Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

är du rädd för inflationen?

a
0 (0%)
ej
12 (85.7%)
% om året är väl inget att bråka om
2 (14.3%)

Antal personer som röstat: 11

Författare Ämne:  inflation  (läst 2058 gånger)

maten

• Gäst
inflation
« skrivet: 19 okt-07 kl 22:15 »
är du rädd för inflation?

maten

• Gäst
Re:inflation
« Svar #1 skrivet: 21 okt-07 kl 20:51 »
kom igen och ge erat svar nu.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 okt-07 kl 20:57 »
Jag röstade nej. Det finns folk som har betalt för att vara rädda för inflation.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 okt-07 kl 20:59 »
det går inte att rösta...men nej, jag är inte rädd för inflationen, jag är en ekonomisk analfabet, och vet varken vad inflation innebär eller varför jag skulle behöva vara rädd heller för den delen. Det går alltid att hitta nåt att äta..

maten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 okt-07 kl 21:05 »
ja, vad har hänt, varför går det ej att rösta??? ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-07 kl 22:19 »
Inte särskilt hemma på ekonomi och ekonomiska termer men... om man sparar i annat än reda pengar, så är väl ändå inflation av ringa betydelse.
Landsflykting i storstan...

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 07:45 »
Inte särskilt hemma på ekonomi och ekonomiska termer men... om man sparar i annat än reda pengar, så är väl ändå inflation av ringa betydelse.

Man kan inte gardera sig mot allt. Efter kriget betalade städernas borgare bönderna med persermattor och ärvt porslin och fick ett par ägg i utbyte. Annars var cigaretter den vanligaste valutan i Europa under en viss tid efter 1945.
Man kan inte heller lita på att man inte blir arbetslös eller att man får behålla ev. bidrag/pensioner under alla förhållanden. Debatten om att samhället inte har råd som sedan flera år förs i olika länder, kan komma till Sverige ögona böj. En inte särskilt otrolig åtgärd skulle vara att behovspröva alla bidrag. D v s de som har en förmögenhet eller en partner med god inkomst får inga bidrag. I viss mån fungerar det redan så runt om i Europa. Fast ålderspensionerna betraktas fortfarande som en helig ko. Men tills jag blir gammal blir det nog annorlunda. Då är 2% inflation inte det största problemet.
Det är ingen vits att gå och oroa sig för allt möjligt hela tiden. Man får göra så gott man kan och hoppas på det bästa. I varje fall tror jag att självhushållare i många fall är mera oberoende än lägenhetsmänniskor som bara lönearbetar och sparar på banken.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 22 okt-07 kl 10:23 »
Exakt. Så länge man har mat på bordet.
Försvinner maten så blir det inflation på andra saker också.
Då är det tur att man odlar själv. ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 10:29 »
även lägenhetsmänniskor kan vara ganska mycket självhushållande,  Kanske inte alla gånger odla hela sin konsumtion av grönsaker, men ha en alternativ ekonomi som bygger på annat än rent lönearbete.
Urbana alternativare verkar det finnas många av här, som lyckas kombinera lönearbete med annat.

maten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 okt-07 kl 16:29 »
även lägenhetsmänniskor kan vara ganska mycket självhushållande,  Kanske inte alla gånger odla hela sin konsumtion av grönsaker, men ha en alternativ ekonomi som bygger på annat än rent lönearbete.
Urbana alternativare verkar det finnas många av här, som lyckas kombinera lönearbete med annat.
hej eulalia!

visst kan lägenhetsmänniskor vara ganska mycket självhushållande oxå. :D

högland

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 okt-07 kl 21:55 »
inflation är bra för oss som har banklån ;D
åtminståne så länge som räntan är fast och utgifterna kan hållas i shack

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser