Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Sebright höns  (läst 23542 gånger)

CrazyCatLady

• Gäst
SV: Om Sebright höns
« Svar #60 skrivet: 09 maj-12 kl 16:13 »
Jag har googlat mig galen efter Sebright-uppfödare i mellan-Sverige. Finns det några? Hur hittar jag dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #61 skrivet: 10 maj-12 kl 12:18 »
Jag har och finns i Uppland.
« Senast ändrad: 15 feb-13 kl 16:13 av Sirpa »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #62 skrivet: 10 maj-12 kl 16:46 »
Jag har också
Men det är ingen bra ras om man inte kan stå ut med allt arbeta med de.
Kycklingarna dör lätt i ägget och dör lätt av marek som ungdjur.

Ska nog faktist sälja mina sebright för de är för svåra.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

CrazyCatLady

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 10 maj-12 kl 19:28 »
Men usch, säg inte sådär!  :'( Jag håller på att fixa hönsgård och hönshus och Sebright är en av mina favvoraser alla kategorier på grund av de vackra fjädrarna. (Jag ska ha höns främst för tillgången till fjädrar som jag gör hantverk av, samt för att få några ägg då och då.) Så jag vill verkligen prova den rasen. Hur gör man för att stävja problemen, har ni några tips och tankar?

Linkoso, jag ska förvisso till Ramstalund men min hönsgård är inte klar så jag törs inte köpa några höns/kycklingar/ägg just nu. Men senare under säsongen, jajjamän!  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #64 skrivet: 10 maj-12 kl 19:56 »
Man köper vuxna djur och avlar inte på dem. Marek drabbar främst ungdjur.
Eller också väljer man en annan ras med samma eller liknande teckning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #65 skrivet: 10 maj-12 kl 20:41 »
Citera
på grund av de vackra fjädrarna

Som Sonja skriver så finns det ju flera raser med liknande eller samma teckning. T.ex. Wyandotte (dvärg o stor). :)
Sebright är som sagt en väldigt svår ras och den har gjort mig så besviken ledsen många gånger, men envis som en åsna så fortsätter man och försöka. Jag själv tycker inte att det är några större problem med fosterdödlighet utan det går oftast jättebra och de kläcks bra... Det är efter kläcket helv*tet börjar. ::) Och man får vara berredd på att det kan gå åt pipsvängen vilken dag som helst.

Förra året kläckte jag inte så många kycklingar själv utan sålde bort mycket ägg. Kläckte ca 10 kycklingar och utav dessa har jag idag kvar en levande könsmogen höna. De andra har dött som småkycklingar, brukar börja med att de står och piper under lampan och inte vill äta eller dricka medan alla andra raser är det full rulle på. Sedan när de kommit upp i sådär 8 veckor och man är så glad att de klarat sig under "småttingperioden" så kan man komma ut en dag så ligger en i spagat, förlamad i benen (marek), bara och ta bort.  :-\ Detta gäller både de kycklingar man kläckt själv från sina egna samt från ägg man köpt in av andra. Vaccinering av Marek inom rasen är vanlig vilket troligtvis är en bidragande effekt till att om det kommer några vaccinerade djur till en person som själv inte tänker fortsätta vaccinera så ökar risken markant att kycklingarna insjuknar av marekviruset då djur som annars kanske inte skulle klarat viruset har överlevt tack vare vaccinet och avlats vidare på. Man bygger inte upp den här naturliga resistensen.

Om man vill klara sig undan marek så gäller det att börja med köpa in ägg och desinfektera. Sedan hålla djuren helt isolerade då viruset kan spridas indirekt också och är väldigt smittsamt och om man då hållit flocken isolerad under en längre tid och råkar få in viruset ändå en dag så kan det sluta med att väldigt många insjuknar då de aldrig stött på det förut och byggt upp någon resistens. Mitt svar från SVA när jag frågade hur vanligt de trodde viruset var, var - "där det finns höns finns marekvirus", och de rekommenderade inte att vaccinera. 

Nu har jag som sagt en höna från förra året som börjat värpa och allt, hon är väll snart 1 år gammal så hon bör vara utanför riskzonen för att drabbas av Marek nu som främst drabbar yngre djur. Hon är inte vaccinerad och har klarat sig, alltså bör honvara motståndskraftig och bra att avla vidare på så att hennes kycklingar förhoppningsvis kan ärva detta och man med tiden kan minska problemen.

Kommer inte sälja så mycket ägg i år, blir väll några stycken under vissa perioder. Detta pgd. utav att jag måste försöka se till och få fram en del så jag har ett par nya unga djur till nästa år då ett annat problem med denna ras kan vara att tupparna börjar lata sig ovanligt tidigt (befruktningen blir sämre). Mina blandistuppar i stora blandgruppen blir pappor när de är 12 - 14 år gamla fortfarande medan min Silver Sebrighttupp jag hade slutade helt och befrukta ägg när han var 4 - 5 år liksom hönorna börjar värpa sämre. Den enda som lägger ägg just nu är min årshöna. De andra hönorna är 3 - 4 år gamla och har inte lagt något sedan förra sensommaren, dock ser en ut att vara på G nu, så kommer väll lite ägg därifrån snart med. :) Tuppen tror jag är ca 2 -3 år och är väldigt flitig med parningen just nu, men vill gärna få fram någon till tupp till nästa år så man har en riktigt ung och fräsch. =)
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 20:45 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

CrazyCatLady

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 10 maj-12 kl 22:25 »
Tack för svaren!

Jag har inte för avsikt att avla just nu, men man vet ju aldrig längre fram. Men jag dras verkligen till Sebright-rasen så det blir väl så att jag köper en höna eller två om tillfälle ges. Är de väldigt dyra eftersom de är så svåruppfödda?

Minskar risken för marek om man bara har Sebright och aldrig umgås med andra höns än sina egna?

Wyandotte har ju liknande fjädrar, javisst, men de är väl mindre än Sebrights stjärtfjädrar? Eller ser det bara så ut på bilder, kanske? Jag har aldrig sett en Sebright bredvid en Wyandotte, nu när jag tänker ett varv till.  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 10 maj-12 kl 23:01 »
150 - 250kr/st brukar de kunna gå på.
Om du köper in Sebright som livdjur så är risken stor att dessa redan bär på viruset. Enda sättet, oavsett vilken ras det handlar om att göra risken så liten som möjligt för att ha viruset är att börja med ägg som man desinf. och kläcker själv och sedan inte låter djuren ha någon som helst kontakt med andra främmande höns eller att människor som varit i närheten av andra höns kommer och hälsar på liksom om du själv varit hos någon annan med höns och hälsat på. När viruset väl är inne är det väldigt svårt att bli av med det, det kan leva kvar väldigt länge i omgivningen (t.ex. hönshuset) trotts att man tagit bort djuren. Så om man kläcker nya djur och sätter in i detta hönshus så blir de med stor sannolikhet smittade de med.

Marek är en väldigt tråkig sjukdom om något djur insjuknar och det är väldigt ovanligt att ett insjuknat djur repar sig, det bästa är att avliva det. Men samtidigt så är marek en sjukdom som tack och lov går att avla resistens mot och så gott som "få bort". Med få bort menar jag då inte att viruset försvinner utan att de flesta höns är bärare av viruset men de blir inte sjuka utav de då de är immuna. Detta gör också att många som troligtvis har viruset i flocken inte tror att de har det just för att de inte råkat ut för några djur som insjuknat.

Angående Wyandotte så förstår jag inte riktigt hur du menar där?  :-[ En Dv wyandotte är större än en Sebright. Sebright hör till bland de mindre dvärgraserna, en höna väger ca 500 gram och en tupp 600 gram. En dvärg wyandotte väger ca det dubbla och är betydligt grövre och större.

Här är en bild på en 12,5 veckor gammal Sebrighthöna i min hand (och mina händer är VÄLDIGT små, många 7 - 8 åriga barn har jämnstora om inte till och med större händer än mig  :-[)

Tryck på bilden så blir den större

Eller menar du att dv wyandotte inte har lika "stilig" stjärt?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #68 skrivet: 11 maj-12 kl 06:26 »
Jag brukar köpa mina Sebright avledjur från Bertil Larsson som har de bästa i landet.
Han vaccinerar mot Marek och då får inte dina sebright marek som du köper av han, men kycklingarna efter kan få
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

CrazyCatLady

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 12 maj-12 kl 00:01 »
Jo, det jag menar är att jag gör hantverk av fjädrarna och behöver så stora som möjligt. Min fråga gäller alltså huruvida en Sebrights stjärtfjädrar är större eller mindre än liknande fjädrar på en Wyandotte? (Dvärg eller inte.)

Tack för tipsen angående smittospridning kontra isolering av djuren, jag har läst en del om marek och förstått att i princip alla höns har det men att inte alla blir sjuka.

Peterrich

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 17 sep-12 kl 17:15 »
Hej, jag har haft höns i över 25år, många olika raser stora som små. Började 2003 med Sebright, både guld och silver, och jag blir väldigt förvånad av vad alla skriver här!!!

Jag har aldrig haft problem med Marek, aldrig vaccinerat, ingen kyckling-död eller dålig befruktning!!! Bertil Larsson är väl den i Sverige som har haft mest med Sebright att göra, men problemet är ju att de flesta köpt av honom, sen avlat själv och sålt vidare! De flesta Sebright i stora delar av Sverige kommer ju därifrån och är så inavlade att det är inte så konstigt att djuren dör eller uppfattas som "svåra".

För att bevara Sebright i Sverige måste vi få in nytt blod och en bättre genpool. Mina djur kommer från olika uppfödare i Storbrittanien. Jag använder inte kläckningsmaskin längre eftersom nästan alla mina hönor själv vill ruva, har i år inte kläckt fram så många för jag har inte haft tid.
Om någon skulle vara intresserad av att skaffa Sebright inför 2013 så hör av er, jag har som sagt inte stött på några hälsoproblem eller problem över lag med mina djur, och tycker inte Sebright är svårare än andra dvärghöns. Om man inte ska ställa ut djuren förstås, då vill man ju att teckningen och utseende ska vara perfekt och det är ju inte 10/10 man kläcker fram...
Om någon annan har en bra stam i Sverige så hör oxå gärna av er så kanske vi kan få upp antalet!
Mvh
Peter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #71 skrivet: 17 sep-12 kl 17:22 »
Kul att höra om dina livskraftiga "Sebbar"! :)

.Hea.

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 15 jan-13 kl 00:27 »
Hej, jag har haft höns i över 25år, många olika raser stora som små. Började 2003 med Sebright, både guld och silver, och jag blir väldigt förvånad av vad alla skriver här!!!

Jag har aldrig haft problem med Marek, aldrig vaccinerat, ingen kyckling-död eller dålig befruktning!!! Bertil Larsson är väl den i Sverige som har haft mest med Sebright att göra, men problemet är ju att de flesta köpt av honom, sen avlat själv och sålt vidare! De flesta Sebright i stora delar av Sverige kommer ju därifrån och är så inavlade att det är inte så konstigt att djuren dör eller uppfattas som "svåra".

För att bevara Sebright i Sverige måste vi få in nytt blod och en bättre genpool. Mina djur kommer från olika uppfödare i Storbrittanien. Jag använder inte kläckningsmaskin längre eftersom nästan alla mina hönor själv vill ruva, har i år inte kläckt fram så många för jag har inte haft tid.
Om någon skulle vara intresserad av att skaffa Sebright inför 2013 så hör av er, jag har som sagt inte stött på några hälsoproblem eller problem över lag med mina djur, och tycker inte Sebright är svårare än andra dvärghöns. Om man inte ska ställa ut djuren förstås, då vill man ju att teckningen och utseende ska vara perfekt och det är ju inte 10/10 man kläcker fram...
Om någon annan har en bra stam i Sverige så hör oxå gärna av er så kanske vi kan få upp antalet!
Mvh
Peter

Det är första gången jag skriver här på forumet så jag hoppas det blir rätt! Jag är väldigt intresserad av sebrightkycklingar i år (2013).
Det låter ju fantastiskt att du har så friska sebrighthönor :) Jag har fastnat för denna rasen och vill som sagt gärna köpa av dig i år om du har några?
Hur kan jag komma i kontakt med dig Peter?

MVH Therese!

Vild

• -
« Svar #73 skrivet: 06 aug-13 kl 00:52 »
Jag råkade ramla över lite bilder på sebright. Undrar om det går att få tag på såna och hur vanliga dom är? Håller just nu på att bygga upp min första lilla sällskapsgrupp med höns och vill prova lite olika raser, och denna blev jag så väldigt nyfiken på.

Är det nåt för en nybörjare och hobbyhönsägare? Vart får man tag på den i så fall? :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #74 skrivet: 06 aug-13 kl 08:06 »
Väldigt många av de Sebright som finns i Sverige kommer från en och samma uppfödare. Fina djur men mycket importerat och marekvaccinerat. Det gör att de djur som kläcks inte har någon större motståndskraft mot Marek om man inte vaccinerar dem. Det finns några uppfödare som ha andra stammar som inte är vaccinerade och som inte har det problemet. Sök i detta forum då en av dem har skrivit här. Han bor i Malmö men jag vet inte vilket som är hans nick här på alternativ. Om att köpa djur i Malmö är en möjlighet (jag vet inte var du bor) kan du PMa mig för mer uppgifter ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #75 skrivet: 06 aug-13 kl 09:00 »
Titta här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133446.msg1341152#msg1341152
Peterrich är hans nick, men han bor inte i Malmö utan på Österlen (om vi nu pratar om samma person Azoo-Lina?).
Jag har haft 2 Sebright från Bertil Larsson, den första var inte vaccinerad men sen började han med det. En blev 7 år och var alltid frisk, den andra var alltid sjuklig och fick cancer så hon blev bara 4. Jag upplever dem som känsliga för kyla, men annars är väl det största problemet den höga kycklingdödligheten har jag förstått. Man hör ofta att det är en svår ras och marekkänslig osv., men jag tror nog att de kan vara lika friska som andra raser. Ska jag någonsin skaffa sebright igen blir det från någon som Peterrich. Jag måste erkänna att jag har lite sebright-abstinens, de är så speciella. Söta, tama och fullständigt orädda, de lider nog lite av storhetsvansinne ;)

Vild

• -
« Svar #76 skrivet: 06 aug-13 kl 09:28 »
Tack svarthönan!
Jag hittade nyss den tråden men kunde inte pm:a honom - upptäckte sen att jag var utloggad. ;) Jag bor tyvärr norr om Sthlm (ja, det var ju jag som var intresserad av dals-pärlhöna också nyss). ;) Vad är det med skåne och ovanliga hönsraser? Det slutar väl med att jag åker ner och hämtar lite av varje. ;D

Finns det kanske nån som köpt av Peter längre upp i landet och har en liten uppsättning friska sebright närmre Uppland?
Jag ska pm:a honom i alla fall. :)

Peterrich

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 19 sep-13 kl 09:53 »
Jag har haft Sebright i 10år nu, både silver och guld. Har aldrig haft problem med Marek i min stam, och har aldrig vaccinerat heller.
När det gäller befruktning måste man byta ut tupparna betydligt oftare än med andra raser, dem håller tyvärr inte mer än 1-2 säsonger har jag märkt, och mkt viktigt att man köper bra djur som inte är hårt inavlade!
Jag har några tuppar att sälja om någon vill ha :-)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #78 skrivet: 19 sep-13 kl 12:45 »
jag köpte åtta kycklingar, några var dagsgamla. en har dött alla andra har varit hur lätta som helst. trevliga och livliga.
visste inte att de ansågs vara "problemras ".

skriver ifrån mobilen.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #79 skrivet: 21 sep-13 kl 16:07 »
Titta här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133446.msg1341152#msg1341152...

Vad konstigt det blir när trådar slås ihop utan kommentar  ::) glöm länken...

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 5 användare
isa, Lasse-hatten, Får Forever, Hantverkare92, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser