Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kylen & frysen drar 3kwH/dygn  (läst 6380 gånger)

ClaesMotKlass

• -
kylen & frysen drar 3kwH/dygn
« skrivet: 06 nov-07 kl 16:16 »
Köpte en elmätare på clas olson och upptäckte att mina båda gamla skåp drar över 3 kwh dygnet :o
Det blir ju mer an 1000kwh om året...

jag har letat som fan efter den mest effektiva kylen och hittat
gorenje RB4139w som drar 126 kvh/om året. Jag vill ha den lägsta förbrukningen då jag en dag hoppas ersätta med vind eller solkraft..

Den har bara ett litet frysfack på 17 liter så det blir att packa lite bättre (nu slänger jag mest in saker i frysen)

Har nån ett bättre förslag?Input?

http://www.gorenje.se/4862?aid=12577
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 14:12 av ClaesMotKlass »
alternativ light

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
Re:kylen & frysen drar 3kwH/dygn
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 17:50 »
Hej
Kolla 12 V kylskåp hos Legoelektronik (bara googla), det finns modeller som drar 24 Watt om dagen på 12 V.

Hasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 18:04 »
Snälla Kap Horn, du envisas med att blanda ihop Watt och Wattimmar. Det finns inget som heter 24W om dagen. Deras största kylskåp sägs dra 2A vid 12V, alltså 24W, punkt.

På ett dygn blir det 576Wh eller 210 kWh/år.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 18:27 »
så rätt så rätt :-[
PS länk till det kylskåpet du hittade?
tack

fast ¨andra sidan så blir det väl bara 576 W och inte Wh heller??
det är inte lätt att i text håller isär saker och ting  ;)
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 18:31 av Kap Horn »

Hasse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 19:15 »
Här är länken:
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/kylskaap

Jodå, 24 Watt gånger 24 timmar = 576 Wattimmar (Wh).

ClaesMotKlass

• -
« Svar #5 skrivet: 07 nov-07 kl 14:17 »
Mitt skåp från gorenje är på 120 liter + 17 liter frysfack
kostar 4000 i sverige och 2500 danska på själland (jag bor i skåne).
Ser dessutom ut som ett riktigt skåp och kostar mindre än halva priset på legoprodukterna.
alternativ light

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 07 nov-07 kl 20:59 »
När vi köpte kyl/frys till köket frågade jag säljaren om det var Danfosskompressorer i skåpen av Electrolux fabrikat. Men se det var det inte längre.

Det var bara ett konstigt märke jag aldrig hört talas om tidigare som hade Danfoss kompressorer. Gorenje var det. Lät som det kom från öststaterna så det vågade vi inte köpa.

Nu köpte vi Electrolux för dyra pengar men om vi gjorde rätt vet jag väl först om 25 år. De gamla skåpen med fel färg funkade fortfarande men åkte på tippen.

Hur dum får jag bli egentligen.

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 nov-07 kl 21:13 »
Danfoss är, som redan namnet antyder, en dansk företag...
Och om det gäller energisnåla vitvaror, är Electrolux knappast någon förebild.
Världsbäst bara i Sverige  :P

ClaesMotKlass

• -
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 13:19 »
I mitt sökande efter A++ kyl/frys- skåp har jag bara funnit 3 på den svenska marknaden.

Detta minde från gorenje....och två normalstora från elektrolux...skåpen från elektrolux kostar mellan 10 och 12000....
alternativ light

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 nov-07 kl 16:09 »
I mitt sökande efter A++ kyl/frys- skåp har jag bara funnit 3 på den svenska marknaden.

Jag hittade inte ens de...

I Tyskland däremot ser det mycket bättre ut med utbudet.
På sidan Besonders sparsame Haushaltsgeräte kan du hitta kylskåp,
frysar eller tvättmaskiner som passar dina behov OCH är energisnål.

En gång om året åker jag i alla fall dit,
så jag passade på att köpa mig hem ett fint kylskåp...

Liquido

« Svar #10 skrivet: 11 nov-07 kl 19:24 »
Tips på kyl och frys har jag inte, dock några andra tips som kanske kan vara till nytta.

Nu när vintern är i antågande kan det vara en ide att kyla/frysa några liter vatten ute för att sedan stoppa i kylskåpet (0.5L PET flaskor funkar bra)
En annan sak att tänka på är att försöka hålla kylen och frysen välfyllda, blir då mindre luft som smiter in/ut när man öppnar.

I och med att du har mätt energi-åtgången så antar jag att du har dragit ut kyl/frys från sin plats, hur såg kylslingorna på baksidan ut? Är de dammiga så kan det inverka negativt på kylningen.

När man har handlat och kommer hem med läsk/öl som ska in i kylen så har de många gånger stått i affärens rumstemperatur, ställ ut dem på altan/balkong eller dylikt i några timmar innan de ska in i kylen (Gäller vintertid, se dock upp så att det inte fryser)

Detta var några snabba tipps som troligen alla kan göra för att sänka kylens energiförbrukning något.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 14 nov-07 kl 20:07 »
Kolla in snacket kring att använda en ombyggd frysbox som kylskåp i det här ämnet:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=56;action=display;threadid=22752;start=0
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ollebolle

« Svar #12 skrivet: 14 nov-07 kl 21:59 »
En kul grej egentligen det där med att stoppa in en kall sak i kylen.

Får man lägre bättre energiförbrukning i huset?

Om man gör tvärtom, att man sätter en varm grej i kylen, får man ju ut värme till huset (från kylskåpets baksida med de dammiga värmeslingorna) som motsvarar värmen från det man stoppat in.

Lite klurigt det där faktiskt.

Vilket vinner man på om man har elvärme i huset?

teufel

« Svar #13 skrivet: 19 nov-07 kl 19:11 »
Du vinner inte så värst mycket på att sätta in en varm sak i kylen och låta kylen kyla ner det, eftersom det går åt energi till att plocka ut värmen från kylskåpet till utsidan.

Däremot kan man, om man har tid, tina nåt från frysen, i kylen. När kylan går ut i kylskåpets utrymme, känner kylens termostat av det och behöver inte låta kylens kompressor jobba lika mycket.

Jag vill minnas att jag har läst nånstans att ett kilo fryst kött från frysen, kan hålla kylan i kylskåpet ett helt dygn om man har tur. :)

Ska man spara energi, bör man också låta kyl och/eller frys stå så svalt som möjligt. Med lägre omgivningstemperatur behöver apparaterna inte arbeta lika mycket.
Varning bara för att låta dem stå i ouppvärmda utrymmen. Frost är det inte säkert att de tål.

Mvh Patrick

ollebolle

« Svar #14 skrivet: 19 nov-07 kl 22:15 »
Det är ju inte bra för matvarorna i kylskåpet men för husets elförbrukning borde det bli en liten förbättring tvärtom vad man skulle kunna tro.

Kylen fungerar som en värmepump (man brukar säga att en värmepump fungerar som ett kylskåp). När den suger värmen ur kylskåpets innandöme och gör det kallt där blir det varmare på skåpets baksida.

Värmeenergin på det man stoppade in i skåpet kommer ut till rummet och minskar behovet av värme i rummet med samma mängd. Plus den energi som kompressorn i kylskåpet drog (som kan ersätta lite av värmen från ett elelement).

Man har alltså fått ett tillskott av värme till huset om man stoppar in något varmt i kylen.

Borde det då inte bli större elförbrukning i huset totalt om man ställer in en kall grej utifrån i kylskåpet?

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 nov-07 kl 22:42 »
Halaj!

Det där har jag också funderat på.
Såhär måste det vara:
Oavsett uppvärmningsmetod måste det åtgå extra energi för att värma upp en kall klump du tar in utifrån och ställer i kylskåpet.

Om huset är eluppvärmt går du back.
Om huset är veduppvärmt kommer det att åtgå lika mycket extra ved upptiningen av klumpen kräver. Kylskåpet kommer att kräva lika mycket mindre el. Kylskåpets förluster inte medräknade.
Om din ved är gratis vinner du.

//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 19 nov-07 kl 23:46 »
Hej!

Att värma upp något kostar energi har jag lärt mig.

Ollebolles inlägg om att ställa in något varmt i kylskåpet tolkar jag som så att värmen som avgivits inne i kylskåpet får man tillbaks genom att kylskåpet får gå längre tid. Hade man låtit det varma stå på köksbänken och svalna hade samma energimängd avgivits till luften ovanför bänken.

Tapios inlägg förvirrar mig lite. Om man från uteförrådet mitt i smällkalla vintern hämtar in en skinka som är djupfryst och lägger in i kylskåpet, så behöver inte kylskåpet gå så mycket. Ingen energi behövs för att kyla ner innehållet på ett tag. Hur i hela fridens namn ska man resonera, nånstans tänker jag fel.

Edgar

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 nov-07 kl 09:54 »
Halaj!

Nu har jag funderat som attan på detta. Mitt tidigare svar var intuitivt.
Jag utgår från att man har +18 gr. I köket, +8 gr. I kylskåpet och -18 gr. Utomhus.

I normalfallet har man två energiflöden in i kylskåpet.
Det första är värmeläckage från köket in i kylskåpet.
Det andra är elenergi från väggkontakten.
På baksidan/utsidan av kylskåpet kommer det ut värme som sprids ut i köket.
Detta värmet kan delas upp i två delar.
1.   Värmet som läckte in i skåpet
2.   elenergi som har åtgått till att transportera bort läckvärmet. Denna el blir också värme.
Man kan inte säga att kylskåpets verkningsgrad är 100 %, men om ditt kök är eluppvärmt kommer all el du använt till skåpet dig tillgodo.  
I detta fall är det fullständigt onödigt att slänga ut ett gammalt kylskåp och ersätta den med ett energisnålt.

Nu rycker vi ut stickkontakten och stoppar in en klump som har legat ute och håller -18 gr.
Vi antar att klumpen har en sådan utformning och yta att den håller kylskåpet på +8 gr. Hela tiden.
När klumpen har antagit +8 gr. Är den förbrukad och man måste byta ut den mot en ny, kall klump. Läckvärmet har åtgått till att höja klumpens entalpi och när man ställer ut den för att kallna har man gått miste om denna energi.
Men om man eldar köket med gratis ved spelar ju detta ingen roll, men rent energimässigt har man slängt ut god energi till kråkorna.

//T

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #18 skrivet: 23 nov-07 kl 20:36 »
I vilket fall som helst har man inte förbrukat högvärdig energi. Vilket bör vara en vinst för miljön.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ollebolle

« Svar #19 skrivet: 23 nov-07 kl 22:17 »
Svårt det här om energianvändning.

Är det bra att elda ved i alla lägen hur mycket som helst?

Är det inte bättre att spara träden? Då är ju inte koldioxiden frigjord i atmosfären!

Bäst är väl att jorden är så grön som möjligt. Speciellt nu när vi frigör så mycket av den koldioxid som under riktigt varma perioder varit fria på jorden. Inte bara bundet i växter utan även i mer eller mindre stora djur.

Dinosariusarna var rätt bamsiga har jag förstått. Tänk att allt det som nu fortfarande till viss del ligger kvar i oljekällor har varit fritt på jordens yta för någon miljon år sedan.

Vi får det varmt och  gott ett tag framåt. Akta er bara för att bo för nära havet!

Spårade jag ur nu? Bara en reflektion. Hoppa över mitt inlägg vetja!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
torbjorn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser