jag har allt för små kaniner - typ gratis blanding som jag fick av en granne.
Funderar på vilken ras jag skall satsa på - vill gärna föda upp dom över sommaren på grönt och grenar från trädgården samt lite korn/havre/linfrökaka-blandning.
Vilken ras är då lämpligast? Ni verkar så erfarna Dandelia, Edgar mm.
Vit Lant korsat med Fransk Vädur?
Vi är bara två i hushållningen, så vi tränger inte jätte-steker...! Men det verkar dumt att slakta allt för små djur.
Äh, jag är nybörjare själv

Kan tipsa om ett suveränt häfte som kan beställas från Kaninavelsföreningen. Kostar inte mycket och beskriver det mesta inom kaninavel och -skötsel. Kommer inte ihåg vad det heter nu, minns nån?
Jag har också några små blandiskaniner som jag fått från folk som av olika anledningar inte kunnat behålla dom. Jag har parat dom med min FV-hane, ungarna blir stora och fina. Ska bli spännande att se "slutvikten" vid 16 veckor. Fördelen med små honor är att det går åt mindre foder och att de inte behöver lika stort utrymme som t ex FV.
Vit lant/FV ska vara en riktigt bra kombination! Jag ska själv prova den längre fram.

Håller fö med om att större slaktkroppar ger mer "för besväret". Det är ju belöningen i slutet av allt arbete!

/Dandelia