Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?  (läst 3489 gånger)

louise

  • Gäst
ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?
« skrivet: 04 nov-07 kl 10:21 »
Hm.. gick det att förstå den rubriken..

Jag planerar att bygga en kräftdamm där jag också ska ha ankor till jakt. Nu har jag också en idé om att ha nån sots hus/båt i dammen till diverse turistaktiviteter. Minihus till övernattning, bastubåt, grillkåta eller nåt annat.

Så nu undrar jag, klarar djuren det utan att bli lidande? Flyr ankorna?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 12:56 »
Hm.. gick det att förstå den rubriken..

Jag planerar att bygga en kräftdamm där jag också ska ha ankor till jakt. Nu har jag också en idé om att ha nån sots hus/båt i dammen till diverse turistaktiviteter. Minihus till övernattning, bastubåt, grillkåta eller nåt annat.

Så nu undrar jag, klarar djuren det utan att bli lidande? Flyr ankorna?
Beror på vilka ankor du pratar om. Om du föder upp egna så blir dom helt tama av alla som kommer att mata dom. Så dom kommer att stryka medd vid första jakttillfället. Om du därimot kan locka ner ankorna som kommer från Norrland på hösten så kommer dom att bli skrämda av folk som bor mitt ibland dom. Du har inte funderat på  att odla Koi istället för ankor?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 14:35 »
Beror på vilka ankor du pratar om. Om du föder upp egna så blir dom helt tama av alla som kommer att mata dom. Så dom kommer att stryka medd vid första jakttillfället. Om du därimot kan locka ner ankorna som kommer från Norrland på hösten så kommer dom att bli skrämda av folk som bor mitt ibland dom. Du har inte funderat på  att odla Koi istället för ankor?

Ja de där fjällankorna är väldigt folkskygga.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

  • Gäst
Re:ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-07 kl 16:23 »
Meningen är att jag ska "plantera in" dem. man köper ungar och placerar i dammen, sedan kommer de alltid återvända för parning och liksom tycka att de bor i dammen. Men mat tror jag de ska hitta själva som jag fattat det.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:ankor, kräftor och störningar av aktivitet i dammen?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-07 kl 17:49 »
Med tanke på hur änder beter sig vid badstränder och parker, så tror jag inte att du behöver vara orolig för att de flyr. Lått gästerna mata med lite gamla brödkanter, så blir du/de aldrig av med dem  ;)

Kräftodling är intressant! Hur stor damm tänker du göra, och hur många kräftor rymms däri? Äter ankor kräftor?
Landsflykting i storstan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser