Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era bästa vällingrecepet?  (läst 12077 gånger)

Alma

• Västergötland
Era bästa vällingrecepet?
« skrivet: 01 nov-07 kl 19:30 »
Jag har tröttnat på att köpa Findus GodMorgonvälling som kostar skjortan och är slut på ett par dagar, därför ser jag fram mot era egna hopkok. Någon som har något gott?  Helst inga grötvarianter :P
Jag ska lära mig allt!

televinken

• Gäst
Re:Era bästa vällingrecepet?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-07 kl 21:14 »
Köp havremust. Jag kör med änglamarks till ettåringen istället för sempers. 1½dl vatten kokas upp med 1½msk pulver blanda i 1½dl mjölk då blir den lagom varm och god till en bebis. Men med lite salt eller socker (vad man föredrar) och lite varmare så borde det passa till en vuxen.
Och den är mycket godare och billigare än "blanda skaka" vällingarna som görs för barn.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 08:12 »
Gyllenmust...

snarken

« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 10:37 »
Gyllenmust...

Varning - varning! Gyllenmust har bytt recept. De inehåller nu varken extra vitaminer, salt eller MJÖLKPULVER (priset är däremot detsamma   >:( ). Så det går dubbla mängden mjölk att koka och smakar... nytt och konstigt. Dessutom bränner det vid mycket lättare. Jag har returnerat mitt paket (märkningen att de bytt recept är under all kritik) och köpt på mig gamla musten där jag hittar den. Men när den är slut... är det slut med min favoritvälling. :'( Ett halvfabrikat mindre i skafferihyllan, men ändå...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-07 kl 11:15 »
Varning - varning! Gyllenmust har bytt recept. De inehåller nu varken extra vitaminer, salt eller MJÖLKPULVER (priset är däremot detsamma  

neej... så får de inte göra :'(
urdåligt av dem... >:(
tack för att du berättade :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 09:39 »
Inga grötvarianter sa du men det är ju lite gkort på samma vara, men kan tipsa hur jag gör.

jag kokar välling på havregryn, grahamsmjöl och grovt rågmjöl...
fast jag har inte direkt någe recept på det, men typ så här:
Ta 1 dl mjöl och 2 dl vatten, koka upp så det tjocknar till och spä sen ut med mjölk till du får den tjockhet du vill ha på vällingen.
Enkelt att koka välling på överbliven gröt alltså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser