Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grävlng.... när går de för långt?  (läst 17007 gånger)

Gille

• -
SV: Re:grävlng.... när går de för långt?
« Svar #40 skrivet: 02 jun-08 kl 11:07 »
Hundar är effektiva på att hålla bort grävling från tomten. Vi hade hemska problem innan vi skaffade hund -91. Nu har grävlingarna flyttat ut i naturen. Funkar bra mot rådjur o hare i trädgård också och djuren får leva ;)
Inte här inte! Inte ens Tysk jaktterrier o Tax i hushållet har fått grävlingarna att flytta. Fast våra bor i skogen o kommer på besök ibland.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sommartorparn

SV: grävlng.... när går de för långt?
« Svar #41 skrivet: 04 jun-08 kl 07:38 »
Vi får inte tag på den jaktansvarige i kommunen. Han svarar inte på mobilen/telefonen och ringer inte heller upp igen. Kan man inte skaffa sig en fälla - var? - och sen köra grävlingen till en vet. för avlidning. En släkting till mig är (ganska passiv) jägare, men han har aldrig haft något med grävlingar (bara med älgar) att göra. Var i Skaraborg får man tag på grävlingsfällor? Nån som vet? Vill helst bli av med grävlingen innan den gräver upp hela torpet.

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 04 jun-08 kl 12:09 »
Kolla i telefonkatalogen på jakt och vapen, jaktbutik, granngården, lantmännen eller liknade.

Vill du spara pengar så kan du bygga själv. Kompletta ritningar finns på naturvårdsverkets hemsida.

Sommartorparn

« Svar #43 skrivet: 05 jun-08 kl 08:58 »
Kommunens skogsansvarige anser att grävlingar är för smarta att gå i fällor och rekommenderar att först kolla om det finns aktivitet och sen gräva ner ett galler där. Och han tror inte att grävlingar bor i gryt den här årstiden, utan sover på andra ställen. Hoppas bara den drar.

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 05 jun-08 kl 10:01 »
Kommunens skogsansvarige anser att grävlingar är för smarta att gå i fällor och rekommenderar att först kolla om det finns aktivitet och sen gräva ner ett galler där. Och han tror inte att grävlingar bor i gryt den här årstiden, utan sover på andra ställen. Hoppas bara den drar.

Grävling går visst i fälla, åtla fällan med något smaskigt, finns det inget jaktlag i närheten där du bor? Jaktlag brukar ha en del fällor att låna ut. Säkert kan någon komma och avliva grävlingen - det är nog lättast med en grytpistol.

Grävlingfällor är ganska stora och inte så lätt att få in i bilen  :-\

Min personliga erfarenhet är att finns det en grävling så finns det snart många.

LasseDalom

• -
« Svar #45 skrivet: 06 jun-08 kl 23:24 »
Låt grävlingarna vara ifred, dem har också rätt att finnas till.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 06 jun-08 kl 23:44 »
Jag antar att du bor i lägenhet i stan. Med den åsikten. ;)
Eller också har du aldrig haft en grävling under kåken.
En grävling under huset betyder att han bökar upp jorden för att kunna gräva sig en bostad.
Jorden kommer då att ligga mot golv och golvbjälkar. Fukten kan då vandra upp till träbotten.
Botten ruttnar och i värsta fall så får man hussvamp. Så efter några år är det bra att riva hela torpet.
Men grävlingen fick en bra bostad. Sommartorparn därimot fick en ruttet rivningstorp.
Jag skulle fånga grävlingen så fort den dök upp och sedan krypa in under kåken för att titta att det fanns luft mellan marken och träbotten.

Själv så har jag problem med räv just nu.
Har blivit av med 15 hönor och en tupp dom senaster 5 veckorna.
Så nu har jag bara 7 värpande hönor kvar. Ett rätt stort förlust ekonomiskt på gården.
Så nu får inga hönor gå ut. Innan problemet med räv/rävarna är lösta.
« Senast ändrad: 06 jun-08 kl 23:57 av Rosten »

Tapio

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 07 jun-08 kl 09:05 »

Halaj!

Känner du likadant för silverfiskarna i skafferiet?

Och för flatlöss?

//T

Rosten

• Närke
« Svar #48 skrivet: 07 jun-08 kl 10:20 »
Halaj!

Känner du likadant för silverfiskarna i skafferiet?

Och för flatlöss?

//T
Eller mössen i väggarna. ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 07 jun-08 kl 10:40 »
Jag gillar att se grävlingen över tomten. Just nu bor det ibland någon under en rivningslåda och det kan de gärna få göra. Han eller hon rensar ibland komposten eller under bärsäsongen så plockar den bär, då liger det stora bärfärgade skitar överallt. Jag tycker att grävling är coolt och sålänge han inte sitter under husen där han kan gära skada kan han gärna fortsätta vara här.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 07 jun-08 kl 21:30 »
Jag gillar att se grävlingen över tomten. Just nu bor det ibland någon under en rivningslåda och det kan de gärna få göra. Han eller hon rensar ibland komposten eller under bärsäsongen så plockar den bär, då liger det stora bärfärgade skitar överallt. Jag tycker att grävling är coolt och sålänge han inte sitter under husen där han kan gära skada kan han gärna fortsätta vara här.
Grävlingen är ett litet lustigt djur. Men mindre lustigt under hus/uthus eller i hönsgården. ;)
Då grävlingen är nattaktiv så är det bara att stänga hönsgården på kvällen så har man löst det ena problemet.
Det största problemet blir när det flyttar in under huset och bökar upp jorden så att golvet ruttnar underifrån.
Då är det oftast vapen eller fälla som är enda lösningen. Vi försökte täta min fars torpargrund så fort grävlingen lämnade stugan. Men han var ihärdig och grävde sig in. Oavsett hur vi tätade stengrunden. Vi provade även att hänga upp burkar på ett snöre så att det skulle skramla när han kom i närheten av grunden. Men inget hjälpte så till slut satte vi upp en fälla och tog den.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #51 skrivet: 07 jun-08 kl 21:33 »
Grävlingen är ett litet lustigt djur. Men mindre lustigt under hus/uthus eller i hönsgården. ;)

Vi har betongplatta och murad källare, det är inte ett problem. Höns har inte blivit av än...

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 07 jun-08 kl 21:39 »
Vi har betongplatta och murad källare, det är inte ett problem. Höns har inte blivit av än...
Kan ni komma överens så kan du lika gärna låta den leva.
Finns ingen anledning att skjuta den bara för att den finns till.

Weija

« Svar #53 skrivet: 18 jun-08 kl 20:05 »
På Irland och i England är grävlingar heliga och has till och med som husdjur. Istället för hund så har folk grävling. Hund är bra mot grävlingar, särskilt skällande hundar, mycket oljud skrämmer också bort dem eftersom de vill ha lugn och ro där de bor. När husgrund och dylikt undermineras av dem kan det vara dags att ta bort dem.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #54 skrivet: 19 jul-08 kl 13:21 »
Har inte läst denna tråden förut, tack för god underhållning  ;D Det där med sommardäcken som grävlingtoalett skapar onekligen en del komiska bilder i mitt huvud.

Vi köpte två bättre begagnade grävlingsfällor förra hösten för 800:-. Här har vi blivit av med både höns och ankor så det räcker. Plus att de boar under svägerskans sommarstuga. Bara det blir säsong så laddar vi om...
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Sommartorparn

« Svar #55 skrivet: 19 jul-08 kl 14:34 »
Tack och lov har traktens jägare satt ut fällor och fångat två grävlingar (förväntar sig ännu fler) som grävt och haft sig under torpet. Nu är min fråga: Måste man göra något nu för att golvet inte ska bli fuktigt osv? Eller ramlar jorden ner när den blir torr och inga grävlingar är kvar? Vill ju helst slippa krypa in i grävlingsgrytet...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #56 skrivet: 19 jul-08 kl 19:08 »
Tack och lov har traktens jägare satt ut fällor och fångat två grävlingar (förväntar sig ännu fler) som grävt och haft sig under torpet. Nu är min fråga: Måste man göra något nu för att golvet inte ska bli fuktigt osv? Eller ramlar jorden ner när den blir torr och inga grävlingar är kvar? Vill ju helst slippa krypa in i grävlingsgrytet...

Det var en bra fråga som jag också ställer. Har hört att det inte luktar godis där grävlingar huserar  :-X
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Paulina

« Svar #57 skrivet: 01 sep-08 kl 09:25 »
Väcker liv i tråden.......

Det luktar något avskyvärt där grävlingen bor, känns på lång väg.
I somras fick min sambo en förfrågan från en jobbarkompis hur man får ut en grävling ur en källare. Han svarade att antingen så får man ju skjuta den eller försöka köra ut den (vilket inte är det lättaste). Hur som helst så åkte vi till min sambos jobbarkompis källare och gick ner och kollade. Mycket riktigt låg där en grävling och sov. Min sambo tyckte att det var synd att skjuta den (trots att han är jägare) så han bestämde sig för att hjälpa den ut genom att vira in den i en filt och lyfta ut den. Sagt och gjort, efter några minuter nere i källaren kommer han utbärandes på en något arg grävling som efter en stund lugnar sig. Han bar den till skogskanten. Men inte sprang grävlingen åt skogen, nej utan in på kyrkoparkeringen med sikte upp mot kyrkan, så sambon sprang ikapp den och fångade den igen.
Det hela slutade med biltransport med grävling i knät i framsätet. Denna grävling verkade trots allt uppskatta bilfärden och satt och kikade ut genom fönstret, på min sambo och på föraren i bilen. Dom släppte den långt upp i skogen och där är den förhoppningsvis kvar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #58 skrivet: 01 sep-08 kl 09:53 »
Jag tror grävlingen är redan tillbaka i källaren, nöjd med bilfärd och fikat, så han har något att berätta för sina kompisar.

Paulina

« Svar #59 skrivet: 02 sep-08 kl 11:04 »
Vad vi har hört så har den inte kommit tillbaka. Den fraktades väldigt långt bort till nya skogar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser