Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik  (läst 23091 gånger)

Gert

• Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #60 skrivet: 15 apr-13 kl 19:04 »
En kalylator som man kan prova olika färgkorsningar med.

http://kippenjungle.nl/kruising.html

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #61 skrivet: 16 apr-13 kl 07:26 »
F-N jag hade skrivit ett långt och utförligt svar om färgerna och så sunkade Alternativ ur så det försvann  :P Nu blir det därför kortvarianten

Grundregel 1:
Blanda aldrig slentrianmässigt färger om du vill avla för bra färg och mönster.  Undantag finns men i förhållande till antalet hönsfärger som finns så är det få färger som går att blanda.

Sedan är mitt svar beroende på om du har guldvit porslin eller om du har guldsvart poslin. Guldsvart porslin går att blanda med isabellporslin men grundregel 1 gäller  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lisen

« Svar #62 skrivet: 10 maj-13 kl 16:18 »
F-N jag hade skrivit ett långt och utförligt svar om färgerna och så sunkade Alternativ ur så det försvann  :P Nu blir det därför kortvarianten

Grundregel 1:
Blanda aldrig slentrianmässigt färger om du vill avla för bra färg och mönster.  Undantag finns men i förhållande till antalet hönsfärger som finns så är det få färger som går att blanda.

Sedan är mitt svar beroende på om du har guldvit porslin eller om du har guldsvart poslin. Guldsvart porslin går att blanda med isabellporslin men grundregel 1 gäller  ;)

Illa! Men jag fattar poängen :)
Det är guld/vit jag har och de får gå i varsin grupp även i fortsättningen, vill inte sabba färgerna..

Heronridge

• Närke
« Svar #63 skrivet: 06 aug-15 kl 22:30 »
Kickar igång denna dögamla tråd :)

Jag söker och letar och frågar på Facebook och nätet och letar efter information... Kan NÅGON lite enkelt förklara för mig hur Sabelpoot Isabell porslin renavlas?
Köpte en isabellhöna med kycklingar. Vad ska jag korsa henne med för att fortsätta få fina isabell porslin? Behålla finaste isabelltuppkycklingen? Någon sa att man kan/ska korsa med guldsvart porslin? En av hennes tuppkycklingar som är guldsvart, som av en händelse. (Det rådde oklarheter kring om alla äggen var hennes och jag tror att förra ägaren hade två olika tuppar)

Finns det någon enkel lista eller schema över hur deras porslinsfärger avlas?

TACK SNÄLLA för hjälp :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser