Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg?  (läst 7500 gånger)

Elektra

Motorsåg?
« skrivet: 28 sep-07 kl 17:19 »
Min lilla Husqvarna ska få flytta till fjällen och huset där och vara pensionär. Nu ska det införskaffas en större såg till hushållet men jag har svårt att bestämma mig för vad jag vill ha. Vad föredrar ni, Sthil, Husqvarna eller Jonsered? Den ska "bara" användas till i huvudsak att såga ved varav en del är ek. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

gurkan

Re:Motorsåg?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 22:40 »

Alltid Husqvarna.

Pirum

• -
« Svar #2 skrivet: 29 sep-07 kl 01:00 »
Jonsered är snyggare än Husqvarna ;)
Annars är det i stort sett samma sågar, lite annorlunda handtag etc. Ska man köpa Husqvarna/Jonsered ska man se till att skaffa en svensktillverkad proffsmodell. De har billigare modeller tillverkade i exempelvis USA, men de är sällan så bra. "Standardmodellen" är väl Husqvarna 353 och Jonsered 2152, någon av dem, eller större varianter, är alltid bra :) Det finns även bra mindre sågar såklart, 346xp eller Jonsered 2147, exempelvis.

Jag är ingen expert på motorsågar, men våran Jonsered 2152 är utmärkt. Men ska man såga stora ekar är den ju för liten.

Husqvarna/Jonsered (det är ju samma företag) har rensat runt lite i modellprogrammet. Tror Jonsered 2147 har ersatts av 2153.

Stihl har jag ingen erfarenhet av. Är Jonsered-vinklad, då jag har släkt som arbetat på deras motorsågsfabrik :)

Tillägg : Om man vill ha en motorsåg som typ "alltid" lovordas av alla, så ska man ha en Husqvarna 372xp, eller motsvarande Jonsered 2171. Men då är den rätt stor, och kanske 'overkill' i de flesta fall.
« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 01:04 av Pirum »

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 29 sep-07 kl 01:37 »
Större än runt 50 kubik är bara onödigt klumpigt, och dom klarar riktigt grova stammar också.
13 tums svärd är tillräckligt för alla normala behov.
Alla märkena du nämner är bra, men som patriot håller jag på Husqvarna.
Jag tycker att den är lättare att sikta med, den har riktmärken som är bra vid fällning i svåra lägen.
Fast själv har jag Jonsered 2152 och 2159, och den senare är reservsåg som aldrig används.
Onödiga hekton undviker man gärna.
« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 01:47 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 sep-07 kl 11:17 »
Min erfarenhet av storleken är att ska man bara såga ved ska man ha en stor motorstark såg, ska man jobba i skogen bör man ha en mindre. En motorsåg arbetar mycket hårdare vid vedsågning än i skogen, man skär fler gånger genom grova stammar utan direkta pauser för sågen. Det går lättare med en riktigt motorstark såg och sågen håller längre om den inte är för svag.

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-07 kl 22:17 »
Så länge du fäller och kubbkapar 20-50 kubikmeter per år spelar det ingen större roll vilket märke du väljer.
Dom är för dina behov i princip likvärdiga.

Motorsågar kan delas in i 4 grupper (det finns fler men dom är så stora och tunga så man knappast har någon nytta av dom i sverige).

Grupperna är 35, 50, 60 och 75 kubikcentimeter och användningsområdena är följande:
35 cc används till gallringshuggningar av klenare gran och tätställd björk. Den är även bra till extremt täta röjningar och röjningar i branta slänter om man inte orkar med 50 cc som är den bästa avvägningen mellan vikt och effekt. Nackdelen är givetvis motorstyrkan och mycket mer än 15 cm diameter skall man inte såga i större omfattning.
50 cc används till lite av varje men är mest lämpad till träd i dimensioner 15-25 cm utan för mycket grova grenar, men kanske inte så bra till ek, bok, körsbär och andra hårda träslag.
60 cc är sågen för hårda träslag, löv och tall med grova grenar samt pattegranar.
75 cc används till fällning av övergrova träd och losskapning i grövre stormskog.

Dom mångsidigaste storlekarna är 50 ccrespektive 60 cc.
Är det så att du både fäller och kapar skulle jag rekommendera den förstnämda, men om du mest står på vedbacken och kapar kubb den senare.

Det bästa köpet rent ekonomiskt är antagligen en begagnad proffssåg och om du är lite om dig och till så kan du oftast tigga till dig lite begagnade svärd och kedjor.
Svärden är det i allmänhet inget direkt fel på utan dom har blivit utbytta när man bytt drivhjul eller kedjor och inte vill skämma det nybytta med slitna delar. Kedjorna brukar oftast inte ha många filningar kvar men brukar ändå räcka ett tag om du kan fila och inte envisas med att såga i backen.

Men det absolut viktigaste är ändå en vass kedja. I princip skall du inte behöva trycka på sågen vid vertikala snitt. Måste du ta i så är kedjan antingen slö eller felslipad eller ryttaren inte tillräckligt nedslipad

Elektra

« Svar #6 skrivet: 30 sep-07 kl 10:25 »
Tack för alla svar. :D

Den ved jag har okapad just nu är en del stora gamla ekklabbar, men de kanske jag ska försöka klyva först innan jag sätter sågen i dem. Likaså den stora lönn som togs ner i våras är en hård och grov rackare med dryga ½ m i diameter en del klabbar, får nog försöka klyva även dem misstänker jag. ::) Sen har vi lite senvuxet logvirke som knappt går att slå in en spik i, vi fick några stockar av grannen när han rev halva sin gamla loge förra året. En del av stockarna har vi använt till att delvis byta syllen på kåken, men det behövs ju passas till även de bitarna som inte blir ved. Hård som stryk är den men jäklar vilken varm och god värme det blir. ;D

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 sep-07 kl 12:41 »
"Vedkapning + ek",,, enkelt!

Köp en såg på rätt sida om 50 cc strecket, tex husqvarna 353 men ännu hellre en 357.
Till denna skaffar du sedan ett "solitt" svärd i min 16" och 1.5 - 3/8 delning på kedjan.

Letar du uteslutande beg såg?, så kan jag rekommendera HVA 55 som en bra "farmar" + vedsåg.
Finns inte längre i HVA´s sortiment, men det brukar trill ut något bättre ex på www,blocket för rimliga pengar.

Edit:

http://www.blocket.se/vi/13601346.htm?ca=1_11_s

« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 12:59 av Lumberjack »

Elektra

« Svar #8 skrivet: 01 okt-07 kl 07:11 »
Jag har fått eken, har ingen själv men passar på alla tillfällen till gratis ved.  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 okt-07 kl 01:08 »
Jag har en Sthil MS 230 C-BE. Den är på ca 45cc och 2.7hk. Svärdet är 12" (30cm)
Jag använder den att såga upp stockar i 50 cm kubbar till vedklyven.
Det är ju en hobbysåg även om den inte är gratis. Så man får ta det lite försiktigt.
Jag sågar upp ett par tre stockar i taget och så klyver jag och staplar. På så sätt får sågen svalna och jag får använda kroppens olika muskler hela tiden.
Att jag valde den sågen kommer an på några saker.
Jag hade en Sthilsåg förut på 32cc.
Var helnöjd med den.
Är även väldigt nöjd med "mormorsstarten" på sågen. Min tjej som har 2 whiplashskador pga av 2 bilkrockar startar den utan problem då man inte drar runt motorn med snöret och riskerar att den snetänder.
Den är lätt.
Man fyller lätt på olja och bensin utan verktyg. Men spänner också kedjan utan verktyg. Det enda verktyg som behövs är en fil till kedjan.

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 nov-07 kl 10:53 »
Bara vedsågning? = Eldriven?

Eller det starkaste billigaste alternativet du hittar.

Det är inte förrens du kommer in i proffsessionella sammanhang som du behöver stå och vela mellan "husqvarna eller stihl".. För i praktiken har dom lika många för och nackdelar...

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 11:39 »
Vilka märken servar din närmsta verkstad?
Bäst att inte ha så långt att åka om maskinen behöver service utöver din egen förmåga, eller om du behöver reservdelar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser