Har läst runt på forumet och satt min första glögg någonsin, sammanställde detta recept:
3L frukjuice (2Lblåbär 1L Tranbär från koncentrat)
400g Socker (tillsättes mer efterhand)
Starkvinsjäst, 1/3 paket
pomerans (låt svälla i hett vatten först)
½påse hel kardemumma
½påse hela nejlikor
1 st kanelstång
3 cm färsk ingefära, skalad och skivad
200 g russin
Glöggen är satt i en 5L hink med plastfolie över. Men jag har införskaffat ett ordentligt 30L jäskärl för kommande produktioner =)
Gjorde en förkultur och första veckan jäste det som bara tusan

Efter en vecka tog jag ur kryddorna och tappade om i nytt kärl. Var dock så grummligt så jag tappade om allt och kunde inte lämna kvar nån bottensats. Jäsningen avstannade ganska kraftigt efter omtappningen, men lite har det puttrat.
Nu har det gått en månad sen jag satte den och jag provsmakade idag med ett gott resultat (kanske aningen tunn juicesmak om man jämför med typ blossa).
Jag antar att jäsningen avstannat helt av sig själv och tänkte tappa upp direkt på flaskor om nån dag. Mätte sockerhalten och den låg på +1 ungefär.
Man är ju väldigt nyfiken på vad alkoholhalten kan vara, man känner ingen direkt alkoholsmak (precis som jag vill ha den), och med lite uppskattningsräkning skulle jag tro att den ligger mellan 5-10%. Men den kanske är klenare än så, eftersom jäsningen lagt sig.
Är det nån som har tips och idéer om min bryggprocess är det välkommet

Tack för alla nyttiga inlägg som hjälpt mig på vägen!