Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pensionssparande  (läst 7197 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Pensionssparande
« Svar #20 skrivet: 23 okt-07 kl 19:53 »
........

Enda skillnaden är att det finns en bautastor hög med pengar någonstans.

Består den där högen verkligen av pengar ??

Och isf. vad är pengar ... och vad är de värda.

???

SvenS

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 okt-07 kl 19:57 »
Det där diskuterades en del för några år sedan när det "uppdagades" att kommuner och andra måste lägga pensionspengar på hög för att betala framtida pensioner istället för att investera dem i samhället. Hur man än vänder och vrider på det så kommer det alltid att vara så att de som arbetar försörjer dem som inte arbetar. Enda skillnaden är att det finns en bautastor hög med pengar någonstans.

Oh, jävlar  :-X  det där glömde jag bort. Du talar om "Bromsen" i transfereringssystem som automatisk kommer att anpassa pensionsutbetalningar , gentemot vikta skatteintäkter till pensionerna ?

Ja, då gäller kraftiigt höjda skatter i framtiden om systemet ska bära sig självt.

Jag rörstar nog ändå för max livslängd på 60 år. Våra sjukhussängar är till hälften ockuperade av multisjuka + 70 åringar, som har haft sitt bakom sig    

;)

Attestupa - kanske inte så dumt ändå.  ;)
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 19:58 av Sven S. »

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 24 okt-07 kl 09:16 »
Pensionsspara eller ej?
Hur många tror att pensionen kommer att bli behovsprövad i framtiden?
Har du mycket sparande i kapital och i aktier/pensionsfonder så kanske man får en sämre pension. Då det skulle vara ett klipp för staten att spara in pengar på detta sätt utan att drabba dom fattiga.

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 24 okt-07 kl 10:56 »
Jag tror det finns en sanning i det du säger, Rosten. När kassorna blir tommare kommer staten säkert köra mycket mera behovsprövning och leta efter möjligheter att sänka sina utgifter. Men å andra sidan kan det nog vara smart att privat ha sparat till åldern, för om pensionen sänks för alla (också en möjlighet) har man då detta. Det dumma är att staten kanske är så desperat att den lägger vantarna på allt den kommer över - såvida den känner till förmögenhet och inkomst. Och då ligger de ärliga risigt till. Sammanfattning: Man kan aldrig veta vilket som är det bästa alternativet.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #24 skrivet: 24 okt-07 kl 11:46 »
Ahhh, det där gillar jag ;D. 3,5 miljoner bin som en varm sommardag  producerar rent guld. Alla till din tjänst. Underbar tanke :-*.

Jag förstår inte hur folk kan hålla på med att babbla om pensionsfonder när det fins bin. Och behövs bin.

Energirådgivaren i Alingsås argumenterade dessutom för att pensionärer har dubbla anledningar till att ha vedspis. De som hugger ved istälet för att sjunka ner i TV-soffan håller sig friska längre.  
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 24 okt-07 kl 12:06 »
Hur menar du då? Att ett stick i pälsen ibland kan förlänga livet?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #26 skrivet: 24 okt-07 kl 14:55 »
Ja, hur var det nu med bina? Utan dem överlever vi i... fyra år, var det va? Så det vill nog till att vi är rädda om bina, biodlarna och miljön, annars kan vi sitta där med vår lilla pengahög och... tja... sortera navelludd.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

maten

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 okt-07 kl 15:56 »
Pensionsspara eller ej?
Hur många tror att pensionen kommer att bli behovsprövad i framtiden?
Har du mycket sparande i kapital och i aktier/pensionsfonder så kanske man får en sämre pension. Då det skulle vara ett klipp för staten att spara in pengar på detta sätt utan att drabba dom fattiga.
hrrrm...hur kommer det sig då att banken nu ställer HÖGRE krav på att du själv ska spara till din pension, banken VILL ju att vi sk ta ett högre ansvar för att s klara av ålderdomen och spara både på konto och i pentionsinstitut.,men grundpensionen kan de aldrig ta bort den är man garanterad.

maten

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 okt-07 kl 15:58 »
Jag förstår inte hur folk kan hålla på med att babbla om pensionsfonder när det fins bin. Och behövs bin.

Energirådgivaren i Alingsås argumenterade dessutom för att pensionärer har dubbla anledningar till att ha vedspis. De som hugger ved istälet för att sjunka ner i TV-soffan håller sig friska längre.  

men det är ett djävla slit och elda med ved, min far gav upp vedeldandet vid 64års ålder och skaffade pelletsbrännare istället.

Sommartorparn

« Svar #29 skrivet: 24 okt-07 kl 16:17 »
hrrrm...hur kommer det sig då att banken nu ställer HÖGRE krav på att du själv ska spara till din pension, banken VILL ju att vi sk ta ett högre ansvar för att s klara av ålderdomen och spara både på konto och i pentionsinstitut.,men grundpensionen kan de aldrig ta bort den är man garanterad.

Men det är lätt som en plätt att avskaffa garantier och folk-/ATP-pension och att ändra reglerna både för ålders- och sjukpension. Sånt har hänt förr och kommer att hända i framtiden. Garantier är inte mycket värda i ett lite längre perspektiv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 okt-07 kl 16:17 »
Nähäpp, dags att gå ut och bygga på sin pensionshög...

Sommartorparn

« Svar #31 skrivet: 24 okt-07 kl 16:37 »
Nähäpp, dags att gå ut och bygga på sin pensionshög...

Om du menar ved, så blir jag lite avundsjuk. Vill också ha en hög ved till kakelugnen, men så länge som huset står mitt i lervällingen lönar det sig inte att beställa någon (bygg färdigt nu, era hmhmbyggubbar!). Tänka sig att jag har massor av egenhändigt sågad ved i sommartorpets skjul, som knappast gick att släpa med sig hem genom halva Europa efter semesterns arbete. I alla fall skulle det inte ha lönat sig. Tror nog säkert att man förblir pigg och kry om man eldar med ved i vardagslag. Och tjocka fingrar får man också av allt sågandet...

maten

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 okt-07 kl 16:43 »
Men det är lätt som en plätt att avskaffa garantier och folk-/ATP-pension och att ändra reglerna både för ålders- och sjukpension. Sånt har hänt förr och kommer att hända i framtiden. Garantier är inte mycket värda i ett lite längre perspektiv.
nä, men tror du själv att ett system som har funnits så länge bara plockas bort? det tror inte jag.då skulle det nog bli uppror i sverige.

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 24 okt-07 kl 16:45 »
nä, men tror du själv att ett system som har funnits så länge bara plockas bort? det tror inte jag.då skulle det nog bli uppror i sverige.

Det har väl inte uppstått några uppror sen Ådalen och där vet man ju hur det gick. Svenskarna är bra på att tiga och lida.

Och vadå länge?

maten

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 okt-07 kl 16:49 »
Det har väl inte uppstått några uppror sen Ådalen och där vet man ju hur det gick. Svenskarna är bra på att tiga och lida.

Och vadå länge?
ja iallfall sedan 1937 och tidigare och det är 70år..

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 24 okt-07 kl 17:08 »
ja iallfall sedan 1937 och tidigare och det är 70år..

Wikipedia säger:
"Folkpension infördes 1913 (förstahandskälla saknas) och kompletterades i början av 1960-talet med allmän tilläggspension (ATP). Under 1990-talet reformerades pensionssystemet och består nu av i huvudsak tre delar. Inkomstpensionen, (15,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten) är baserad på livsinkomsten istället för på de 15 bästa åren. Premiepensionen är 2,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten och kan placeras fritt av löntagaren inom PPM-systemet. Garantipensionen är till för att de som jobbat lite eller inte alls ändå ska få en viss grundtrygghet. ATP lever kvar i och med att personer födda 1953 och tidigare delvis får pension ur det gamla systemet. Denna del kallas nu för enbart tilläggspension."

Det är som sagt hur lätt som helst att ändra och urholka även pensionen. Måste ju faktiskt inte avskaffas officiellt. Det räcker med att ändra på villkoren i smyg, så att nästan ingen får något. Och hur många gör uppror för att några få behövande inte får så mycket som förr i garantipension? De har väl fullt upp med att spara ihop till sin egen pension och skatten.

maten

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 okt-07 kl 17:38 »
Wikipedia säger:
"Folkpension infördes 1913 (förstahandskälla saknas) och kompletterades i början av 1960-talet med allmän tilläggspension (ATP). Under 1990-talet reformerades pensionssystemet och består nu av i huvudsak tre delar. Inkomstpensionen, (15,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten) är baserad på livsinkomsten istället för på de 15 bästa åren. Premiepensionen är 2,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten och kan placeras fritt av löntagaren inom PPM-systemet. Garantipensionen är till för att de som jobbat lite eller inte alls ändå ska få en viss grundtrygghet. ATP lever kvar i och med att personer födda 1953 och tidigare delvis får pension ur det gamla systemet. Denna del kallas nu för enbart tilläggspension."

Det är som sagt hur lätt som helst att ändra och urholka även pensionen. Måste ju faktiskt inte avskaffas officiellt. Det räcker med att ändra på villkoren i smyg, så att nästan ingen får något. Och hur många gör uppror för att några få behövande inte får så mycket som förr i garantipension? De har väl fullt upp med att spara ihop till sin egen pension och skatten.
ja, där ser du det har funnits länge.

SvenS

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 okt-07 kl 19:58 »
... dessutom fungerar pensionssystemet numera på helt nya grunder .

Om det går bra för Sverige, och många arbetar och betalar skatt så finns det en hygglig chans att de som uppbär statlig pension (garantipension och div. tillägg för fattigpensionärer samt bostadstillägg o.s.v.)  också får ut sina grundbelopp.

MEN , Drabbas vi av en långvarig lågkonjunktur som ökar arbetslösheten OCH antalet pensionärer ( Som ökar hela tiden p.g.a. en allt äldre befolkning ) kommer pensioner automatiskt , med hjälp av datakörningar att minskas, så att det ligger i balans på skatteintäkter och utgifter för pensioner.

Göran persson sade i ett sällsynt anfall av ärlighet såhär om saken : " jag tror att kommande generationer  blir rasande "

Vinnare blir 40-talisterna som i allmänhet har en väldig god ekonomisk ställning, dessutom en sällsynt stark ställning i samhället i övrigt.

de nya reglerna (tja , de är rätt gamla vid det här laget) kommer att försäkra denna generation mot alltför stort hot. Men för kommande generationer blir det kärvare.

En " Garantipension" kan minskas, och kommer med all sannolikhet minskas rejält när den enorma 40-talistkullen kommer att drabbas av ålderskrämpor om 15-20 år.

Ingenting är säkert. Det kan man vara säker på.

« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 20:00 av Sven S. »

Vitis

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 24 okt-07 kl 20:22 »
..............

Det enda man kan vara säker på är att Göran Persson med fru har pensionsavtal värda 135 miljoner ... dom lär inte omförhandlas.

maten

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 okt-07 kl 20:55 »
... dessutom fungerar pensionssystemet numera på helt nya grunder .

Om det går bra för Sverige, och många arbetar och betalar skatt så finns det en hygglig chans att de som uppbär statlig pension (garantipension och div. tillägg för fattigpensionärer samt bostadstillägg o.s.v.)  också får ut sina grundbelopp.

MEN , Drabbas vi av en långvarig lågkonjunktur som ökar arbetslösheten OCH antalet pensionärer ( Som ökar hela tiden p.g.a. en allt äldre befolkning ) kommer pensioner automatiskt , med hjälp av datakörningar att minskas, så att det ligger i balans på skatteintäkter och utgifter för pensioner.

Göran persson sade i ett sällsynt anfall av ärlighet såhär om saken : " jag tror att kommande generationer  blir rasande "

Vinnare blir 40-talisterna som i allmänhet har en väldig god ekonomisk ställning, dessutom en sällsynt stark ställning i samhället i övrigt.

de nya reglerna (tja , de är rätt gamla vid det här laget) kommer att försäkra denna generation mot alltför stort hot. Men för kommande generationer blir det kärvare.

En " Garantipension" kan minskas, och kommer med all sannolikhet minskas rejält när den enorma 40-talistkullen kommer att drabbas av ålderskrämpor om 15-20 år.

det jag tycker är konstigt är att de i beräkningarna endast räknar med att man lever 19år efter sin 65årsdag. ??? jag tänker bli äldre än så iallfall..

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser