Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus i hönshuset  (läst 3965 gånger)

höna-pöna

Mus i hönshuset
« skrivet: 19 okt-07 kl 14:19 »
Hej!
I morse när jag öppnade i hönshuset satt en liten mus och åt hönsens foder.
Gör det något? Möss kommer ju in överallt. Ska jag försöka göra ngt åt det?
/Katarina

Filip Skräplund

Re:Mus i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 19 okt-07 kl 14:20 »
Skaffa hungrig och ej lat katt. Honkatter är bäst.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

höna-pöna

« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 14:46 »
Katt är inget alternativ eftersom jag har en hund som inte tål katter.
En foxterrier som i så fall skulle ta katten. Han skulle iofs kunna jaga
möss,men då han skulle han jaga hönor istället.
/Katarina

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 14:46 »
Skaffa ett par pärlhöns ;D

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 19 okt-07 kl 17:22 »
Hej!
Jag tycker inte om möss! Jag satte i fällor förra året, i år hoppas jag att Kåberg, vår nya katt ska fixa detta.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 20:05 »
Katt är det allra bästa. Lär hunden att låta bli dem!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 19 okt-07 kl 22:11 »
jag har också en massa möss i hönshuset....Nu i sommras byggde dom t.om bo under ett rede och fick en kull ungar...Jag har prövat med katten, det blev kallabalik!!!! hon är ju röd vår katta och dom stackars hönsen trodde ju såklart att matte släpte in räven.. :-[ får väll pröva fällor men då får man väll använda såna med fallucka så man får släppa ut dom en bit bort....kanske hos grannen.. ;D nä då, vi har trevliga grannar. Några fler bra tips om hur man får bort mössen????
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 19 okt-07 kl 22:35 »
Helge, stor röd katt med tillnamnet Hitler, befinner sig gärna i hönshuset. Med förkärlek ligger han i hönornas mattråg och spejar mot en glipa i golvfodringen. Jag gissar att det är där han hämtar sina mellanmål. Hönsen däremot bryr han sig inte om och de struntar högaktningsfullt i Helge.

Inne i köket däremot är det Helge som struntar i mössen. Har nu haft en mindre invasion under diskbänken, men fattar Helge att han skall ta dem med? Icke sa Nicke. Han tycks tro att alla djur inne i huset är HUSDJUR. En villfarelse han f.ö. delar med husets övriga 7 katter, och HUSDJUR får man ju inte jaga.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 19 okt-07 kl 22:39 »
Är det bara jag som har en höna som jagar möss?

Hon har iofs inte fått tag i någon än, jag fasar för vad hon gör med den om hon får tag i den, jag vill inte se att mina hönor äter möss... det räcker med grodor och ödlor...

En av mina katter fångar möss och släpper dem sen, det är nog bara jakten han vill åt, Nadja står och väntar på att han ska släppa den, sen tar hon vid men hon har inte lyckats än som sagt var... men hade vi möss i hönshuset hade hon säkert knipit en och om inte annat jagat livet ur dem...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 okt-07 kl 23:17 »
Jag har 2 jack russell som tar möss men det hjälper inte så mycke....så jag ger rådet FÄLLOR dom är helt otroliga att föröka sig mössen !!!
Man får ständigt hålla efter dom......men hundarna och fällorna gör lite nytta i alla fall....tur hundarna inte äter upp mössen utan dom dödar dom sen spottar dom ut dom BLÄÄÄ

snorpan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 okt-07 kl 23:21 »
Jag har en parson russel hon tar möss/råttor o sen är det smaskens,
hon tar t o m katternas byten så gått tycker hon det är.

Hon är nog lite katt "störd" för hon leker med mössen som en katt innan hon hugger in ;D
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 19 okt-07 kl 23:24 »
Katt är inget alternativ eftersom jag har en hund som inte tål katter.
En foxterrier som i så fall skulle ta katten. Han skulle iofs kunna jaga
möss,men då han skulle han jaga hönor istället.
/Katarina
Skaffa en kattunge. Det brukar inte vara jättesvårt att få en foxterrier att komma överens med en katt om man starta med en kattunge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
alternaiv, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser