Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Sebright höns  (läst 23527 gånger)

elmelts

SV: Om Sebright höns
« Svar #40 skrivet: 02 jul-09 kl 08:38 »
7 kycklingar fick vi. Ruvade av hönsen själva, men en annan höna tog hand om dem sen, hennes val inte mitt. Så seebrighterna fortsatte att ruva. De sista föddes runt 10 april. Nu är de över 10 veckor och alla lever, är risken för marek över nu?

Anna

• -
« Svar #41 skrivet: 05 jul-09 kl 13:39 »
Är dålig på hur Marek funkar, men minns att man pratade om att kycklingarna ofta drabbades när de var runt 7-10v, så den största faran är säkert över då! Vilken färg är det du har. Kna vi få se några bilder  :D
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

elmelts

« Svar #42 skrivet: 08 jul-09 kl 10:11 »
En bild på min tupp

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #43 skrivet: 09 jul-09 kl 16:42 »
Åhh, vilken snygging  :o!!!
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
När brukar Sebright lägga sitt första ägg?
« Svar #44 skrivet: 04 sep-09 kl 21:23 »
Ja, de hör ju inte till klassen supervärpare. Men vad är den vanligaste åldern (t.ex. min dv kochin började vid 21 veckors ålder) de brukar bli stora damer och klämma ur sig sitt första ägg?

Min äldsta höna skulle jag tippa på börjar närma sig 20 veckor nu. Hon piper inte längre utan kacklar, den andra lite yngre tjejen har hamnat i målbrottet nu, kacklar med lite trumpetljud.
Den äldsta börjar även få rödare kam och slör nu, och det brukar ju vara ett tecken på att snart är det dags.

Så, när började era?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
SV: När brukar Sebright lägga sitt första ägg?
« Svar #45 skrivet: 04 sep-09 kl 21:32 »
Min jag köpte kacklade redan när jag fick henne och hon hade blivit lite röd om kammen, gick en månad och hon la inget ägg. Dessutom får ju inte hönorna "röd" kamm, dom får ju mer röd/blå. Jag vägde min för att se när hon vuxen. trots att hon blev röd och kacklade i evigheter, kändes det som, så vägde hon mer än 100 gram för lite. Hönana ska väga ca 560 gram..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #46 skrivet: 04 sep-09 kl 21:38 »
Det är silver och guld som har en mer blå kam. Jag har ju chamois och de har röda kammar (inte min höna på bilden).
Funderar på att sno någon våg här inne och låna... >-< När inte mamma ser.  :-[

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 04 sep-09 kl 21:42 »
Jaha, det visste jag inte!! Men pratade med en gamal sebright ägare förut och hon sa ca 24 veckor ålder :) Jag det tycker jag att du ska göra!! Som sagt runt 560 gram och då vet du att hon bör vara igång inom kort, tror jag ialla fall :)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Vilka raser ingår i sebrights?
« Svar #48 skrivet: 20 mar-10 kl 18:42 »
Hej!

Jag undrar hur man kan avla fram fler sebrights, från grunden alltså,
så att man kan få en bättre genpol? :P
Om någon gör det kommer det att hjälpa rasen till det positiva med
marek tex?
Är intresserad av rasen tycker den är jätte fin men alldeles för känslig.
Kom med allt ni har hoppas på en bra diskussion om detta. o:)
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilka raser ingår i sebrights?
« Svar #49 skrivet: 20 mar-10 kl 18:51 »
Har ingen aning vad som finns i bakgrunden, men det jag vet är att det är en rätt gammal ras, den togs fram under 1800-talet.
Kroppstypen påminner ju lite om holländsk dvärg mfl dvärghöns... Sedan har de ju rosenkam, så det måste ju komma ifrån något också. Så är tupparna hönsbefjädrade, något som kommer bli väldigt svårt tror jag att få fram, i alla fall här i Sverige, och sedan färgen... Räkna med massor av år innan du har din Sebright om du ska börja korsa från grunden (som jag ju inte vet vad det är >.<). :P

johe71

« Svar #50 skrivet: 20 mar-10 kl 19:03 »
från engelska wikipedia

Although the exact makeup of the breed is uncertain, he is thought to have crossed British, Hamburgh, Nankin and Polish birds with a base of Rosecombs before achieving a laced chicken that would breed true

det är alltså ingen som riktigt vet hur Sir John Saunders Sebright avlade fram sin ras i slutet av 1700-talet/början av 1800-talet (wikipedia nämner att den var "klar" ca 1810)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #51 skrivet: 20 mar-10 kl 19:13 »
Trodde inte att det var en så gammal ras har uppfattat den som nyare :-[
Vad kan man göra om man vill satsa på denna ras?
Ska man bara köpa ägg och kläcka och hoppas på det bästa, kan inte tänka mig att det finns några genvägar om man vill ha bra djur.
Om man får marek ska man då behålla dom som överlever för att dom ska bli resistenta?
Är som sagt intresserad men vill lära mig mer om rasen innan jag tar något beslut. ;)
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

Weasel

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 10 aug-10 kl 20:20 »
Båda mina hönor ligger på ägg i en hörna nu, tror ni de kommer klara hela vägen? Ca en vecka är avklarad. Har lyst ett par av äggen, och de var befruktade i alla fall! Hoppas hoppas ;D Ska sätta in en bild på i morgon!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Juppepinne

• Östergötland
Hur stora blir sebrights?
« Svar #53 skrivet: 12 okt-10 kl 15:05 »
Har kollat runt lite och hittar hur mycket de ska väga men eftersom jag inte har någon våg tycker jag det är svårt att "uppskatta" hur mycket något väger.
Så jag tänkte om man skulle kunna jämföra lite med t.ex. en koltrast, skata eller dyl.?
Någon som vet?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Juppepinne

• Östergötland
SV: Hur stora blir sebrights?
« Svar #54 skrivet: 12 okt-10 kl 15:12 »
Tack!  :) Då vet jag på ett ungefär i alla fall.. Tycker inte att de växer särskilt mycket, kan ju vara att man blir lite blind när man ser dem varje dag. Plus att jag har ett par faverolle tillsammans med dem och de växer ju så att det knakar istället.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur stora blir sebrights?
« Svar #55 skrivet: 12 okt-10 kl 16:10 »
Hönorna (fullvuxna) väger runt 500gram och tupparna 600gram.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #56 skrivet: 25 sep-11 kl 23:43 »
Lägger bara Sebright 70 ägg per år?  :o

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #57 skrivet: 26 sep-11 kl 06:52 »
Lägger bara Sebright 70 ägg per år?  :o
Ja
Och min sebright höna har bara värpt runt 40 ägg i år.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 26 apr-12 kl 23:36 »
Nån som kan lista ut va dessa dunbollar blir för färger när dom blir stora?:)
Flying Goose

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #59 skrivet: 27 apr-12 kl 06:24 »
Fram = Guld
Mitten = Vet ej
Bak= Gulvitsömmad
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bokohammare, Oskari, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser