Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättestor nötstek (Angus)  (läst 2564 gånger)

Sommartorparn

Jättestor nötstek (Angus)
« skrivet: 26 okt-07 kl 11:44 »
Har just varit och hämtat eko-kött hos bonden och tror att jag har lyckats lura ut vilka delar som vilka. Nu är det en jätte-jättestor stek i paketet, som jag inte vet vad jag ska göra med. Det är väl lite synd att skära den i mindre bitar (hade egentligen tänkt göra Boeuf Bourginogne i helgen), men den får definitivt inte plats hel i min gryta. Hittar inget recept på ugnsstekt nötstek. Fast egentligen skulle jag nog vilja tillaga den med rödvin och funderar på om jag skulle dela den i två bitar i alla fall, för då får den nog plats i grytan. Vad gör ni med jättestora fina köttbitar?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Jättestor nötstek (Angus)
« Svar #1 skrivet: 27 okt-07 kl 01:11 »
Vad gör ni med jättestora fina köttbitar?

Delar dem  ;D  8)

Då blir det fler ganska så jättestora fina stekar!
Landsflykting i storstan...

norlin

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-07 kl 14:29 »
Varför inte prova att göra porterstek. Det blir alltid gott. Har gjort det på alla möjliga köttbitar som jag haft i frysen. Vildsvin,lamm, hjort & oxe.Vinet skall ej föraktas. Drick det tilll i stället.

Hönsmamma

« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 11:52 »
Gör "Tjälknöl" det är både enkelt och gått och klarar sig själv..  :P
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

gust1880

« Svar #4 skrivet: 21 dec-07 kl 15:26 »
Dela steken på längden i önskat antal och gör örtagårdsstekar. Går jättebra att frysa in i lagen och ta fram vid senare tillfällen. Jag brukar låta steken bli 70 grader då jag vill ha lite mer genomstekt stek. Den blir röd i alla fall.

Örtagårdsstek

1 ½ kg rostbiff eller innanlår
1 ½ tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar

Gnid in köttet med salt och peppar. Stek köttet i 125ºC i ca 2 tim tills termometern visar 60-70ºC.

Örtlag:
1 l vatten
½ dl salt
1 gul lök
2 krossade vitlöksklyftor
½ msk krossade svartpepparkorn
2-3 msk torkade örtkryddor
1 knippa persilja

Koka upp vatten och salt. Tillsätt övriga ingredienser. Låt lagen kallna.

Lägg i det varma köttet i lagen och låt ligga 4-5 tim eller över natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser