Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känslig mage?  (läst 2936 gånger)

Ewitha

• -
Känslig mage?
« skrivet: 11 nov-07 kl 00:17 »
En av mina tackor var bajsig i rumpan när vi hämtade henne i slutet på juli. Hon verkade inte ha problem med magen längre då och hon blev riktigt ren av regnet som föll. För någon vecka sedan var hon bajsig igen och nu är hon åter renare i rumpan. Vad kan det vara som gör att bara hon verkar ha problem med magen? De andra 3 har inga tendenser till att vara lösa i magen. Har hon känsligare mage än de andra? Eller är det bara för att hon är lite nervös av sig? Hon är inte alls lika nyfiken och trevlig som de andra, man får knappt peta på henne... Vad gör jag för att hjälpa henne att få bukt på det hela?

Finns det nån version av "Kolla Masken" för får? Skulle vilja veta om de behöver maskas.
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

birgit

• Gäst
Re:Känslig mage?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-07 kl 09:42 »
Man kan ju skicka träckprover till Vidilab. Är man ansluten till Fårhälsovården är det gratis. Då kan man också få svar av vet. om vilket medel man i så fall ska använda. Idag är de ju dessutom receptbelagda.
Kan vara som så att de har parasiter alla tre, men att denna är känsligare. Det finns ju djur som har bra immunförsvar och klarar parasiterna bra, medan andra inte har det och blir dåliga.

Ewitha

• -
« Svar #2 skrivet: 11 nov-07 kl 20:34 »
Tack för ditt svar! :)
Hur blir man ansluten till Fårhälsovården?

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-07 kl 20:58 »
Ring fårhälsovården på 08-725 82 00  eller gå in på: www.svdhv.org

Henning

« Svar #4 skrivet: 11 nov-07 kl 22:46 »
Vad kan det vara som gör att bara hon verkar ha problem med magen? De andra 3 har inga tendenser till att vara lösa i magen. Har hon känsligare mage än de andra? Eller är det bara för att hon är lite nervös av sig? Hon är inte alls lika nyfiken och trevlig som de andra, man får knappt peta på henne... Vad gör jag för att hjälpa henne att få bukt på det hela?
Tarmparasiter kan vara en förklaring särskilt om hon är yngre än de andra. Äldre djur utvecklar viss resistens mot parasiter om förutsättningarna är de rätta. Det har knappast med immunförsvaret att göra.

Nervositeten kan också påverka tarmen men det är inte sannolikt att det är
hela förklaringen.

Dåligt vatten kan vara en orsak till diarré. Om det finns för mycket bakterier i vattnet kan det vara orsaken. Får dricker olika mycket. Det kan vara en förklaring till att de drabbas olika. Skillnader i immunförsvaret spelar större roll när det gäller bakterier och virus.

Precis som hos människor kan det finnas djur som reagerar för olika fodermedel. Toleransen kan variera.

Kan du utesluta parasiter och vattnet och problemen kvarstår är mitt råd att du slaktar tackan om hon är frisk och satsar på en annan istället. Nervösa får gör inte herden glad. Det är stor risk att hon lär upp sina lamm till samma beteende.

spamsy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-07 kl 18:16 »
Angående skyggheten:

Hämtade du henne i slutet av Juli så har hon inte haft många månader på sig att vänja sig vid nya stället... Om det var så du menade alltså, att hon har flyttat.

Tycker inte att man ska dra några förhastade slutsatser om hennes temperament i sådant fall. Det kan ta mer än ett halvår för vissa djur att aklimatisera sig efter flytt. Även mkt tama djur kan drabbas av ihållande stress och uppvisa ett skyggare beteende efter transport och byte av miljö!

Såvida hon inte känner dig sedan tidigare så kan man inte heller begära av henne att hon ska vara kelig och rar. Det kommer med tiden. Det kan också vara någon speciell faktor som gör henne skygg.
Hundar hon inte är van vid. Maskiner, oljud etc...
Vissa fårindivider har så bra luktsinne att de tex. vägrar bli klappade av händer som ofta bär läderhandskar!

De flesta ungdjur är piggare och spralligare än äldre djur. Det är omöjligt att avgöra om det är frågan om ett medfött temperament eller ungdomlig energi och brist på livserfarenhet innan tackan är några år fyllda. Jämför det med en kattunge som är sjövild men vid några års ålder eller så förvandlas till en vuxen katt och börjar sova som den värsta pensionär hela dagarna.

Vissa raser och vissa individer är skyggare än andra. En del skygga får antar rollen som påhäng i en flock och dessa kan vara svårare att lära känna. Det man gör då är att man kelar med de andra som är tamare och hoppas på att också de räddhågsna så småningom hänger på kelandet  :).

Tvärtemot vad man kan tro så kan dessa skyggisar bli verkligt tama djur med tiden. Just det faktum att de är ängsliga gör att de kan komma på att det känns tryggt att följa en människa på samma sätt som de tycker om att följa de andra fåren.

Om du inte har hundratals får så tjänar du nog på att lägga ned lite extra tid på att bli vän med denna tacka. Litar hon på dig så blir det säkert inga problem med hennes lamm heller.   ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 nov-07 kl 10:07 »
Kan du utesluta parasiter och vattnet och problemen kvarstår är mitt råd att du slaktar tackan om hon är frisk och satsar på en annan istället. Nervösa får gör inte herden glad. Det är stor risk att hon lär upp sina lamm till samma beteende.
Delar Hennings åsikt här.

Om du inte har hundratals får så tjänar du nog på att lägga ned lite extra tid på att bli vän med denna tacka. Litar hon på dig så blir det säkert inga problem med hennes lamm heller.   ;)

Man behöver inte alls ha hundratalsfår, för att utan dåligt samvete skicka överdrivet skygga/rädda djur till slakt !

Temperament är väldigt ärftligt och vem vill få flera skygga tackor som ställer till oreda när man ska flytta eller hantera fåren.
(Bara den som har hysteriskt obegränsat med tid kanske ::)

Inte ska vi väl lura nya fårägare att det inte ärvs till lammen ?
För det gör det, både genetiskt och miljöbetingat.

Tycker man inte att livet får ett mervärde av att hålla på med hispiga tackor,
så ska man inte ha såna och inte heller avla på såna.

/Rosa
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 10:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

spamsy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-07 kl 12:52 »
Man behöver inte alls ha hundratalsfår, för att utan dåligt samvete skicka överdrivet skygga/rädda djur till slakt !

Temperament är väldigt ärftligt och vem vill få flera skygga tackor som ställer till oreda när man ska flytta eller hantera fåren.
(Bara den som har hysteriskt obegränsat med tid kanske ::)

Inte ska vi väl lura nya fårägare att det inte ärvs till lammen ?

Tycker man inte att livet får ett mervärde av att hålla på med hispiga tackor, så ska man inte ha såna och inte heller avla på såna.

/Rosa

Nja, Rosa... Jag försöker inte lura henne. Vet inte hur många får hon har men säg att man har en tio stycken så finns det väl visst möjlighet och kanske tid att ägna sig åt en individ som är lite skyggare?
Kanske fårägaren i fråga har extra bra hand med djur, kanske är hästvan (det brukar hjälpa vid fårhantering eftersom får och hästar är mer lika än man tror).... Vi ska väl inte heller råda henne att ta bort en tacka hux flux? Ett sådant råd kan påverka någon att tro att det är "så man gör".

Det finns många olika sätt att ta hand om djur. Nu finns de representerade i den här tråden. Varför så negativ till det?

Människor som hänger på Alternativ kanske har en liten liten skara får, tänker ekologiskt osv. Möjligheten att någon har intresse för djuren som individer finns faktiskt  :) Och möjligheten att ge bort tackan till någon annan som har mer tid finns också. Det finns en fin annonstråd på Alternativ  ;)

Aggressivitet och skygghet är för övrigt medfödda anlag MEN de är inte så specifika. Det finns inte "skygghet mot matte-anlaget" eller "arg på folk-anlaget". (Lika lite som det finns "en hejare på MAC-anlaget" hos en del av oss människor, även om man måste få tro att det är medfött ibland... Förmodligen är personen bara smartare än oss andra)

Det är tex. samma anlag för aggressivitet som kommer fram i rivalitet och i revirförsvarande som när modern försvarar lammen.

Jag har intervjuat en del tandlösa jämtar (man måste vara riktigt gammal för att få vara med i den här undersökningen) om djurhållning förr i tiden. Det verkar inte som att man förr direkt retade sig på att ett djur hade lite egenheter. En bonde sa:

"He var så olike. En snälleste kosse kunne få en skyggeste kalva"

En annan berättade om en ko med tre ögon som fick normala kalvar.

En berättade att det fanns en gubbe som alltid pratade med korna när han mjölkade och att alla ville köpa kor från honom eftersom de tack vare gubben blivit så lätthanterliga.

Den enda som hade tagit bort ko, oxe, tjur, gris eller får pga djurets beteende var en som tog bort en ko pga något hormonfel som gjorde att hon växte sig enorm samt fick humörsvängningar. (Denne bonde är något yngre, men har konstigt nog inga tänder. Kanske fel i jämtlandsaveln  :D).

En bonde berättade att fjällkorna han hade hade varit helt normala med sina kalvar när de hade fått dem inne i ladugården. Några år senare hade korna fött utomhus och då börjat gömma sina kalvar och blivit något aggressiva och skygga. Han tolkade detta som att instinkterna kom fram pga miljön.

Förr i tiden sparade man djur som tex. kunde gå långt, klarade sig på dåligt foder, hade goda mjölkegenskaper etc. En del äldre bönder skulle nog häpna om de läste i detta forum hur mycket det satsas på perfekt luft, vitaminer etc. Nog tycka att djuren hade det lika bra som på hälsohem.
Däremot tror jag nog att de skulle förfäras över den lättvindiga synen på djuren som individer.

Nästan alla i detta forum tar fysiska krämpor hos djuren på allvar. Ibland händer det att någon får rådet att inte avla/inte spara men inte alltid.

En smärre beteendeavvikelse kan man också jobba lite på, precis som man kan stå och ge olja till en som har stopp i magen. Slakt är inte alltid det bästa alternativet. Att ett anlag för skygghet skulle gå över direkt till nästa generation är inte heller helt säkert.

Måla inte fan på väggen! PEACE  ;)
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 13:19 av spamsy »

agge

« Svar #8 skrivet: 13 nov-07 kl 13:14 »
En av mina tackor var bajsig i rumpan när vi hämtade henne i slutet på juli. Hon verkade inte ha problem med magen längre då och hon blev riktigt ren av regnet som föll. För någon vecka sedan var hon bajsig igen och nu är hon åter renare i rumpan. Vad kan det vara som gör att bara hon verkar ha problem med magen? De andra 3 har inga tendenser till att vara lösa i magen. Har hon känsligare mage än de andra? Eller är det bara för att hon är lite nervös av sig? Hon är inte alls lika nyfiken och trevlig som de andra, man får knappt peta på henne... Vad gör jag för att hjälpa henne att få bukt på det hela?

Vissa av mina får verkar vara känsligare för blött bete eller om det är frostigt, då blir de bra när de blir installade. denna sommar har varit hopplös i synnerhet för lammen.

Vi brukar inte skicka de skygga tackorna till slakt förrän  de fått något år på sig att visa vad de går för. Vissa har blivit jättefina andra fått fina o tama lamm.

Jag vill ha dem så tama att jag kan hjälpa dem vid en lamning , kalla in dem om de smiter ut, medicinera utan större problem osv.
Om du har stallat in dem så är det ganska lätt att få de tama eftersom du inte har så många, knäckebröd är ett säker kort hos oss, ibland får man börja med att kasta det till dem men eftersom får är nyfikna av sig brukar de snart äta ur handen.

birgit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-07 kl 13:58 »
Håller med spamsy, får är individer. Innan man ger råd om det ena eller andra, ta reda på hur en fårflock fungerar. Vilken roll har denna tacka i förhållande till andra i flocken?
Är hon en ledartacka, kan det vara besvärligt om hon är väldigt skygg, men hon kanske är en vaktmästartacka?
Tycker det är lite synd att fårens ursprungliga beteenden inte diskuteras mer på forumet. Borde inte det vara ett krav att man vet hur fårens sociala liv fungerar likaväl som konkreta hälsofrågor?
Olika fårraser fungerar också olika. Har själv haft fyra olika raser och de går inte att hantera och sköta efter en mall. Började med oxford down -92, finull -95 och nu gute och roslagfår 2004.
Det är enorm skillnad på dessa raser. Hur de beter sig i flocken, vid fara osv.
Sådant bör beaktas när man ger konkreta råd. Får är inte "bara" får!

agge

« Svar #10 skrivet: 13 nov-07 kl 16:23 »
Började med oxford down -92, finull -95 och nu gute och roslagfår 2004.
Det är enorm skillnad på dessa raser. Hur de beter sig i flocken, vid fara osv.
Sådant bör beaktas när man ger konkreta råd. Får är inte "bara" får!

Nu viker jag från ursprungsämnet
Birgit, jag blir nyfiken .... varför har du bytt raser.

birgit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 nov-07 kl 18:23 »
Av  den enkla anledningen att jag vill ha extensiv produktion med svenska lantraser. Jag är djupt engagerad i lantraserna + att jag har sett alla fördelarna med deras varierande ull och skinn. De är foderextensiva, klarar lammning utan problem, tar hand om lammen, är små och lätthanterade och intelligenta.
Kan radda upp mängder av fördelar till, men det kan vi göra vid sidan av i så fall. Men kolla gärna www.nordgen.org gå in på NGH klicka p Nordens Husdjur till vänster, följ ut höger till djurartsgrupp, gå in på sau og geit. Jag är en av Sveriges repr. där. Vi jobbar enbart med lantraserna. Det är de gamla lantraserna som skapat våra öppna marker från början.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 14 nov-07 kl 23:23 »
Vi ska väl inte heller råda henne att ta bort en tacka hux flux?
Nu finns de representerade i den här tråden. Varför så negativ till det?
 Måla inte fan på väggen! PEACE  ;)

Håhåjaja...
A.Vem ?? har rått Ewita att ta bort just hennes tacka.
B.Vart är jag negativ till att ta hand om djur ??
C.När målar jag fan på väggen ??

Inte jag Inte jag Inte jag....
Läs vad man skriver  >:(  

Ett sådant råd kan påverka någon att tro att det är "så man gör".

Om man vill slippa en massa krångel i framtiden så "är det ju just så man gör".
Varför ska man inte få säga det ?
Vill man ha lättskötta djur så spar man inte djur som har en oönskat beteende.
Eller svårklippt ull eller ...eller...  och inte ska man behöva ursäkta sig för det.

Möjligheten att någon har intresse för djuren som individer finns faktiskt  :)
Och möjligheten att ge bort tackan till någon annan som har mer tid finns också.
Det finns en fin annonstråd på Alternativ  ;)

Jag har intervjuat en del tandlösa jämtar (man måste vara riktigt gammal för att få vara med i den här undersökningen) om djurhållning förr i tiden.

Vad är det du antyder ? vilka är det som inte har intresse för fåren ?
Och varför ska man stjälpa över problem på andra?

Vad tandlösa Jämtar har i sammanhanget att göra det begriper jag inte.
Det var andra förutsättningar förr folk var fattiga och hade dålig kunskap om genetik ute i stugorna.
Inte ska vi väl sträva ditåt nu....

/Rosa
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 10:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Taggis

• vänner
« Svar #13 skrivet: 15 nov-07 kl 09:35 »
Varför inte höra med den tidigare ägaren om hon varit likadan hos honom/henne ?
När jag köpte min tacka (som lamm) var hon oxå ganska reserverad av sej & ville inte bli rörd ,men nu är hon hel mysig . Nästan först framme när man kallar/visslar på dom & tycker om att bli klappad .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

spamsy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 nov-07 kl 15:27 »
Ursäkta Rosa.

Mina inlägg var inte dirkekt riktade till just dig. När jag skrev "varför så negativ?" så menade jag bara att du verkade negativ till att man utryckte andra åsikter om vad som var lönsamt, avliva nervösa djur eller inte. Jag menade aldrig att du var negativ till att ta hand om djur. Du verkar vara en noggrann och kunnig person. Precis som Henning. Jag litar alltid på er när det gäller foderfrågor och har fått så många bra råd och läst kloka inlägg.

I det här fallet så tyckte jag att rådet från Henning där på slutet kom lite oväntat. Frågan handlade ju om lös mage....

Vi människor är också olika. Personligen så avskyr jag rutiner och tycker att det livar upp med bråkiga, busiga och skygga djur mellan alla fodringar. Jag har obegränsat med tid och ett fåtal djur och det resulterar i att alla djur blir beskedliga mönsterfångar efter ett tag oavsett vad de har för medfödda anlag när de kommer till mig. Det betyder att jag har tid för nya djur som beter sig underligt bara det finns plats.
Så omplacering av skygg tacka kan visst vara ett alternativ till slakt. Tänk om hon har jättefin ull tex och man av den anledningen inte vill ta bort henne? Eller av sentimentala skäl.

Sedan vill jag säga till Rosa att jag aldrig skrivit att någon ska ha dåligt samvete. DU tolkade mig fel, på tal om att läsa vad folk skriver  ;)

Delar Hennings åsikt här.Man behöver inte alls ha hundratalsfår, för att utan dåligt samvete skicka överdrivet skygga/rädda djur till slakt !
/Rosa

Eller svårklippt ull eller ...eller...  och inte ska man behöva ursäkta sig för det.Vad är det du antyder ? vilka är det som inte har intresse för fåren ?

Jag har aldrig skrivit att någon ska ha dåligt samvete. Människans samvete är förmodligen en kombination av ärftliga egenskaper som olika känslighet osv, och uppväxtmiljö  :D

Jag tycker däremot att man gott kan få ge olika förslag till lösningar på beteendeproblem och diskutera dessa. Därmed inte sagt att jag inte begriper att någon som har väldigt många får inte har extra tid för varje djur.

I många fall kan problem säkert uppstå pga människans förfarande och inte p.g.a fårens genetik.
Har sett folk som klipper klövar så att blodet sprutar, hanterar får på ett stressande sätt vid transport osv osv... Får man hem ett djur som man inte följt sedan födseln så finns risken att någon annan människa har hanterat djuret på ett mysko sätt. Tyvärr.

Och Ewitha, förlåt för stölden av tråd. Magproblemet borde fått vara i fokus.
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 15:51 av spamsy »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 nov-07 kl 18:38 »
Det finns individer som bara har känslig mage (för att återgå till den ursprungliga frågan).
Jag har haft några tackor genom åren som uppvisat detta. Priset var nog en tacka som rätt  vad det var kunde få diarrée under stallperioden när de bara åt hö.  Det gick aldrig att få något hull på henne och lammen blev lidande.
Till slut fick hon ett erbjudande hon inte kunde neka till ;-).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ewitha

• -
« Svar #16 skrivet: 17 nov-07 kl 23:09 »
Tack för alla braiga svar!

Som det är nu så dricker de samma vatten som vi, så det är det inget fel på.
Jag tänker skicka iväg "kottar" för test så jag får veta om de har mask.
Ska jag vända mig till en veterinär för att få det testat eller hur gör man?

De går på lösdrift så de käkar ju fruset ute. Ska jag stalla in dem och se om "Bärta" blir bättre i magen. Eller är det överkurs?

birgit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 nov-07 kl 18:37 »
Först, pröva att ge hö, så brukar magen lugna ner sig. Det kan hon få som tillskott bara. Har haft problem med vissa finullstackor (sålda nu), de överkonsumerade mineraler så de fick diarée.
Kontakta fårhälsovården: svdhv du kan ringa 046-325883 t.ex. Är man medlem är träckprover gratis + att man kan diskutera resultat m.m. med fårhälsovet. efter. Dessutom fixar de recept på avmaskningsmedlet.

Ewitha

• -
« Svar #18 skrivet: 18 nov-07 kl 21:42 »
De får redan hö eftersom det är så dåligt med mat ute.
Ska ta och kontakta fårhälsovården då.
Tack!

agge

« Svar #19 skrivet: 28 nov-07 kl 14:53 »

Hur har det gått för din "rädda" tacka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser