Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  say what?  (läst 1953 gånger)

ozzie

say what?
« skrivet: 14 okt-07 kl 23:06 »
idag blev jag och en vän sugna på att lägga in gurka.
husmorderswannabe som jag är har jag en "konserveringsbok" hemma från typ 30-talet hemma.
i ett recept på gurkor skulle man ha i " 12 spanska pungar", enligt receptet verkar det vara en krydda eller liknande.
saker ändrar ju namn över tid.
typ inte så många säger aligatorpäron nuförtiden, advokado kännes mer brukligt.
men spanska pungar?
vad tusan kan det vara?
vi slog våra kloka huvuden ihop, men nej...
någon som vet?

min nyfikenhet måste stillas!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:say what?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 08:55 »
Kan det vara spansk peppar, alltså en chilisort?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Lejman

« Svar #2 skrivet: 22 okt-07 kl 21:07 »
Pungpeppar: är ett sammanfattande namn på de pungliknande frukterna från kryddgivande arter av släktet Ca`psicum. Hit hör- kajenpeppar och spansk peppar,

Källa: Matlexikon (1956)

fast det var ju redan utlistat :)

Mvh Lejman

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 okt-07 kl 15:04 »
Pungpeppar: är ett sammanfattande namn på de pungliknande frukterna från kryddgivande arter av släktet Ca`psicum. Hit hör- kajenpeppar och spansk peppar,

....

Tusen tack för det !! Ska kolla om min 'Bonniers Matlexikon' har samma eller utökad info. vet inte årtalet på mitt ex.. *letar i hyllorna*

Detta är värdefull info. för en som planerar att försörja sig som Capsicumodlare !!  :D

ozzie

« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 10:37 »
ah. tack. stillad nyfikenhet är något mycket viktigt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
ärt, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser