Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder med hög proteinhalt??  (läst 14379 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: foder med hög proteinhalt??
« Svar #20 skrivet: 23 feb-05 kl 08:57 »
Men om det stämmer det säljaren på lantmanna sade............

Den meningen oroade mig lite grann..... Själv läser jag innantill på förpackningarna, och klipper ut och spar innehållsförteckningarna i en pärm. Då VET jag! Eller ja....jag vet så pass mkt. som tillverkaren vill avslöja  ;)

Men att lägga ansvaret för sinna djurs och i slutändan min egen mathållning på en försäljare, skulle för mig kännas lite riskabelt. Vill han sälja, eller att mina djur och jag själv ska må bra? Och enligt vilka kriterier definieras  att "må bra"? Men det är en annan diskussion som säkert skulle flyttas av admin  ;)

Men med en sax och en pärm kommer man långt......
« Senast ändrad: 23 feb-05 kl 09:07 av Gruff »

Susanne

« Svar #21 skrivet: 23 feb-05 kl 09:30 »
Just då var jag tvungen att lita till säljaren eftersom allfodret var slut. Jag hade heller inte varit förutseende nog och memorerat allfodrets innehåll, eller tagit med en gammal lapp hemifrån...  ;) Jag kunde alltså inte jämföra själv (annars hade jag såklart gjort det!), så den enda lapp jag kunde titta på var värpfodrets och sedan lita till säljaren.

I det fallet förlorade dessutom säljaren på informationen eftersom svaret ledde till att jag trots allt inte var i behov av foder och behövde därmed inte köpa något.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 23 feb-05 kl 09:40 »
Det är vad jag vet inte uttalat från forskarhåll att animaliskt protein är nödvändigt i hönsfoder.

Det jag skrev var inte mina personliga funderingar det var ett utdrag ur just en forskarrapport...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 23 feb-05 kl 09:51 »
Själv maler jag lite av hundmaten i kaffekvarn!  :)
Gör du !!
Vad jag vet ska man inte (förbjudet) ge producerande djur foder som innehåller animaliskt protein (fisk undantaget)  med tanke på BSE risken..
Hundmat innehåller ju diverse urk..
Men du kanske har egen hemmaproducerad och torkad hundmat som du mal.. :)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 23 feb-05 kl 10:22 »
 Nu för tiden får inte ens hundmat innehålla urk, tror jag :)
 Jag har givit mina köttfärs, får man det?? Säkert inte..... Detta gjorde jag en gång när jag hade kycklingar tidigt på våren och dom av någon anledning hackade varandra. Efter att ha fått tips om att köttfärsen skulle hjälpa så slutade dom.
                         Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 23 feb-05 kl 10:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 23 feb-05 kl 10:34 »
Jo jag tror att den får det, :-\  definationen av urk har ju blivit ganska hård numer.
Man får inte ha tex hönsmatssäckar så att Get Får Ko etc. kan komma åt dem och äta av fodret numer pga att hönsfodret räknas som urk ..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 23 feb-05 kl 13:32 »
BSE risken? Hur många BSE fall är vi uppe i nu? Trafikrisken? Hur många har dött i trafiken hittills i år? Går du över gatan? Högsta antal dödsolyckor i hemmet sker i badkaret. Vågar man ens gå in i ett badrum? Flest våldtäcker sker i hemmet. Vågar jag gå naken så min sambo ser det? Flest bakterier har man i munnen. Vågar man pussa sin partner?

Kan tyckas något infantilt exempel, men jag tycker man kan avgöra sånt själv utifrån den FAKTISKA risken.

Min hund är en familjemedlem, och jag ger honom inget som jag inte skulle kunna tänka mig äta själv. Om jag sen ger lite till hönsen i uppväxten och sen äter ägg och kyckling så det är min ensak, så länge jag inte säljer eller ger bort ägg och kött till andra.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 23 feb-05 kl 13:37 »
 Om vi skulle titta riktigt noga på alla paragrafer som finns (och det kanske vi borde???) så finns det inte mycket vi får göra  ;)
 Tanken slår mig, är det BSE hönsen kan få?? Eller kanske Galna Tupp Sjukan??? Det har mina redan nu när våren börjar komma ;D
                        Mvh
                      Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #28 skrivet: 24 feb-05 kl 17:48 »
Men du Rosa, om hönsmaten innehåller urk ska vi väl inte ge våra höns den alls!!!
Varför skulle det i så fall vara värre om get, ko, får mfl. åt den urk-maten än att hönsen gör det?

Näe, tacka vet jag hemmablandat foder. Då vet jag att den inte innehåller något urk alls!  :)

Jadå, Gruff. Jag köper också levande mjölmask ibland men den är väldigt dyr (och äcklig!). Maggots är också bra och billigare, de finns i fiskesportaffärerna i. Mina vaktlar älskar också dessa maggots. Fördelen med de torkade insekterna är att de kan blandas i fodret och att de inte utvecklas till insekter om någon skulle undgå att bli uppäten.
Frysta insekter avsedda för akvariefiskar går också att blanda i fuktigt foder - dyrt men gott för fåglarna. Finns på zooaffärer.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 24 feb-05 kl 19:18 »
 "Urket" i hönsmaten måste i såna fall vara fisk (animalisk) protein som inte växtätarna får äta.... Dom kan säkert få Galna Fisk Sjukan också....
 Om det är urkigt eller ej beror  på vilka djur som äter....
 I Svenskt hundfoder får det väl tex inte längre förekomma kadavermjöl, eller har jag fattat fel?? Och visst är det sånt vi människor förmodligen skulle tycka vara "urkigt" att äta i hundmaten (juver, strupar osv), men inget som är hälsovådligt "urkigt"....
  Man kunde kanske ha Daggmaskodling åt hönsen?? Har sett att kaninuppfödare i USA brukar ha maskodling...
                            Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 24 feb-05 kl 19:19 av Charlotte »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 24 feb-05 kl 22:34 »

Jadå, Gruff. Jag köper också levande mjölmask ibland men den är väldigt dyr (och äcklig!).

Nejhejdå...inte om man vet var man köper billig!  ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 25 feb-05 kl 01:16 »
Jodå, maskodling i typ kompoststack är ett gammalt beprövat sätt att tillgodose hönsens behov av animaliskr protein även under den kallare årstiden. Denna metod beskrivs i flera gamla hönsböcker. Vad jag vände mig mest emot var att nån sade att man "måste" ge hönsen ett foder med fiskmjöl i. Det "måste" man inte alls göra!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #32 skrivet: 26 feb-05 kl 13:55 »
Men hur kan det vara farligt att ge hönsen köttrester när de är allätare ???

Jag menar, skulle de t.ex. hitta ett dött djur ute skulle de ju äta upp det, eller?? Jag ger inte mina höns sådär värst mycket kött, kan jag inte påstå. Men sånt som blivit över efter middagen måste väl vara OK?? (Fast inte kyckling, där drar jag min egen lilla gräns) Jag skulle gissa på att mängden kött/höns hos oss nog knappt skulle komma upp i ett kilo om året.

Vi har blommehöns som vi förutom hushållsavfall ger en blandning av krossat korn, havre och så Pullfor allfoder. Tror ni det är OK?? Fast skulle hönsen själv få välja, så skulle de nog vilja äta vetelängder hela dagarna. Vi får ibland överblivet bröd från ett bageri. Grova surdegsbröd kan ligga kvar i dagar, men vetelängder och kanelbullar försvinner snabbt!  ;D

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 26 feb-05 kl 14:05 »
 Jag tror inte heller det är ett dugg farligt....
Men vi får tänka på att EU och Jordbruksverket är stora tungrodda "organisationer" som ofta verkar ha "liten hjärna" ;)
 Och har man bestämt att det är farligt för alla livsmedelsproducerande djur att äta animaliska proteiner så ÄR det så, oavsett hur djurets "natur" är...
                          Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 26 feb-05 kl 14:07 av Charlotte »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #34 skrivet: 28 feb-05 kl 13:11 »
Nej, jag tror inte det finns någon - hur så? Vad  har detta med det att göra?
Vi är ju också produktionsdjur: Vi äter både både dem höns och deras produkter äggen så vari ligger skillnaden? Är vi i så fall helt bombis helsäkra på att inget "urk" kan spridas via dem till oss???
- Ingen trodde väl ända tills för några år sedan att grisarna, fåren, korna, eller människan, kunde få sjukdomar via fodret heller...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #35 skrivet: 28 feb-05 kl 20:40 »
Nej, jag tror inte det finns någon - hur så? Vad  har detta med det att göra?
SJVs regler gör den här skillnaden på idisslare och icke idisslare klart och tydligt.

Skriver man då så här:
Varför skulle det i så fall vara värre om get, ko, får mfl. åt den urk-maten än att hönsen gör det?
Blir man kanske osäker på det..  :-\

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #36 skrivet: 01 mar-05 kl 09:02 »
Jag är inte dum - jag vet också att det lagmässigt görs skillnad men ville belysa det faktum att vi så lätt "huar" oss inför vissa saker medan andra får passera utan att vi ens funderar på dess konsekvenser och effekter på vare sig dem eller oss själva i slutänden.
Före BSE och Mul-och klövsjukans utbrott visste bara sjukvården om att Creutsfeldt Jacobs sjukdom fanns, inte allmänheten, och alla åt då utländskt nötkött utan att blinka. Forskare, läkare och hälsorörelsen skrek ut sina varningar men blev så tystade av de svenska myndigheterna att de flesta aldrig fick chansen att höra vad de hade att säja och jag tvivlar dessutom på att det hade hjälpt. De hade nog tyvärr inte blivit trodda eftersom myndighetsrespekten är så stor hos gemene man att om den förkastar en sak så tror inte folk heller på den (aktuellt exempel just nu är forskares, läkares och arkeologers rapporter om orsakerna till flera av våra vanligaste sjukdomar som bara tystas ner). Vi har så många gånger blivit lurade av de statliga myndigheter som ska övervaka sådant och är till för att skydda vår hälsa att hundratals svenskar har dött p.g.a. myndigheterna tyvärr inte är så neutrala som vi tror utan till stor del är "köpta" av fabrikanterna och därmed får ekonomiska intressen i frågan. Därför reagerar de först då de är absolut tvungna för att katastrofen är ett faktum.
Några ex. som till slut stoppades: Hormoslyr, Neurosedyn, DDT, flera färgämnestillsatser i mat (bl.a. vissa blå och röda färger), vissa p-piller, några av de förut godkända konserveríngsnmedlena i mat, kadavermjöl i djurfoder samt andra djurfodertillsatser såsom hormoner, tillväxtfrämjande kemikalier, antibiotika m.m.
Några ex. där de än så länge "klarat sig" och sluppit agera: Idag är fortfarande t.ex. härdat fett och nitrittillsats i kött m.fl. tillåtna, trots att alla forskare vet att det är cancerframkallande, spannmål tillsätts kattmat trots att de vet att detta framkallar bl.a. njursten och diabetes hos katter m.m. - och myndigheterna tiger! Jag blev t.om. rekommenderad av en veterinär att ge min 18 år gamla katt det foder som de sålde på den veterinärstationen. Då jag ifrågasatte varför katten skulle äta detta foder och varför fodret, som uppgavs vara ett njurskonande foder för gamla katter, skulle vara så bra då det innehöll mycket veg. kolhydrater (spannmål) och lite animliskt protein (kött) utan mest veg. protein i form av ärt- och sojabönmjöl till en katt som är ett rovdjur och inte är skapt för att äta spannmål alls utan har för kort tarm för att kunna tillgodogöra sig växtkolhydrater och växtprotein alls. Det som forskarna kommit fram till är ju att ge gamla katter och hundar verkligt högkvalitativt foder med lika mycket protein och mer fett som till yngre djur. Då blev han röd i ansiktet och svarade förläget att min katt kanske inte behövde detta foder ändå... - Det han inte visste var att jag (genom en bekant till mig är vererinär) visste att de har provision på det djurfoder de säljer och att de t.om. bjuds på utlandsresor av dessa fabrikanter om de säljer tillräckligt mycket!!!  >:(
Därför tycker jag det är av störta vikt att vi själva tänker efter vad vi stoppar i både oss själva och våra djur och vilka konsekvenser det kan få.
Då det gäller produktonsdjuren beror deras foder ju på vad sedan deras kött och de ägg vi äter innehåller och vilka konskvenser kan det får på oss. Vi behöver inte vara köpta av foderfabrikanterna och blåögt tro på allt de säjer som de intre behöver stå för och ta konsekvenserna av utan bara är deras försäljningknep för att fåoss att köpa mycket och stärka deras ekonomiska intressen. De har inget egentligt intresse i våra djur - de struntat fulllkomligt i om Agda dör - utan driver företag så självklart används de billigast möjliga råvarorna, inte de med högsta kvaliteten för då blir fodren dyrare, för att säljas med största möjliga vinst - dumma vore de väl annars.
De enda som bryr sig om vår och våra djur hälsa, och som får ta konsekvenserna, är vi själva!
« Senast ändrad: 18 mar-05 kl 07:27 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser