Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik  (läst 23107 gånger)

Färgars

• Illbattingen
Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« skrivet: 29 okt-07 kl 20:37 »
Jag kommer snart att skaffa Mille Fleur, en höna + tupp blå porslin, och en höna + tupp röd porslin.
Jag vet inte mycket om färggenetik och är nu nyfiken på vad som gäller för att behålla färgerna rena? Kan man kombinera dessa två (har en känsla av att svaret är nej)? Kan man kombinera någondera med annan färg?

Finns det någon som har bra länktips om färggenetik hos höns, svenska eller engelska? Lite har jag hittat här på forumet.

På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 18:26 »
Då rasen inte heter Mille Fleur (mille fleur är en färg) kommer du bara att hitta färgen om du googlar på det. Googla istället på t ex Sabelpoot eller Benbefjädrade dvärghöns.

Annars kan gå in på min hemsida och titta under hönsfliken och sen under skimrande färger. Där hittar du ett rejält urval av färger på sabelpootarna.

Hälsningar Linda
http://www.sabelpoot.se/hons_benbefjadrade_dvarghons.htm
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 10:30 av Sirpa »

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 10:55 »
Hej!

Porslinsfärg har gul grundfärg och alla fjädrar har en svart fläck längst ut med en vit "trekantig" topp. mest känd för färgen är dvärgrasen Benbefjädrad eller Mille fleur..

Det finns flera olika typer av porslinsfärg med olika grundfärger och ibland med det svarta blekt till blått.

http://www.feathersite.com//Poultry/CGK/Millies/BRKMilleFleur.html

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 10:57 »
Här har du en ståtlig porslinsfärgad tupp ( Guld svart porslin) av Sabelpoot (Benbefjädrade dvärghöns)
« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 11:00 av Sabelpoot »

Färgars

• Illbattingen
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 20:53 »
Tack för länken, jätteintressant!  :)

Jag har i dagsläget lärt mig mer och nu vet jag att man inom sabelpoot avlar färgrent, att man alltså inte blandar olika färger.
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Gert

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 00:10 »
En genetisk kalkylator är alltid bra att ha om man pysslar med höns avel.

http://home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruising.html

tranicos

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 07:29 »
Hej!

Jag har en liten grupp sabelpoot - guld svart porslin. Är det lämpligt att blanda in andra porslinsfärger i samma grupp. Om ja, vilka?

Samma fråga gäller min grupp dvärgkochin där hönorna är blå och tuppen svart. Vilka färger kan vara lämpliga att blanda in där?

Tack på förhand!

//Linus
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 12:11 av tranicos »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 09:39 »

Blått och svart avlas ihop, till den gruppen hör även "spättat", dvs vitspräckligt. Blanda absolut inte in någon gul, röd eller brun variant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-10 kl 11:07 »

Spelar ingen roll. Färgerna fungerar på samma sätt oavsett ras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tranicos

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 12:08 »
Aha, där ser man!

Men mina sabelpoots då? De är ju guld svart porslin. Kan jag ta in silver svart porslin, guld vit porslin eller kanske enfärgad vit?

Har ni några tips om vart jag kan läsa mer om sådant här så jag slipper ställa dumma frågor? :)

/Linus

trallallaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 16:52 »
Citera
Men mina sabelpoots då? De är ju guld svart porslin. Kan jag ta in silver svart porslin, guld vit porslin eller kanske enfärgad vit?

Har ni några tips om vart jag kan läsa mer om sådant här så jag slipper ställa dumma frågor?
Jag undrar också över det där med färger, jag skulle ex vilja veta hur jag ska gå tillväga med orangeryggade, som ju ska behöva vete i kombination och vad behöver då citron porslin? Lavendel..ska de bara ha lavendel,eller ska jag korsa med svart? Gökfärgat,ska det bara vara gökfärgade på dem?

Det måste ju finnas en bok i ämnet???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 17:03 »
LAvendel/pärlgrå är ett vikande anlag så om du korsar svart med den färgen får du fram svarta avkommor som blir anlagsbärare för pärlgrått.

Själv har jag korsat pärlgrått med blåspättad och då har jag fått fram blåspättade, blå och svarta avkommor. Mestadels blå och spättade dock.
Har även korsat pärlgrått med gulvitsömmad och fick där fram svarta och vita avkommor. De svarta blir ej helt svarta i fjäderdräkten som stora utan de ser ut att utveckla lite rostbruna färger, lite som dina indiska stridshöns i färgen. Har stora förhoppningar om att den kommer se ut som en barndomshöna i färgen jag hade förut. Hon var så otroligt fin!

Dessa bär då också på pärlgrått, bara att det ligger dolt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 11:25 »
Jag flikar in en följdfråga även jag :-[ ......

.... om jag har en höna som är svart eller blå.... med anlag för pärlgrått..... och sätter en pärlgrå tupp på henne...... kan jag då få pärlgrå avkommor?

Jag tror inte att jag avviker från ämnet för mycket :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 12:05 »
Ja, en del av avkommorna kommer bli pärlgrå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tranicos

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 21:10 »
Jag tjatar på lite till tror jag.

Min grupp dvärgkochin: svart tupp, blå hönor. Där ska jag inte ta in något annat utom möjligen vitspräcklig?

Sabelpoot: samtliga guld/svart porslin. Vad kan jag ta in där? Alla porslinsfärger? Enfärgade?

Jag känner mig förvirrad... :)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 21:22 »
Om jag inte är helt missinformerad så kan du även ta in vitt.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 21:49 »
Du kan ha.... vitt, blått, svart och även pärlgrått ihop.... då får du fortfarande färgrena avkommor ....... det gäller alla raser......

Porslinsfärgerna är jag inte så bra på ...... en magkänsla säger mig att du kan ha alla gul-röda grundtoner ihop.....

Det viktiga är att man ...... precis som Sonja skrev.... inte blandar ihop de grå-svarta färgerna med de gul-röda...... då skiter det sig totalt ;) .... men som sagt..... när det gäller porslin har jag ingen koll ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tranicos

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 maj-10 kl 08:51 »
Ah, man tackar. Nu börjar det klarna. :)

Bara mysteriet om porslinsfärgerna som återstår. :)

En annan möjligen korkad fråga är... Om tuppen är svart och hönan blå, blir alla kycklingar svarta eller blå då, eller kan även andra färger dyka upp? Tänker på recessiva och dominanta anlag osv...
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 08:57 av tranicos »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 29 maj-10 kl 09:06 »
Svart plus blått ger hälften av varje. Om någon annan färg dyker upp betyder det att någon förälder, troligen hönan, inte är färgren. Korsning svart plus någon färg med brunt e.d. ger ofta helsvarta hönor i första generationen. Så där gäller det att ha koll på vad som ligger bakom.

Gert

• Småland
« Svar #19 skrivet: 29 maj-10 kl 11:48 »
För ungefär 10 år sen fick jag för mej att korsa mina guld porslin med citron porslin antwerpen. Det skulle jag aldrig ha gjort för resultatet blev ett mellanting, för ljus för att va guld och för mörk för att va citron och det tog flera år att få rena guld och citron porslin avkomma igen.
Korsningen mellan guld och isabell porslin gav samma oönskade resultat men där tog det inte så lång tid innan jag hade blå guld porslin.  Försöket med isabell och citron gav nästan genast blå citron porslin. Silver porslin har jag aldrig haft så den färgen vet jag inget om.
Men detta gällde anwerpen skägghöns och jag vet inte om det samma gäller för sabelpoot.

När det gäller dvärgkochin så går bra att korsa svart med grå tvärrandig med. Det borde funka med pärlgrå och blå med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser