Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pyttesmå kaninbitar?  (läst 4466 gånger)

Dandelia

• Gäst
Re:pyttesmå kaninbitar?
« Svar #20 skrivet: 01 nov-07 kl 11:53 »
jag har allt för små kaniner - typ gratis blanding som jag fick av en granne.

Funderar på vilken ras jag skall satsa på  - vill gärna föda upp dom över sommaren på grönt och grenar från trädgården samt lite korn/havre/linfrökaka-blandning.

Vilken ras är då lämpligast? Ni verkar så erfarna Dandelia, Edgar mm.

Vit Lant korsat med Fransk Vädur?

Vi är bara två i hushållningen, så vi tränger inte jätte-steker...! Men det verkar dumt att slakta   allt för små djur.

Äh, jag är nybörjare själv :-[ Kan tipsa om ett suveränt häfte som kan beställas från Kaninavelsföreningen. Kostar inte mycket och beskriver det mesta inom kaninavel och -skötsel. Kommer inte ihåg vad det heter nu, minns nån?

Jag har också några små blandiskaniner som jag fått från folk som av olika anledningar inte kunnat behålla dom. Jag har parat dom med min FV-hane, ungarna blir stora och fina. Ska bli spännande att se "slutvikten" vid 16 veckor. Fördelen med små honor är att det går åt mindre foder och att de inte behöver lika stort utrymme som t ex FV.  

Vit lant/FV ska vara en riktigt bra kombination! Jag ska själv prova den längre fram.  :) Håller fö med om att större slaktkroppar ger mer "för besväret". Det är ju belöningen i slutet av allt arbete!  ;)

/Dandelia
« Senast ändrad: 01 nov-07 kl 11:56 av Dandelia »

Rosendalen

« Svar #21 skrivet: 02 nov-07 kl 20:52 »
Tack för råd :)

Vill försöka få tag på brochuren. Vi slaktade 4 små kaniner i går och har bare en hane kvar som er blandning av något lite och NZ - om vi då skaffer en FV hona blir det säkert fina steker nästa år!
Har ätit kaninlever idag och det var jättegott :D

Ha det bra

Marie
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

hustigern

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 07 nov-07 kl 15:39 »
Är det bara jag som har Stor silver? Jag tycker de verkar lagom stora, men nu är det också första kullen så ännu har jag inte sett dem "avklädda". Men de är ju SÅ vackra.

Någon annan som provat dessa? Eller haar någon åsikt?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 07 nov-07 kl 20:20 »
Är det bara jag som har Stor silver? Jag tycker de verkar lagom stora, men nu är det också första kullen så ännu har jag inte sett dem "avklädda". Men de är ju SÅ vackra.

Någon annan som provat dessa? Eller haar någon åsikt?

/Anneli

Ja, de verkar intressanta  ;D Jag funderar på ett avelspar... Vet var jag kan köpa ena halvan, dina kanske är obesläktade?
PMar dig  ;)
Landsflykting i storstan...

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #24 skrivet: 08 nov-07 kl 00:50 »
små slaktkroppar...stora slaktkroppar...hmmm..ngn som tänkt på hur de olika raserna smakar??? För faktiskt så smakr ju kaniner lite olika....eller???
Försöker leva självhushåll sen 2002

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 08 nov-07 kl 11:57 »
små slaktkroppar...stora slaktkroppar...hmmm..ngn som tänkt på hur de olika raserna smakar??? För faktiskt så smakr ju kaniner lite olika....eller???

Njaej, de smakar väl alla kanin, åtminstonde de jag provat  ;) BJ ska ha trådigare kött pga av storleken, men jag har inte testat själv.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 10 nov-07 kl 09:10 »
Kimma sa att jag inte skulle välja vädur om jag var intresserad av skinnen, eftersom de är svårare att flå. Vit lant har ju en sabla trist färg.... :P
Inte svårast, det trillar av i det närmaste. Kan vara kluddigt att hantera ett slappt skinn om man är nybörjare samt är skinnet inget att spara på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser