Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anledningen till att jag inte vill ha lån....  (läst 44699 gånger)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:anledningen till att jag inte vill ha lån....
« Svar #60 skrivet: 09 okt-07 kl 07:41 »
*suck*
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #61 skrivet: 09 okt-07 kl 07:45 »
ja herregud.....man vet inte längre vad man ska säga.......

(men jag börjar undra om detta någonsin kommer att få ett slut :-\)
Tja, annars får man väl leta upp ett nytt forum som man slipper sitta och sortera inläggen i för att slippa gå i taket varenda gång man går online. För detta börja anta löjliga proportioner.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 09 okt-07 kl 07:48 »
För detta börja anta löjliga proportioner.  :-\

amen to that sister! :-*
Live simply......so that others may simply live.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 09 okt-07 kl 09:10 »
Det fanns en tid då jag såg mig själv som en humanist.........
Börjar f-n försvinna......... Trädkramare har jag också varit...men inte längre..... ::)

Elektra

« Svar #64 skrivet: 09 okt-07 kl 16:38 »
just nu ja, men har du det om räntan går upp 4%?
Javisst, varför skulle jag inte ha det? ??? Har du råd att betala egen hyra och spara samtidigt? Jag bor billigare nu än när jag hyrde lgh, så räntan kan gå upp mer än 4% innan vi närmar oss min gamla hyra. Hästarna är billigare i drift, bil hade jag sedan tidigare men nu får jag göra bilavdrag till skillnad mot tidigare då jag har hästarna "hemma" och reser till jobbet istället för tvärt om. Vi både betalar lånen och renoverar huset i vår egen takt. Har vi mer utgifter en månad lägger vi mindre på huset och mer en annan månad istället. Våra månadskostnader har sjunkit istället för stigit då vi köpte hus istället för att betala till andra för att hyra.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #65 skrivet: 10 okt-07 kl 11:05 »
Javisst, varför skulle jag inte ha det? ??? Har du råd att betala egen hyra och spara samtidigt? Jag bor billigare nu än när jag hyrde lgh, så räntan kan gå upp mer än 4% innan vi närmar oss min gamla hyra. Hästarna är billigare i drift, bil hade jag sedan tidigare men nu får jag göra bilavdrag till skillnad mot tidigare då jag har hästarna "hemma" och reser till jobbet istället för tvärt om. Vi både betalar lånen och renoverar huset i vår egen takt. Har vi mer utgifter en månad lägger vi mindre på huset och mer en annan månad istället. Våra månadskostnader har sjunkit istället för stigit då vi köpte hus istället för att betala till andra för att hyra.

Amen till det. Vi bor mycket billigare nu än när vi hyrde lägenhetl. Däremot hyrde vi hus mycket billigare, men det var tyvärr bara tillfälligt. Dessutom har vi ju investerat i skog, vilket vad jag vet (och det är inte mycket ;D) så brukar skog hålla värdet bättre än vanliga fastigheter.

Rosten

• Närke
« Svar #66 skrivet: 12 okt-07 kl 11:07 »
Allt detta prat om räntor och sparande. ;)
Jag och tjejen har i daxläget 2 131 000:- i lån och inte lider vi av det. ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #67 skrivet: 12 okt-07 kl 12:12 »
Amen till det. Vi bor mycket billigare nu än när vi hyrde lägenhetl.

Yes. Mycket billigare. Och då har vi ändå köpt till mer mark att odla på.

Se blir det ju billigare vartefter man amorterar ned lånet  :) Amortera är riktigt trevligt, precis som att spara  ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #68 skrivet: 12 okt-07 kl 12:33 »
Jag har väl hittills bara läst och himlat lite med ögonen...men nu måste jag fråga några saker  ;)

Frågor till Träd först: 1: Vad har du för inkomst varje månad INNAN skatt?
Vad försörjer du dig på, ex yrkesarbete, sjukpenning, xbidrag?
Hur mycket sparar du varje månad? Och under hur lång tid har du sparat?

träd

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 12 okt-07 kl 17:11 »
Jag har väl hittills bara läst och himlat lite med ögonen...men nu måste jag fråga några saker  ;)

Frågor till Träd först: 1: Vad har du för inkomst varje månad INNAN skatt?
Vad försörjer du dig på, ex yrkesarbete, sjukpenning, xbidrag?
Hur mycket sparar du varje månad? Och under hur lång tid har du sparat?

frågor till färnäskullan:
vad har du för inkomst innan skatt?
vad får du den ifrån?
hur mycket sparar du ?(i rena pengar, inte amortering o sådant!)
hur länge har du sparat?

läs gärna:
http://vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.pdf

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #70 skrivet: 12 okt-07 kl 17:51 »
vad får du den ifrån?
hur länge har du sparat?

läs gärna:
http://vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.pdf

Varför inte svara på färnäskullans frågor?  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Våmhuskullan

• -
« Svar #71 skrivet: 12 okt-07 kl 19:05 »
Citera
vad får du den ifrån?
hur länge har du sparat?
just nu studerar jag halvtid samt jobbar halvtid...så jag tjänar genom arbete ca 9000 före skatt. inga studiemedel och inga studielån.så det var nog svar på de första då....
jag sparar inget nu eftersom jag prioriterar studier.
Jag har innan jag sade upp mig från mitt tidigare arbete sparat för att kunna studera, då jag tjänade 25000 före skatt men de pengarna gick till mitt första studieår då jag studera 1,5 heltider och inte hann jobba alls...(ja jag har bara 24 timmar på dygnet) Inför det studieåret sparade jag i ca 6 mån+ att jag hade innevarande semester sen 2 år..
Jag betalar idag inga räntor och lån.
Hyrt hus...billigast här. försörjer en familj på 2 tonåringar ochså på min inkost på 9000 före skatt.

kan du svara nu Träd?

Tillägg: jag har ett barnbidrag också på minsta på 1100 eller vad det nu är...
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 19:28 av färnäskullan »

Våmhuskullan

• -
« Svar #72 skrivet: 12 okt-07 kl 19:14 »
Citera
därför att det verkar bara vara jag som hela tiden ska redovisa MINA siffror,för att förnäskullan ska ha nåt att jämföra med vill jag ha hennes siffror först. först då ser man den ENORMA skillnaden mellan mig och andra.

varför skulle det vara så ENORM skillnad mellan dina och andras siffror?

Våmhuskullan

• -
« Svar #73 skrivet: 12 okt-07 kl 20:05 »
Citera
Varför inte svara på färnäskullans frågor?  

Citera
därför att det verkar bara vara jag som hela tiden ska redovisa MINA siffror,för att förnäskullan ska ha nåt att jämföra med vill jag ha hennes siffror först. först då ser man den ENORMA skillnaden mellan mig och andra.
din tur?

Våmhuskullan

• -
« Svar #74 skrivet: 12 okt-07 kl 20:35 »
Citera
jag gör mina räkenskaper i denna ordningen.
inkomst 8.000
sparande 3.000
räkningar 3500

1500 kvar till mat och övrigt,dvs 375kr/vecka
och 375kr per vecka är mycket...

okej. :D
375- i veckan till mat är ju bra...gissar att du bor så du kan odla?
vad jag fundera på över nu är: jobbar du halvtid? eller studerar du eller sjukskriven alt pension? och har du egen fastighet eller hyr du bostad?

tillägg: kom på att jag ej skrev räkningar...jag tror de ligger på 3500 på huset med alla räkningar sen har jag ju lite bredband..250? och fackavgift 700- bilförsäkring 60- ..ja jag tror det var allt
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 20:38 av färnäskullan »

Våmhuskullan

• -
« Svar #75 skrivet: 12 okt-07 kl 20:40 »
Citera

om vi tittar på dina och mina siffror så är dom mog inte så väldans olika...eller? förutom att jag nu studerar upp mina besparingar till en utbildning jag önskat mig förståss.. men du ska väl leva på dina besparingar som jag förstod så det är väl ganska lika..

Våmhuskullan

• -
« Svar #76 skrivet: 12 okt-07 kl 21:01 »
min fackavgift är mellan 700 och 850 faktiskt...ja det är både fackavgift och akasseavg...
du bor i delad bostad om jag förstår rätt och de utgifter du skrev är dina alltså?
fast det blir ju lite missvisande matkonto då det är billigare laga för 2  och dela kostnaden på mitten än att ta för ensamstående...men okej.
så skillnaden är du: jag arbetar för min inkomst och försörjning och mina barns försörjning ...min inkomst är 9000 - skatt=ca 6000+1100(barnbidraget=7700 och detta försörjs som sagt 3 personer på
ditt bidrag är 8000 och det försörjer 1 person och du sparar då på detta 3000 nu samt snart 4000 då du har betalat klart lån som du tidigare lånat...
har jag då förstått rätt? eller har jag räknat något fel?

träd

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 12 okt-07 kl 21:15 »
jag kan ge dig exempel på hur vi köper mat och hur vi fördelar middagarna....

köper vi 1,5kg köttfärs blir detta 10st middagar till oss.
vi gör 150g paket och använder 1st vid varje midag.
normen ligger någonstans där runt 75G per portion,se :

http://www.halsomalet.se/Templates/VM_Page.aspx?id=433

vi köper storpack med kotletter och fryser ner de två och två.
sist köpte vi en paket med 10kotletter i (5st middagar)för 50kr
50/5=10kr per middag eller 5kr per portion om du hellre vill...
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 21:16 av träd »

Våmhuskullan

• -
« Svar #78 skrivet: 12 okt-07 kl 21:22 »
Citera
om du har så hög fackavgift och akasseavgift måste du vara väldigt högavlönad allså stämmer inte dina siffror..

min sambo betalar 490kr till metalls fack och den förhöjada egenavgiften till akassan på 246kr= 736kr och han har 19.000kr UT efter skatt,så vad har du för fack och lön?

det fack jag är med i tog bort det med inkomstbaserad avgift har nu lika för alla.
jag betalar denna summa så även min dotter trots hon ej har jobb.
jag har betalat samma summa då jag jobba som då jag sagt upp mig och bara studerat och levt på sparade pengar...jag tror att olika fackavgifter har olika tak och regler för avgifter. jag är inte så instt i detta. men jag vet att vi betalar mer än andra och jag ska nu byta fack eftersom jag bytt yrkeskategori  :D och det blir billigare med det nya facket.
metall vet jag har en del av det gamla systemet kvar, alltså inkomstbaserat..jag tror detta med sorleken på avgiften avgörs på hur stor arbetslöshet det är inom de yrkeskategorierna..inom det mitt nuvarande fack har är riskerna stora med hög arbetslöshet därav hög avgift..
Citera
jag kan ge dig ekempel på hur vi köper mat och hur vi fördelar middagarna....

köper vi 1,5kg köttfärs blir detta 10st middagar till oss.
vi gör 150g paket och använder 1st vid varje midag.
normen ligger någonstans där runt 75G per portion,se :
http://www.halsomalet.se/Templates/VM_Page.aspx?id=433

vi köper storpack med kotletter och fryser ner de två och två.
sist köpte vi en paket med 10kotletter i (5st middagar)för 50kr
50/5=10kr per middag eller 5kr per portion om du hellre vill...

jag har inget högt matkonto...jag klarar gott och väl att försörja min familj på de pengar vi har över..

men en till fråga nu då:
unnar du dig något roligt/gott/upplevelser? eller räknar du varje krona så du kan spara för att sen kunna leva på dom?

träd

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 12 okt-07 kl 21:40 »

det fack jag är med i tog bort det med inkomstbaserad avgift har nu lika för alla.
jag betalar denna summa så även min dotter trots hon ej har jobb.
jag har betalat samma summa då jag jobba som då jag sagt upp mig och bara studerat och levt på sparade pengar...jag tror att olika fackavgifter har olika tak och regler för avgifter. jag är inte så instt i detta. men jag vet att vi betalar mer än andra och jag ska nu byta fack eftersom jag bytt yrkeskategori  :D och det blir billigare med det nya facket.
metall vet jag har en del av det gamla systemet kvar, alltså inkomstbaserat..jag tror detta med sorleken på avgiften avgörs på hur stor arbetslöshet det är inom de yrkeskategorierna..inom det mitt nuvarande fack har är riskerna stora med hög arbetslöshet därav hög avgift..
jag har inget högt matkonto...jag klarar gott och väl att försörja min familj på de pengar vi har över..

men en till fråga nu då:
unnar du dig något roligt/gott/upplevelser? eller räknar du varje krona så du kan spara för att sen kunna leva på dom?
det klart att vi unnar oss saker, men det drabbar inte sparkontona!
vi köper god mat billigt,godis, tidningar,bowling.
men det finns ju massor som är gratis oxå:
cykeltur
promenader
spela spel man har hemma (yatzy ,kortlek,monopol)
kika på film(min sambo är film samlare och har över 1000 filmer så det är bara att välja och vraka)
allt behöver inte kosta,vi lever väldigt bra.
mysa i soffan och diskutera livet med lite tända ljus och en kopp te.

« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 21:43 av träd »

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare
Bokohammare, drengen, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser