Jeg har bodd på ganske mange alternative vis, det har vært vellykket i den forstand at jeg ikke har bodd i vanlig leilighet, men det har ikke alltid vært bekvemt!
1. Kontor: Leie av kontor/lagerlokale koster ofte mye mindre enn leiligheter på tilsvarende størrelse. Med på kjøpet får man en slags automatisk New York-stemning, for de som er interessert av det.
2. Bil. Man får en femten år gammel Dodge eller Chevy van til 15 eller 20 tusen spenn. Disse har dobbeltseng og all plass man egentlig trenger.
Mange tror at det er lett å finne et sted å parkere hvor man kan stå en stund og være i fred. Det er det ikke.
Dette er en kald løsning om vinteren og toalett-problematikken er ikke enkel. Men alt går, og for en frihet!
3. Lavvu/yurt. Hvis man ikke bruker varianten med én stang, men den med "skjelett", har man nesten en permanent bolig (
www.venor.no eller
www.bison.no). Jeg vet om folk som har bodd hele studietiden sin i lavvo. De bare plasserte den i villmarken uten å spørre noen om lov, det gikk helt fint.
4. Hytte/fritidsbolig. Skal du bo permanent i en hytte, er det best at du eller noen i familien eier den. Ellers kommer du til å bruke utrolige mengder med energi og penger på å oppgradere den, uten at du får glede av dette senere. Dette har jeg gjort noen ganger, og jeg angrer ikke, men jeg gjør det ikke igjen.
Det er ikke sikkert at du sparer så mye penger på å bo slik. Det blir fort høye utgifter på krogen og til batterier.
En av de største utfordringene, i alle eksemplene, er hva man gjør med toalettet. I boken "The Humanure Handbook" har Joseph Jenkins de fleste svar:
http://www.jenkinspublishing.com/humanure.html