Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hänga eller inte hänga..+ annat.  (läst 1317 gånger)

Gräbban

• -
hänga eller inte hänga..+ annat.
« skrivet: 09 nov-07 kl 08:51 »
Ännu en slaktfråga..... Jag är en riktig nybörjare på detta, och vänder mig ödmjukt till er erfarna :-[
Ska höns och tuppar hänga efter slakten? Man måste väl plocka/flå dom först och ta ur dom, men ska de sedan hänga några dagar?
Vi hade ihjäl en höna (Wenche Myhre) häromdagen, och testade att flå henne, för hon var så gammal att det kändes som den bästa lösningen. Dock en aning besvärligt med små fjädrar som kletade överallt. Är det därför man kan doppa dom i vatten först kanske? Ska jag vara ärlig har jag velat slå ihjäl den hönan hur länge som helst. Maken till gapig och hysterisk höna får man leta efter(åsbo). Min första och sista av den sorten... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nypålandet

Re:hänga eller inte hänga..+ annat.
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 09:25 »
Tjingeling!

En gammal höna ska "hängas", dvs du låter den ligga 2-4 dagar i kylen innan du fryser in. Men är den riktigt gammal & seg är det oftast bättre att ha dom som soppehöns & då kan hängningen kvitta för då ska den ju ändå koka ett par timmar.
Man kan också göra färs av eländet, då kvittar hängningen också.

OCH, ja dom ska tas ur innan hängning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 09:25 »
Jag brukar ta bort en del fjädrar innan de flås. Annars tycker jag det blir som du skriver, fullt med fjädrar som kletar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ela84

« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 14:49 »
Hur länge bör en tupp hänga/ligga i kylen som är för maj?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser