Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo billigt?  (läst 4639 gånger)

Urania

• Gäst
Bo billigt?
« skrivet: 12 dec-04 kl 12:01 »
Sitter fast i lägenhet och måste ändra på det.
HUR???
Tycker att det känns helt fel att ha  höga bostads kostnader, särskillt för  ett boende jag intr trivs med.
Några konkreta ideer?
Kan tänka mig alla varianter från vagn till slott-men vet inte hur jag tar mig dit.
id ???e´ spruta välkomnas!!

hvittann

Re:Bo billigt?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-04 kl 13:48 »
Jeg har bodd på ganske mange alternative vis, det har vært vellykket i den forstand at jeg ikke har bodd i vanlig leilighet, men det har ikke alltid vært bekvemt!

1. Kontor: Leie av kontor/lagerlokale koster ofte mye mindre enn leiligheter på tilsvarende størrelse. Med på kjøpet får man en slags automatisk New York-stemning, for de som er interessert av det.

2. Bil. Man får en femten år gammel Dodge eller Chevy van til 15 eller 20 tusen spenn. Disse har dobbeltseng og all plass man egentlig trenger.
Mange tror at det er lett å finne et sted å parkere hvor man kan stå en stund og være i fred. Det er det ikke.
Dette er en kald løsning om vinteren og toalett-problematikken er ikke enkel. Men alt går, og for en frihet!

3. Lavvu/yurt. Hvis man ikke bruker varianten med én stang, men den med "skjelett", har man nesten en permanent bolig (www.venor.no eller www.bison.no). Jeg vet om folk som har bodd hele studietiden sin i lavvo. De bare plasserte den i villmarken uten å spørre noen om lov, det gikk helt fint.

4. Hytte/fritidsbolig. Skal du bo permanent i en hytte, er det best at du eller noen i familien eier den. Ellers kommer du til å bruke utrolige mengder med energi og penger på å oppgradere den, uten at du får glede av dette senere. Dette har jeg gjort noen ganger, og jeg angrer ikke, men jeg gjør det ikke igjen.

Det er ikke sikkert at du sparer så mye penger på å bo slik. Det blir fort høye utgifter på krogen og til batterier.

En av de største utfordringene, i alle eksemplene, er hva man gjør med toalettet. I boken "The Humanure Handbook" har Joseph Jenkins de fleste svar: http://www.jenkinspublishing.com/humanure.html

« Senast ändrad: 12 dec-04 kl 14:12 av hvittann »

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-04 kl 12:51 »
Det beror väll på vart i landet du vill bo här uppe i mellan svergie norra sverige är det ganska biligt att köpa ett torp om du vill bo på det viset, problemet är väl jobb om du inte kan leva på det du odlar vill säga

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 13 dec-04 kl 15:46 »
Bilboendetanken är inte så dum, har du C-kort kanske en fullstor buss kan vara ett alternativ. En färdigbyggd vinterbonad buss med rimlig värmekostnad bör du kunna hitta under 200 000 kronor.Själv funderar jag på att köpa en hektar mark nån mil ut från staden och ställa upp Bauhaus "nästanfriggebod" på drygt 20 kvm. Den är exteriört färdigbyggd och interiört stor nog för att kunna klämma in både kök och fungerande badrum och den kostar under 40 000 kronor.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 13 dec-04 kl 21:22 »
Tråkigt men billigt blir det i ett litet hus på landet med grå eternitfasad. Ligger det dessutom vid en större landsväg så blir det ännu mycket billigare. Du måste själv göra ett val, pittoreskt eller billigt samt nära till jobbet eller pendling. Pittoreskt boende med nära till allt kostar.

nik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-04 kl 17:36 »
själv har jag lämnat lägenheten bakom mig och byggt en tipi. jag gillade inte att bli utpressad (löneslava eller bli vräkt) bara för att få existera under ett tak. har bott i skogen drygt en månad nu och fortsätter att anpassas och trivas med det. man kan få det riktigt trevligt..

Gudmund

« Svar #6 skrivet: 12 apr-05 kl 22:07 »
Hejsan!

Roligt att höra att någon försöker lämna civilisationfängelset vi sitter fastklistrade i som flugor i flugpappret (åtminstone på boendefronten)!

Men, Nik, hur får du tag i mat? Deltidsarbete och matinköp på ICA? Samlar, jagar i skog och mark? Friganerar (plockar gratis mat från bakom butikern)?

Mvh,

Gudmund
med en stor lust att hoppa av Titanic i tid
"...give me a wildness whose glance no civilization can endure..."

--Thoreau

avw

« Svar #7 skrivet: 15 apr-05 kl 18:30 »
Vad har hänt efter Taråberg? Inte mycket vad jag vet.. Varför finns det inte ens en diskussion om husockupation i Sveige idag? När landsbyggdden avbefolkas, byråkrati gör husen dyra etc. Hur ser det ut i resten av Europa? :-\

Spikklubba

• -
« Svar #8 skrivet: 14 jun-05 kl 07:39 »
Jag har hittat ett torp som ligger lite utanför ett litet samhälle men ändå nära till buss och tåg årshyran ligger på 6000 kr. ska också söka lite jobb i sammhällena runtomkring. stor trädgård till lite odlingar. det finns el och vatten (handpump) och utedass lite kallt på vintern men man vänjer sig nog. nu ska dom bestämma sig ifall dom vill ha mig som hyresgäst (hoppas) eller några andra som verkade vilja ha det som sommarstuga....
« Senast ändrad: 14 jun-05 kl 07:42 av Spikklubba »
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-05 kl 02:39 »
Lycka till med torpet Spikklubba, hoppas att det blir du som får hyra det! :)
Jag vill bo med skogen i ryggen.

sidra

« Svar #10 skrivet: 21 jun-05 kl 21:07 »
Det är en bra ide att försöka hitta ett hus som andra tycker är fult och inte modernt idag. Dom är alltid billigare.
Att köpa ett hus gör också att man kan bestämma mer över sina kostnader än när man bor i hyreslägenhet. Hyresvärden vill ju ha ut vinst på sitt hus och den får du betala.
Sidra

statustrött

« Svar #11 skrivet: 21 jun-05 kl 21:57 »

deman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 mar-06 kl 18:48 »
själv har jag lämnat lägenheten bakom mig och byggt en tipi. jag gillade inte att bli utpressad (löneslava eller bli vräkt) bara för att få existera under ett tak. har bott i skogen drygt en månad nu och fortsätter att anpassas och trivas med det. man kan få det riktigt trevligt..

vad är en tipi för nånting?

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 30 mar-06 kl 18:52 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #14 skrivet: 30 mar-06 kl 19:58 »
En tipi kan vara ett alternativ, har en kompis som bodde i en prärietipi några år med barn och allt. Det är dock inget billigt alternativ, om man inte får hyra en billigt eller låna en gratis.
Om man ändå är inne på tältvarianten tror jag att en Jurta är ett bättre alternativ och funkar bättre i vårt klimat. Bygg en själv eller köp en via skogsnäs. En beggad fins här.

http://snickra.proboards49.com/index.cgi?board=vrigt&action=display&thread=1143568648

Storbolag typ Enso m.m. brukar ha torp som man får hyra nästan gratis. Extra billigt blir det om marken står på farligt område. Har en annan kompis som hyr sitt torp för 220:- /mån inkl. sophämtning, avlopp och diskvatten. Torpet ligger ca:4 km från centrum, problemet är att det ligger ett utdömt område på berget ovanför :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser