insvängningen och bara fortsätta rakt tills det är dax att göra något åt stickningen för att få till t ex ärmhål?

Jag har sett en annan beskrivning där stickningen blir "rutig" genom att ett mönster upprepas om fyra varv. Tänkte använda samma mönster på min kofta - om mönstret går att fördela på det antal maskor jag ska ha. När du talar om "rätt antal maskor/cm", så menar du stickfasthet, va? Eller spelar det roll för vidden på plagget vilken typ av maska jag stickar?

Provlappar är ju så träliga... men jag får väl göra en i alla fall. Vill INTE repa upp! Det är lika surt som att sprätta maskinsömmar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-07 kl 19:03 »
Men, jag är ganska kass på detta... men när det står att man ska börja stickningen på fel sida, menar de bara då att man ska sticka avigt?  :-[ ??? :-[ :-[ :-[ :-[

----------------------------------------------------
Prep row 1 (WS): *k1, yf sl1yo; rep from * .
Prep row 2 (RS): go behind the yo of first st and k this
first st (not with its yo), *wyib, slip the yo pwise,
k2 (meaning k1, then go behind the foll yo and k1); rep
from *, end wyib, slip the yo pwise, k1.
Row 1 (WS): *yf sl1yo, brk1; rep from *.
Row 2 (RS): *k2 (as in row 2), wyib, slip the yo pwise;
rep from *.
Row 3 (WS): *brk1, yf sl1yo; rep from *.
Row 4 (RS): yarn is hanging over needle to front,
take yarn under needle to back so that the yo from
former row is maintained, k1 (without the yo), *wyib,
slip the yo pwise, k2 (as in row 2); rep from *; end
with k1.
Repeat rows 1-4.

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

annan

« Svar #4 skrivet: 16 nov-07 kl 20:48 »
här kan man lära sig ett å annat, tex

wrong side (WS)=avigsida
right side (RS)=rätsida,
purl (P)=avig maska,
knit stitch (k)=rät maska

http://www.stickamera.se/ordlista.php

och här på nästan samma ställe

http://www.stickamera.se/forkortningar.php

det är nästan som en gåta, att läsa beskrivningen och gissa vad det skall bli. men jag gissar att det skall bli en "pingelurska". låt oss se när den är klar!
« Senast ändrad: 16 nov-07 kl 20:50 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-07 kl 12:32 »
Jag har lärt mej sticka på danska, efter böcker. Ytterligare förkortningsförvirring.
Jag är helt grön på stickning men gillar det verkligen. Jag kör bara på frihand för att inte tappa mod och intresse. Kan inte göra knapphål ännu. Löser det med att jag gör öglor som går runt knappen i stället. Passar på omlottkoftor i alla fall och vissa halsdukar/sjalar.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 17 nov-07 kl 13:29 »
Om mönstret handlar om en kofta/tröja med insvängd midja, går det då att skippa insvängningen och bara fortsätta rakt tills det är dax att göra något åt stickningen för att få till t ex ärmhål?

Jag har sett en annan beskrivning där stickningen blir "rutig" genom att ett mönster upprepas om fyra varv. Tänkte använda samma mönster på min kofta - om mönstret går att fördela på det antal maskor jag ska ha. När du talar om "rätt antal maskor/cm", så menar du stickfasthet, va? Eller spelar det roll för vidden på plagget vilken typ av maska jag stickar?

Om du tar bort insvängningen och stickar rakt i stället så måste du se till att du har rätt antal maskor (enligt beskrivningen) när du börjar med ärmhålet. Annars blir det nog nåt tok senare, och det vill man ju inte...

Ja, jag menar stickfasthet. Du måste göra stickprovet i den mönsterstickning du tänkt dej ha, för att resultatet ska bli rätt. Vissa sorters mönsterstickning blir lösare och andra fastare än vanlig slätstickning.

Jag misstänker att när du väl stickat en eller två tröjor så skippar du beskrivningen helt och stickar efter ditt eget huvud. Det är som att baka. Har man väl bakat bröd efter recept några gånger så kan man lätt börja hitta på själv. Och då blir det riktigt kul!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 17 nov-07 kl 14:01 »
Om du tar bort insvängningen och stickar rakt i stället så måste du se till att du har rätt antal maskor (enligt beskrivningen) när du börjar med ärmhålet. Annars blir det nog nåt tok senare, och det vill man ju inte...

Japp. I beskrivningarna står ofta "öka bla bla bla, dvs 46-50-54 maskor" innan ex beskrivningen på hur ett ärmhål ska göras. Så det kan jag hålla kik efter.

Ja, jag menar stickfasthet. Du måste göra stickprovet i den mönsterstickning du tänkt dej ha, för att resultatet ska bli rätt. Vissa sorters mönsterstickning blir lösare och andra fastare än vanlig slätstickning.

Det ante mig. Så klart att en viss sorts maska kan ta större plats en en annan. Okej. Helt plötsligt känns det ganska smart att göra den där provlappen... *livrädd för att repa upp*

Jag misstänker att när du väl stickat en eller två tröjor så skippar du beskrivningen helt och stickar efter ditt eget huvud. Det är som att baka. Har man väl bakat bröd efter recept några gånger så kan man lätt börja hitta på själv. Och då blir det riktigt kul!

Tröjan jag gör nu är utan beskrivning. Jag bara följer min guides anvisningar. Nu är jag sugen på att förverkliga några av de vackra modeller jag har sett lite här och var. Har bl a ett mönster på en kofta där framstycket består av virkade mormorsrutor, medan ärmarna och bakstycket är slätstickade. Den koftan skulle göra sig bra på mig. Har längtat efter den sedan -93, eller nåt.

Raggsockor kommer nog att bli riktigt kul att kunna göra!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 17 nov-07 kl 14:35 »
Har bl a ett mönster på en kofta där framstycket består av virkade mormorsrutor, medan ärmarna och bakstycket är slätstickade. Den koftan skulle göra sig bra på mig. Har längtat efter den sedan -93, eller nåt.

Raggsockor kommer nog att bli riktigt kul att kunna göra!

Det låter som en fin kofta. Jag kan faktiskt se den på dej... jaaa... jättefin!! :)

annan

« Svar #9 skrivet: 17 nov-07 kl 16:38 »
mormorsrutor är fint!
jag hittade en massa omonterade på en loppis häromdan så nu skall jag bara virka ihop dom till nåt snyggt.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 17 nov-07 kl 19:51 »
Har bl a ett mönster på en kofta där framstycket består av virkade mormorsrutor, medan ärmarna och bakstycket är slätstickade.
Det mönstret blev jag nyfiken på! Tycker också att mormorsrutor är fina, men hur gör man rutorna vid ärmhålen?  ???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 18 nov-07 kl 08:29 »
Det mönstret blev jag nyfiken på! Tycker också att mormorsrutor är fina, men hur gör man rutorna vid ärmhålen?  ???

Ja, si det vet jag inte. Har inte mönstret här, men ska göra ett allvarligt försök att hitta det (det ligger i en vit pappkartong på antingen denna eller en annan vind). Kanske man ska "köra över" några rutor vid ärmhålen för att få rätt "böj"?

(Jag förstår att sykunniga flabbar ihjäl sig över mina "tekniska" beskrivningar, men jag vet ju inte vad det heter i den skolade textilvärlden. Hav tålamod!)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 18 nov-07 kl 08:39 »
Ja, si det vet jag inte. Har inte mönstret här, men ska göra ett allvarligt försök att hitta det (det ligger i en vit pappkartong på antingen denna eller en annan vind). Kanske man ska "köra över" några rutor vid ärmhålen för att få rätt "böj"?

(Jag förstår att sykunniga flabbar ihjäl sig över mina "tekniska" beskrivningar, men jag vet ju inte vad det heter i den skolade textilvärlden. Hav tålamod!)

Man kan göra ärmhål på massor av sätt. Om man inte alls gör någon intagning på bålen (den är helt rak med bara ett sprund för ärmhål) kan man göra det på själva ärmen i stället. Många små intag precis i början så man får en fin sväng och ärmen inte blir så bylsig.

Annars kan man göra ett vinkelrätt intag för ärmen på ungefär 5 cm i bålen (vet inte hur stor en mormorsruta är...) och sen när man stickar ärmen stickar man den utan intag i 5 cm (som då ska passa in i dom 5 cm på bålen) och sen början man göra intag regelbundet för att smalna av ärmen.

...eh... nån som fattar???

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 18 nov-07 kl 11:01 »
...eh... nån som fattar???

Förlåt... du missade mig med ungefär fem kilometer...  :-X ;D Jag ska läsa igen - och igen - för antagligen har du helt rätt i din tankegång!

Men ärm och kropp kan väl mötas helt rakt oxå? Så att kroppen är en rektangel och tröjärmen är en annan rektangel? Funkar förstås kanske bäst på en tunn linnetunika där det är smidigt att sno ihop en smal manchett vid handleden. Fast även om den stickade ärmen börjar som en raktangel går det ju att minska antalet maskor efterhand så att ärmen blir smalare och mer lätthanterlig...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 18 nov-07 kl 11:44 »
Jo, jag fattade till slut... ;)  Låter ju som en lösning...eller två...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 26 nov-07 kl 18:02 »
... jag funderade på en annan sak oxå. Om jag har en beskrivning på ett mönster och beskrivningen gäller en för mig felaktig storlek, kan jag då med ledning av antalet maskor, stickfasthet etc räkna om beskrivningen så att det blir en storlek som passar mig?

Och om jag stickar efter en beskrivning och använder grövre garn och grövre stickor än vad som gäller för beskrivningen, så blir väl plagget "som det ska" ändå? Fast större, förstås. Och så tvärtom om jag använder finare garn. Väl?

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 26 nov-07 kl 22:57 »
... jag funderade på en annan sak oxå. Om jag har en beskrivning på ett mönster och beskrivningen gäller en för mig felaktig storlek, kan jag då med ledning av antalet maskor, stickfasthet etc räkna om beskrivningen så att det blir en storlek som passar mig?
Ja det kan du göra. Notera gärna hur du tänker och dubbel-kolla!
Och om jag stickar efter en beskrivning och använder grövre garn och grövre stickor än vad som gäller för beskrivningen, så blir väl plagget "som det ska" ändå? Fast större, förstås. Och så tvärtom om jag använder finare garn. Väl?
Helt rätt tänkt! Förändringen kan bli oönskad om antalet v/10 cm inte beaktas. Så maskantal/10 cm och varv är lika viktiga.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 30 nov-07 kl 07:34 »
Varför blir långsidorna på den slätstickade halsduken inrullade? Vad kan jag förändra så att halsduken håller sig platt?

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 30 nov-07 kl 07:37 »
Tror du ska sticka kanten med andra maskor. Kanske mosstickning? Resårstickning brukar inte heller rulla in sig, men det vill du kanske inte ha på kanten.

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 30 nov-07 kl 08:11 »
Kanske skulle göra hela halsduken i resårstickning? Det går ju att variera bredden på resåren, så att ränderna blir mer eller mindre framträdande. Spelar det i så fall någon roll om det är aviga eller räta maskor i kanterna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser