Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anledningen till att jag inte vill ha lån....  (läst 44827 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:anledningen till att jag inte vill ha lån....
« Svar #140 skrivet: 25 okt-07 kl 11:32 »
Om folk istället hade tänkt "nu ska jag köpa ett hus som jag ska betala av på 10 år" så hade detta blivit en garant för att priserna inte skenat - och därmed hade folk faktiskt ganska enkelt kunnat spara ihop till sina hus.

Japp. Men det förutsätter att alla tänker så, eller att regelverket tvingar alla att tänka så. En budgivning mellan en person som vill betala sin fastighet på tio år och en som tänker låna maximalt och inte amortera alls kan bara sluta på ett sätt.

maten

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 25 okt-07 kl 11:37 »
Fördelen med hyra gentemot lån är att banken "när som helst" kan lösa ett lån om man blir insolvent, medan det är svårt att bli vräkt om man sköter sig och betalar sin hyra.

Om du dessutom vill flytta på dig måste du först hitta en köpare till din egendom, medan det i en hyresrätt bara är att säga upp kontraktet tre månader innan avflyttningsdatum.

Bägge dessa "boj-liknande" attribut på lån är inget man normalt sett behöver ta hänsyn till i goda tider, eftersom bankerna slåss om att få låna ut och köparna står på kö. Men i dåliga tider kan det bli mycket tragiska konsekvenser, där bankerna löser ut lån, trots att alla avbetalningar sköts prickfritt och där ingen köpare syns till hur mycket man än dumpar priset (min svåger fick faktisk SKÄNKA bort en BR under förra fastighetskrisen). Ett artikel på ämnet:
http://www.e24.se/dynamiskt/bostadsmarknaden/did_17243525.asp

Precis som med de flesta andra marknader så är bostadsmarknaden jätterolig när det går uppåt, men kan vara jäkligt tråkig när den går neråt. Så länge man har en hög belåningsgrad på sitt boende, så äger man det egentligen inte - man lånar det bara av banken tills vidare.

*applåderar*

maten

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 25 okt-07 kl 11:40 »
Och den känslan är väldigt viktig. Bankerna brukar använda den när de ska snärja potentiella kunder. :)

Att det är bättre att inte ha några lån på huset än att ha det är en så enkel sanning, att det nästan är löjeväckande att argumentera för det. Men trots det så väljer mängder av människor idag att köpa hus som de inte ens ser en rimlig chans att betala av inom en överskådlig framtid. Att uppmana dem till att först spara ihop till huset och sedan köpa det kan t.o.m. mötas med totalt oförstående. Det är just detta som blåser upp den aktuella bubblan på bostadsmarknaden. Och de stora vinnarna är bankerna, eftersom de under åratal framöver kommer kunna inkassera allt saftigare ränteintäkter för bostadslån som till stor del är baserade på luftslott (eller snarare lufthus :)).

Om folk istället hade tänkt "nu ska jag köpa ett hus som jag ska betala av på 10 år" så hade detta blivit en garant för att priserna inte skenat - och därmed hade folk faktiskt ganska enkelt kunnat spara ihop till sina hus. Jag vill dock hävda att det även idag absolut går att spara ihop tillräckligt för att få en låg belåningsgrad när man köper hus. Det gäller bara att maximera sina inkomster, minimera sina utgifter och välja ett billigt hus. :)
alltså du sätter ord på mina tankar, tack ska du ha*applåderar*

maten

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 25 okt-07 kl 11:44 »
Halaj!

http://www.yttermera.se/leva_och_bo/hem_och_bostad/egna_hem.html

//T/som har bostadslån  ;D ;D

*applåder* huset är inte ditt förräns det är betalt, tills dess är det bankens.

begion

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 25 okt-07 kl 11:46 »
Japp. Men det förutsätter att alla tänker så, eller att regelverket tvingar alla att tänka så. En budgivning mellan en person som vill betala sin fastighet på tio år och en som tänker låna maximalt och inte amortera alls kan bara sluta på ett sätt.

Den troligaste lösningen jag ser är att en nedgång i ekonomin ex. p.g.a. stigande energikostnader. Nedgången leder till kraftiga börsnedgångar och en försämrad arbetsmarknad. Husspekulanter kommer då att börja pruta istället för att buda och vi får en nedåtgående trend i marknaden. De stigande energipriserna höjer produktionskostnader för både mat och produkter, vilket resulterar i inflation. Inflationen bekämpas genom höjda räntor, vilket spär på den nedåtgående trenden på bostadsmarknaden.

Blir det tillräckligt mycket problem på bostadsmarknaden kommer kreditinstituten få likviditetsproblem - pengarna existerar som sagt inte egentligen. När kreditinstituten får likviditetsproblem måste riksbankerna "tryck upp" mer pengar (se bara vilka enorma summor som trycktes in i systemet vid subprimekrisen). Detta spär på inflationen ytterligare och därmed måste räntorna höjas - från de redan höga nivåerna.

Detta tror jag skulle kunna resultera i att fler människor funderar en gång extra innan de lånar 2-3 miljoner och förhoppningsvis bestämmer sig för att spara ihop till sina hus istället. Så fort tillräckligt många bestämmer sig för att spara ihop till sina hus - kommer de också få möjlighet att köpa husen till betydligt lägre värderingar än vad som gäller på marknaden idag. Det blir så att säga en självuppfyllande profetia.

Pyramidspelet håller bara så länge det har ett psykologiskt grepp om sina spelare. Den i särklass viktigaste parametern är befolkningens "framtidstro". Det är så att säga väldigt viktigt att ni här på forumet inte börjar hålla med mig om något jag skriver.  ;D

maten

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 25 okt-07 kl 11:46 »
Jovisst, men hur många kan egentligen köpa ett hus kontant? Jag har lån... Visst. Men jag hoppas o tror att vi ska kunna betala av lånen inom en viss tid. Men tills den dagen är här ligger jag inte sömnlös för att jag har lån. Ledsen, men jag har annat att göra. Sova, t.ex. ;)
DET beror helt på vilken standard man kan tänka sig (om man ska betala huset kontant)

maten

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 25 okt-07 kl 11:47 »
;D
Ja, jag får väl trösta mig med att om 20 år äger vi huset till 100% (förhoppningsvis snabbare om vi pytsar in lite extra av sparpengarna). Hade vi fortsatt att hyra hade vi betalat mer än dubbelt så mycket utan att äga något i slutändan.
hade det inte varit roligar och framförallt tryggare att äga sina saker från början?

maten

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 25 okt-07 kl 11:48 »
De som inte kan köpa ett hus kontakt, kanske inte ska köpa ett hus? Har du funderat på vad det skulle få för följder på huspriserna? Och hur många som med dessa lägre priser faktiskt skulle kunna köpa sitt hus kontant?

Jag tycker själv att det är en utmaning att spara ihop till sitt boende i den här masslånehysterin. Men jag ska iaf försöka. Och förhoppningsvis får jag lite hjälp genom normaliserade huspriser de närmaste åren. :)

*applåder*

maten

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 25 okt-07 kl 11:57 »
jag kan inte förstå de som väljer att inte amortera alls på sina lån.

Sommartorparn

« Svar #149 skrivet: 25 okt-07 kl 12:11 »
När vi började fundera på hus för många år sen, kostade ett hus i Sverige lika mycket i kronor som ett hus i Tyskland i DM. Numera kostar hus i Sverige ofta lika mycket som i attraktiva områden i Tyskland, och då ska man tänka på att befolkningstrycket och efterfrågan är ganska mycket större i München-området. Dessutom byggs husen här på ett massivare sätt och nästan alltid med källare. Å andra sidan är tomterna till husen BETYDLIGT mindre än i Sverige, för här är det marken som kostar.

Problemet med de stigande huspriserna i Sverige beror på att bankerna lånar ut alldeles för generöst utan att kolla återbetalningsförmågan. Då kan snart var och en låna ett par miljoner och därmed blir efterfrågan större. Tyska banker har en helt annan policy. Den som inte redan har skrapat ihop en del av köpsumman förväntas inte kunna spara ihop till ränta och amorteringar senare heller och får inga lån. Dessutom ska man ha en fast anställning (allra helst i statens tjänst!) och en tillräckligt hög inkomst. Så fungerar det bra. Ingen tar för stora risker.

I Sverige förväntar sig nog bankerna att staten räddar dem om det blir en krasch på bostadsmarknaden. Dvs skattebetalarna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 25 okt-07 kl 12:34 »
SBAB:s mäklarbarometer för tredje kvartalet kom idag.

http://sbab.se/content/1/c4/40/95/Maklarbarometern_Okt_07_light.pdf

Mäklarbarometern i korthet:

* Bostadsmarknaden försvagades oväntat kraftigt under tredje kvartalet.
    * Priserna på bostadsrätter minskade något medan småhuspriserna var i stort sett oförändrade.
    * Budgivningen avtog markant och försäljningen gick betydligt trögare.
    * Bostadsrätts- och småhusindikatorerna föll till de lägsta nivåerna hittills.
    * Kreditmarknadskrisen har haft en viss negativ effekt på bostadsmarknaden.
    * Mäklarna räknar med att nedgången fortsätter under fjärde kvartalet.
    * Priserna väntas minska något både för bostadsrätter och för småhus.
    * Budaktiviteten bedöms avta ytterligare och försäljningstiden förlängas.
    * Bostadspriserna förutses minska mest i Stockholm men även i Göteborg och Malmö tror mäklarna på lägre priser.

Och då är det fortfarande högkonjunktur. Vänta bara tills konjunkturen vänder.

Tapio

• Västergötland
« Svar #151 skrivet: 25 okt-07 kl 12:48 »
jag kan inte förstå de som väljer att inte amortera alls på sina lån.

Halaj!

Inte alls svårt att begripa.
Jag läste (på byggahus.se)en killes funderingar på detta angående sitt nybyggda hus.
Jag minns inte riktigt förutsättningarna, men det var i.a.f. ett miljonlån på ett hus och två normala inkomster.

Killen hade gjort två långtidskalkyler:
1.   De amorterade inget på bottenlånen och så lite som möjligt på topplånen. I 20 år.
2.   De amorterade så ögona blödde och knogarna vitnade. I 20 år.

Naturligtvis var det en skillnad på flera tusenlappar i totala månatliga utgifter det första året kalkylerna emellan.
Men hur såg det ut det 20:e året?
Jo, den månatliga totalutgiften hade sjunkit med några ynka hundringar i kalkyl 2 jämfört med kalkyl 1.

Det är naturligtvis det stora lånet som gjorde att amorteringarna hade samma effekt som att spotta en kamel i halsen.

Killen valde kalkyl 1.

Och sett utifrån hans kriterier tycker jag att han gjorde rätt.

//T

Filip Skräplund

« Svar #152 skrivet: 25 okt-07 kl 13:30 »
Jag tycker att det är nåt osunt med att inte amortera alls.
Att sånt tillåts bäddar för prisbubblor.
Mycket beror det väl på att man förväntar sig att samhället ska ha skyddsnät redo om det skiter sig,
men det kanske blir mindre troligt framöver.
Nån måste ju betala lånet nångång.
Till slut ser banken att huset är mindre värt än lånen och kräver mer säkerhet.
Blir ju kul för barnen (?) att behöva rusta kåken och amortera massor samtidigt.
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 13:32 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #153 skrivet: 25 okt-07 kl 13:31 »
hade det inte varit roligar och framförallt tryggare att äga sina saker från början?

Roligare? - Nä, då har du missat poängen med vad jag har skrivit tidigare!

Tryggare? - Nä, för mig känns det tryggare att kunna ordna mat på bordet på ett säkrare sätt än att gå till affären.

Maten lever vi av, pengar är bara ett medel som kan omsättas till mat (eller låneinbetalningar eller hyra  ;) ).

Om jag hade sparat pengar i ytterligare 20 år hade huspriserna gått upp, min hyresvärd blivit rikare, vi hade behövt lönejobba mycket mer, varit tvungna att köpa mer mat istället för att producera bättre och billigare till oss själva, och mina barn hade fått växa upp med mer frånvarande föräldrar.
Landsflykting i storstan...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #154 skrivet: 25 okt-07 kl 13:36 »
Roligare? - Nä, då har du missat poängen med vad jag har skrivit tidigare!

Tryggare? - Nä, för mig känns det tryggare att kunna ordna mat på bordet på ett säkrare sätt än att gå till affären.

Maten lever vi av, pengar är bara ett medel som kan omsättas till mat (eller låneinbetalningar eller hyra  ;) ).

Om jag hade sparat pengar i ytterligare 20 år hade huspriserna gått upp, min hyresvärd blivit rikare, vi hade behövt lönejobba mycket mer, varit tvungna att köpa mer mat istället för att producera bättre och billigare till oss själva, och mina barn hade fått växa upp med mer frånvarande föräldrar.

Håller med till 100%

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #155 skrivet: 25 okt-07 kl 13:46 »
*applåder* huset är inte ditt förräns det är betalt, tills dess är det bankens.

Men lägenheten blir aldrig betald, och aldrig blir den din heller.

Jag citerar Peps Persson
Citera
Jag vägrar o bo i en hyreskasern...
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 13:48 av Jullan »

Tapio

• Västergötland
« Svar #156 skrivet: 25 okt-07 kl 13:51 »
Jag tycker att det är nåt osunt med att inte amortera alls.
Att sånt tillåts bäddar för prisbubblor.
Mycket beror det väl på att man förväntar sig att samhället ska ha skyddsnät redo om det skiter sig,
men det kanske blir mindre troligt framöver.
Nån måste ju betala lånet nångång.
Till slut ser banken att huset är mindre värt än lånen och kräver mer säkerhet.
Blir ju kul för barnen (?) att behöva rusta kåken och amortera massor samtidigt.

Halaj!

Jag håller med om att det är något osunt när man har en husmarknad där det är fördelaktigare att inte amortera.

Visst har samhället skyddsnät när det skiter sig.
Men när det skiter sig måste du sälja huset.
Och allt annat av värde du har. Sedan kanske socpengarna börjar att ramla in.

Men i kalkylkillens fall är det inte alls säkert att det skiter sig.
OM huspriserna stiger snabbare än inflationen minskar ju förhållandet mellan lånet och inkomsterna. Så om han har tur (och inflationen är mycket högre än idag) kan han när han går i pension betala resten av skulden med sin sista löning.

Men om detta kan man inget veta.

//T

Filip Skräplund

« Svar #157 skrivet: 25 okt-07 kl 13:52 »
Är det nån större skillnad på att bo i lägenhet/hus köpt med amorteringsfria lån , och att hyra samma bostad?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

begion

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 25 okt-07 kl 14:08 »
Men i kalkylkillens fall är det inte alls säkert att det skiter sig.
OM huspriserna stiger snabbare än inflationen minskar ju förhållandet mellan lånet och inkomsterna. Så om han har tur (och inflationen är mycket högre än idag) kan han när han går i pension betala resten av skulden med sin sista löning.

Det gäller bara att kunna betala de ökade räntekostnader som alltid följer på stigande inflation. Men det är väl inga problem för en husägare att betala, säg 15% (fritt taget från den senaste fastighetskrisen). Det blir ju bara 25k/mån på ett 2 miljonerslån. En nybyggd villa idag brukar gå på runt 3 miljoner, då blir det 37,5k/mån. Men visst, efter 20 år så har ju inflationen ätit upp lånet. :)

begion

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 25 okt-07 kl 14:22 »
Är det nån större skillnad på att bo i lägenhet/hus köpt med amorteringsfria lån , och att hyra samma bostad?

Ja, om du hyr bostaden har du möjlighet att investera beloppet istället för att ha det bundet i ditt boende. Så länge du har en avkastning på investeringen som är högre än din hyra, så gör du en ekonomisk vinst varje månad.

Redigering:
Ops. Jag läste "skillnad mellan att köpa utan lån och att hyra", därav kommentaren ovan.

Skillnaden mellan att köpa med amorteringsfria lån och att hyra är i princip att du i det första fallet spekulerar i stigande bostadspriser. Det kan ge vinst eller förlust. Att spekulera med lånade pengar ger dessutom en extrem utväxling på insatsen.

Utöver det så är väl den stora skillnaden att du har en mindre trygghet i lånat hus än i hyrt hus, eftersom banken kan utlösa lånet.
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 14:29 av begion »

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser