Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar om kaninuppfödning..  (läst 3406 gånger)

saint206

• Småland
funderingar om kaninuppfödning..
« skrivet: 27 okt-07 kl 09:48 »
nu är snart dagen inne då jag måste skaffa mig något att göra efter min mammaledighet. eftersom valet i princip står mellan utbildning(dvs skolbänken igen) eller eget företag så känns ju det senare mest lockande..
jag har nu i snart två års tid lekt med tanken på att starta en kaninuppfödning för slakt. läste för ett tag sen att dom skulle bygga kaninslakteri på öland och det är ju inte så jättelångt från mej..
har räknat på utrymme och system, men kommer hela tiden fram till att det blir en sjuhelsikes byggnad om jag ska kunna få en lönsamhet på min ide..

nu har min tanke utvecklat sig till att jag kanske skulle kunna föda upp kaninerna här, och sedan ha ett andra led hos någon annan där kaninerna får växa till sig till slaktvikt?
då slipper jag ju hela biten med hanar för sig och allt sådant.
man kan ju göra det med grisar, så det borde väl gå och tillämpa på kaniner också?
frågan är mest om det finns någon som är intresserad av att vara mitt andra led så att säga, nån som vill köpa in en sjuhelsikes massa kaninungar?? ;D ;D

nä, men om ni här inne har nån kommentar eller anledninga till varför min ide är bra/dålig så får ni gärna skriva..

mvh/saint206
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

saint206

• Småland
Re:funderingar om kaninuppfödning..
« Svar #1 skrivet: 27 okt-07 kl 17:25 »
jag har just tittat på tv2.. är inte säker på att jag vill bli kaninproducent längre..  :'(

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-07 kl 17:42 »
jag har just tittat på tv2.. är inte säker på att jag vill bli kaninproducent längre..  :'(

Vad har jag missat nu?
Landsflykting i storstan...

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 okt-07 kl 17:46 »
DBF  idioternas egen organisation... >:(

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-07 kl 18:11 »
DBF  idioternas egen organisation... >:(

OK... *suckar*

Jag har inget mot meningsmotståndare, men de går för långt!!!

Nåja, jag vågar ha kaniner ändå, så jag hoppas du också gör det  ;)

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 13:07 »
jo nog skulle jag våga, men jag kan inte komma fram till hur jag ska börja.
finns det någon som vet om man kan tillämpa min ide om uppfödning  på grisvis på kaniner?

vill gärna starta upp detta, men jag kan inte få alla pusselbitarna på plats.
sen har jag ju inte direkt något kapital att starta med heller, så att bygga stort och nytt känns inte som en bra ide från start.
detta är ju något som man kan tänka över när uppfödningen börjar rulla..

finns det någon som vet något om det där slakteriet påöland? är det byggt eller vad händer? och var på öland ligger det??

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-07 kl 13:16 »
Vet du vad! Jag tycker att du ska ta kontakt med Kaninproducenterna och diskutera din idé. Länk: http://www.kanin.se/.

Vad gäller att köpa ungar för vidare uppfödning undrar jag om det skulle fungera i praktiken. Småttingar är känsliga för förändringar av alla de slag. Obs, jag är total novis på kaniner. Föder upp endast för eget  bruk. Det var bara en spontan tanke.

Lycka till, vad du än beslutar dig för!

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 okt-07 kl 15:01 »
Jag håller med Dandelia om känsliga kaninsmåttingar, och vet inte om det skulle fungera i praktiken, eller ej. Det finns ju inte heller någon med så pass stor kaningård i Sverige att någon provat än(?).

Å andra sidan är ju charmen med att föda upp djur att man kan följa dem under uppväxten, tycker jag :)

Om du börjar lite smått med att bygga burar och skaffa ett par avelsdjur så kan du bygga upp en kaningård utan att satsa en massa kapital på en gång. Räkna med att det tar ett par år, ta det lungt och känn dig för - det är mitt starttips  :)
Hemma hos mig går det väldigt långsamt....  :-[ men jag har kul under tiden. Slipper iaf stress över stora lån och investeringar som måste betala sig på en gång. Om det går dåligt med någon kull så känns det bara tråkigt och är ingen katastrof.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 28 okt-07 kl 15:02 »
Citerar lite från:

http://gittosmat.blogspot.com/2007/02/matoaser-i-kalmar.html

Som en bonus kan jag tipsa om en kaninuppfödare i Törnstubbe utanför Köpingsvik på Öland. Familjen Persson på Stubbens Produkter tar 70 kronor kilot för hel, rensad och flådd kanin vilket är väldigt överkomligt. Framför allt när det är det enda sättet att få tag på kanin överhuvudtaget runt Kalmar. Ring dem på 0485 - 732 47!

De är igång!

Edgar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 19:40 »
Jag hade gärna varit sista ledet, dvs bara ha kaniner från 8 veckor och uppåt. Så kan man bli bra på att få dem att växa effektivast.

Som det är nu vet jag inte om det är mina avelsdjur som är kass, fodret, avvänjningen eller "sista uppfödningen" när det inte funkar.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

saint206

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-07 kl 19:51 »
jag undrar jag om det inte skulle kunna gå... visst är kaninungar känsliga, men det är ju å andra sidan grisar och andra djurungar också.. med rätt transport och inte så lång sträcka så tror jag nog det skulle funka.
får man köra levande djur i vilken transport som helst? tänkte på min pappa som har egen lastbil..
eller måste man ha en "djurbil" för att få köra?

bondelina, om man kan lösa transport och djurhälsofrågan, är du intresserad av att se om min ide fungerar?
man kan ju starta med några djur och se om det fungerar över lite tid..

saint206

• Småland
« Svar #11 skrivet: 28 okt-07 kl 20:22 »
kollade bara på skoj hur långt det är till dig från mig bondelinda, mellan 27 och 27 mil fick eniro det till. 3,5timmar skulle det ta enligt dom.
vad säger ni här inne, klarar kaninungar en välordnad resa i tre timmar??? ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-07 kl 20:30 »

vad säger ni här inne, klarar kaninungar en välordnad resa i tre timmar??? ???

Med lite hö och en morot eller gurkbit (vätska) under resan, så går det alldeles säkert bra!

saint206

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 21:00 »
ja jag tycker nog att det borde finnas kaninungar som får resa betydligt längre..

men jag undrar om man får transportera så många djur i valig lastbil.. vore ju optimalt om pappa kunde köra ju..

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 28 okt-07 kl 21:07 »
ja jag tycker nog att det borde finnas kaninungar som får resa betydligt längre..

men jag undrar om man får transportera så många djur i valig lastbil.. vore ju optimalt om pappa kunde köra ju..

Jag tror (obs vet inte säkert) att det räcker om föraren har kunskap om djurslaget i fråga. Annars finns det väl någon djurförarutbildning till kostnad av x antal kronor.
Kaniner hamnar som vanligt på undantag då "ingen" kör kaniner i så pass stor skala.

saint206

• Småland
« Svar #15 skrivet: 28 okt-07 kl 21:12 »
hmmm....det låter jäkligt lovande ;D

tänkte med att om min pappa kan köra så kan man ju styra transporten lite själv med burar och så vidare.. hur gör man med det förresten? finns det färdiga transportburar att köpa, eller ska man bygga dom rackarna själv också?? (blir en jäkla massa byggande här nu känner jag...)

saint206

• Småland
« Svar #16 skrivet: 29 okt-07 kl 10:28 »
har legat och tänkt på hela den här grejjen i natt... och tänk! helt plötsligt så kom jag på en massa bra lösningar på problem som satt käppar i hjulen innan...!!
nu har jag "hittat" utrymme till avelsdjur, (sädmagasinets övervåning) och kommit på att min karl faktiskt kan svetsa!(vilket han har tigit still om sen jag började prata kaninburar...)

känns som om det kanske skulle funka.. om jag nu bara kan hitta kaniner och en köpare av kaninungarna..
det andra ledet..

Dandelia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 okt-07 kl 13:07 »
Kaniner finns det gott om :) Värre kanske med köpare?

/Dandelia

saint206

• Småland
« Svar #18 skrivet: 29 okt-07 kl 13:43 »
jag tror du har rätt... men kaniner i den omfattningen jag hade tänkt mig kanske är svårt att hitta i en "klump" så att säga? jag vet inte... men hoppet är det sista som lämnar människan...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 29 okt-07 kl 15:19 »
Helt klart intresserad!

Priset är ju givetvis en stor fråga, det ska ju bli lönsamhet i det också. Men om jag kunde t ex få ca 50- 100 kaninungar i stöten, nerkörda i lastbil, putta in dem i mitt stall, fodra upp dem till slaktmognad, köra ner dem till slakteriet, städa rent i stallet och sedan ta emot en ny omgång skulle det vara perfekt!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser