Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna sesamkakor  (läst 3672 gånger)

aino

  • Inlägg: 130
Göra egna sesamkakor
« skrivet: 27 sep-07 kl 09:12 »
Hej!
Det måste ju vara hur enkelt som helst att göra egna sånadär sesamkakor.. men ändå - hur gör man? Funderar på om det går att göra dem med bara honung, alltså utesluta socker/sirap (som jag antar att de innehåller). Förslag på andra nötter man kan blanda i?

De är himla bra att ha med sig som "nödmat"...
/aino

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Göra egna sesamkakor
« Svar #1 skrivet: 01 okt-07 kl 11:36 »
Jag kom ihåg att Jamie Oliver gjort sådana i ett program jag såg för länge sedan. Hittade receptet på nätet:
http://www.wilx.com/recipes/recipes/273551.html Han gjorde dem till chokladmousse tydligen...

Sesame Seed Toffee Snaps

445 g caster sugar
200 g pack of sesame seeds

1. Put sugar and 8 Tbsp. of water into a pan on a medium heat. Use a spoon to stir together -- it will become a syrup.

2. Carry on cooking until light golden, then add your sesame seeds and continue to cook until dark brown.

3. Pour out your sesame seed caramel on to an oiled non-stick tray or oiled tin-foil. Use a palette knife to push it out to about 0.5cm thick (even thinner if you can).
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser