Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på korv!  (läst 18815 gånger)

jenses

• Gäst
Re:Recept på korv!
« Svar #20 skrivet: 19 dec-07 kl 10:40 »
Du får ge dig på amrisarna :) som gav mig korven.
Vad är "amrisar"  ???
Jag trodde du hade receptet från Lund.

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 28 dec-07 kl 12:24 »
Nu har jag gjort stångriddarna. I Icas julbok står det att de ska ugnsstekas under folie tills de blir färdiga. Okej, det har jag gjort. Problemet är: när är de färdiga? De var i ugnen evigt länge, och sen var de ändå lite rosa på en del ställen. De var goda, väldigt gryniga, lite salta. (Fast jag är inte övertygad om att det var värt jobbet, ska kanske testa ett ännu bättre recept nästa gång.) Tänkte dock att det borde gå snabbare och effektivare att sjuda dem som grynkorv. Finns det någon som vet om det är okej att de är rosa inuti efter stekningen, resp. som vet stek/koktiden?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #22 skrivet: 02 jan-08 kl 20:46 »
Bratwurst = stekt korv eller stekkorv

Man stekar de, man sjudar de inte.

För mig som tysk är receptet f.ö. när besläktad med blasphemi :o :o :o
Men ja, vi är i Svedala,
här gör man allt för att göra korven så äckligt som möjligt  :-X

Du Jenses, jag tycker du är lite väl häftig i dina kommentarer. Jag tycker inte mat kan vara äcklig. Det beror väl alldeles på vad man är van med. Lyft blicken lite högre och acceptera resten av världen. För vem avgör vad som är rätt och vad som är fel?
Glöm inte att tyskarna förlorat två världskrig. Och lär dig stava.

Nu var jag elak så jag ber om ursäkt på en gång. Men det var det värt.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

annan

« Svar #23 skrivet: 02 jan-08 kl 20:53 »
Nu var jag elak så jag ber om ursäkt på en gång. Men det var det värt.

;D

men riktig bratwurst ÄR svår att hitta i vanliga affären, inte åker jag in till saluhallen i stan....det blir i stället att jag köper den lokale handlarens egentillverkade "köttkorv" som SKALL sjudas. mmmgott med potatismos å senap så stark att näsan svider.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 20:55 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 jan-08 kl 21:32 »
När man tror att man sett allt:

Glöm inte att tyskarna förlorat två världskrig. Och lär dig stava.

Detta i en tråd om korvrecept. Svårslaget.

jenses

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 jan-08 kl 01:02 »
(edit)
tog bort mitt svar till Lars Pers Maria,
det är bara inte lönt att diskutera med (nationalistiska?) idioter  8)
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 01:12 av jenses »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #26 skrivet: 03 jan-08 kl 18:54 »
Bratwurst = stekt korv eller stekkorv

Man stekar de, man sjudar de inte.

För mig som tysk är receptet f.ö. när besläktad med blasphemi :o :o :o
Men ja, vi är i Svedala,
här gör man allt för att göra korven så äckligt som möjligt  :-X
...och vem av oss är nationalist? Är det lika med idiot? och jag har bett om ursäkt.... men den svenska fördomen om tyskar består märker jag.
Ha en god fortsättning på det nya året!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 20 jan-08 kl 11:48 »
Inte visste jag att korv var ett sånt ämne som fick känslorna att svalla  ;D

Då ger jag mig in i leken och påstår att endast finsk korv är ätlig. Punkt slut . ;D

Allvarligt talat, trodde jag skulle finna hjälp i den här tråden nu när jag översvämmas av lamm och hästkött och är jättesugen på salami.
Har aldrig gjort korv, men nån gång är den första.

Ska kolla länkarna och finns det någon erfaren salami makare här så kan ni väl hojta till!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vurre

« Svar #28 skrivet: 23 jan-08 kl 12:59 »
Jag tycker att falukorv är jättegott, prinskorv också. Är det nån som har recept så dela med er.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 jan-08 kl 23:47 »
Men hur vore det med ett recept på en äkta tysk bratwurst då? Å en massa andra goa tyska recept?

jenses

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 jan-08 kl 01:16 »
Men hur vore det med ett recept på en äkta tysk bratwurst då? Å en massa andra goa tyska recept?

Kan du tyska?
t.ex. Thüringer Rostbratwurst
Annars är google din vän: "Rezept Wurst"

Filipin

SV: Recept på korv!
« Svar #31 skrivet: 28 jun-08 kl 08:36 »
falukorv.Lägg den i en ungsfast form skär skåror på översidan fyll dom med stark senap och strö över riven ost ugnen 175 g c.a. 20 min  skär klyftor av potatis ,olivolja paprikapulver och oreganon  sätt in potatisen lite före korven .smaskens :)

trilla

« Svar #32 skrivet: 20 aug-08 kl 20:49 »
http://www.wannerdt.com/jan-erik/korvar/mina_basta_korvrecept.shtml finns ett recept på Thüringer Bratwurst som är ruskigt enkelt.

Men jag brukar göra mina brattisar såhär.. Kanske ännu enklare.
1 tredjedel nöt
1 tredejedel gris
1 tredejdel späck
Hälften hackat hälften malet
20 gram salt/kilo kött
på en sats på ca 3 kilo tar jag 3 tsk kummin och 3 tsk mejram
Späd med isvatten till bra koncistens , stoppa i svinfjälster, låt hänga i garaget ett par dagar för att sen grillas eller frysas och tas fram då det behövs...

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #33 skrivet: 20 aug-08 kl 21:40 »
bra i de :D

duvningens

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 21 aug-08 kl 14:26 »
Tycker också det vore roligt med korvrecept, gärna lite udda.
Min farmor gjorde en korv som kallades för hackkorv som skulle torka i kåpan över järnspisen. Vi har provat att torka ungefär på det viset men över vedpannan och det gick naturligtvis åt skogen.  Farmor som föddes i slutet på 1800-talen bodde i södermanland och min pappa blir lyrisk när han pratar om hackkorven som tydligen smakade åt isterbandshållet men ändå inte. Pappa som är född -21 och var yngst av 13 ! var inte så gammal när farmor dog så det receptet gick bort med henne. Kan någon tipsa..........
Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

La Frida

« Svar #35 skrivet: 16 sep-08 kl 19:54 »
Recept o recept... den godaste korven skapar man efter egen gom :)
Jag stoppar korv för hand med färdig köttfärs och bacon eller sidfläsk för att ge saftighet och bindning i korven. Utöver det är det bara att krydda på! Salt o peppar så klart, timjan, oregano, basilika, koriander... Vitlök, vanlig lök, ost och oliver är också höjdare att ha i!

Vanliga fjälster går att beställa i de flesta matbutiker... någon frågade efter lammfjälster, de har jag bara träffat på i Hötorgshallen i sthlm, men kanske finns det hos halalslaktare odyl. Fråga dig fram för det finns typ aldrig ute i disk.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 13 okt-08 kl 14:04 »
På Konsum i vimmerby har de lammfjälster - eller i alla fall in den tjockleken!

Tau

SV: Re:Recept på korv!
« Svar #37 skrivet: 12 nov-08 kl 15:28 »
Inte visste jag att korv var ett sånt ämne som fick känslorna att svalla  ;D

Då ger jag mig in i leken och påstår att endast finsk korv är ätlig. Punkt slut . ;D

Allvarligt talat, trodde jag skulle finna hjälp i den här tråden nu när jag översvämmas av lamm och hästkött och är jättesugen på salami.
Har aldrig gjort korv, men nån gång är den första.

Ska kolla länkarna och finns det någon erfaren salami makare här så kan ni väl hojta till!

Har gjort denna salamiliknande korv och den har bara ett problem den tar slut!!!
/Tau
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacka"

Tau

« Svar #38 skrivet: 12 nov-08 kl 15:33 »
Ursäkta det gick lite fort här kommer länken med receptet:
http://www.infoservice-malmo.se/html/basta_korven.html
/Tau
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacka"

Salsus

« Svar #39 skrivet: 24 nov-08 kl 12:02 »
Hej alla alternativare och livsnjutare eller vad ni är!

Jag heter Tommy och har en hemsida om korv. www.salsus.se.

Jag startade den av den enkla anledningen att det var svårt att hitta samlad och bra info om korv. Jag är inte ute efter att tjäna pengar på detta utan vill dela med mig av den glädje det ger att tillsammans göra korv. Ett forum att samla info om inköpsställen, utrustning osv.

Jag ger mig med stor glädje in i er diskussion om korv och svarar gärna på det jag kan.

Här följer ett recept på en korv jag gjorde nyligen. Det är en whiskykryddad stekkorv med bra julstuns i smaken.
De lite udda måtten beror på att det blev vad jag hade hemma

"Whiskypinne"

Fläskkött    karré/sidfläsk 50/50    1511 gr
Salt                                             38 gr
Svartpeppar, nymald         5 gr
Kryddpeppar, nymald           5 gr
Kryddnejlika, mald                 5 gr
Muskotnöt, mald                 3 gr
Ingefära, mald                         3 gr
Tomatin 12-årig                 2 dl
Kvibille Cheddar 12 mån lagr   . tärnad   148 gr

(om du inte vill att korven ska bli grå vid stekning tillsätter du en halv tesked salpeter till smeten)

Malde  köttet 5 mm. Malde kryddorna och blandade med whiskyn och smeten. Stoppades i 22/24 mm fårfjälster.

Jag gjorde korvarna ca 12 cm långa och stekte dem långsamt i smör och serverade med ljummen, tysk potatissallad.....mmmmm!

/Tommy

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser