Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomme +ägg????  (läst 4753 gånger)

Rosten

• Närke
Blomme +ägg????
« skrivet: 24 sep-07 kl 11:41 »
Nu är våra Blommehönor 21½vecka gamla. Så den stora frågan är nu. När kommer äggen? Någon som har koll på hur många veckor det skall ta.

sallyomolly

• Gäst
Re:Blomme +ägg????
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 12:07 »
Funderar precis på samma sak, vill gärna ha silkesägg nu, de föddes i april tror jag...

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 12:35 »
Jag går också i väntans tider...mina hönor är födda i början och i mitten av april...

kaia

« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 13:05 »
Mina kläcktes 19 mars och en av dem började värpa för ett par veckor sedan, två värper ännu inte.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 14:33 »
mina blomme har varit allt ifrån 20-26 veckor när dom första äggen kommit.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 24 sep-07 kl 14:35 »
Då får man alltså ge sig till tåls några veckor till. Var nästan fundersam om dom inte skulle få flytta från hönshuset till frysboxen. ;)

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 14:36 »
nej nej ingen frys för så fina fåglar inte!  ;D  det kommer, lugn bara lugn.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 sep-07 kl 11:31 »
Jag bara måste berätta...
En kompis till mig kom hit  och ville se på hönorna, vi gick ner och satte oss hos dem en stund. Den största verkade så orolig, gick in och ut och liksom letade efter något. Efter en stund gick hon in i värpredet och borrade ner sig i höet  ;D och nu ligger hon där och plirar och kurrar - kan det vara första ägget som är på gång????!!!!
Detta är så spännande, jag är jättefånig  :-[, men det är första ägget i så fall  ;D det värsta är att jag måste till jobbet om en stund...jag berättar senare hur det gick! ;D

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 sep-07 kl 12:02 »
Jag bara måste berätta...
En kompis till mig kom hit  och ville se på hönorna, vi gick ner och satte oss hos dem en stund. Den största verkade så orolig, gick in och ut och liksom letade efter något. Efter en stund gick hon in i värpredet och borrade ner sig i höet  ;D och nu ligger hon där och plirar och kurrar - kan det vara första ägget som är på gång????!!!!
Detta är så spännande, jag är jättefånig  :-[, men det är första ägget i så fall  ;D det värsta är att jag måste till jobbet om en stund...jag berättar senare hur det gick! ;D

Ett alldeles perfekt litet ägg!! Gissa om jag är stolt  :-[

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-07 kl 12:46 »
 gratulerar!! ;D

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-07 kl 12:50 »
 ;D ;D Vist är det kul med första ägget! Man blir ju så **** Ja jag vet inte vad? Religös kanske?  ;D ;D ;D Och det värsta är att den där känslan försvinner inte! Varje dag när man hämtar in äggen så får jag den där fantastiska känslan av julafton när man var liten :-[ Och ibland har maken tagit in äggen innan jag hunnit hem, då är det inte kul  :( men så får man beskåda underverket i kylen så blir man glad igen ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ela84

« Svar #11 skrivet: 27 sep-07 kl 12:50 »
De hjälpte tydligen med att hota med frysboxen ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 27 sep-07 kl 13:25 »
Grattis!!! Första ägget är något speciellt! Man får en nästan lite ömhetskänsla för de små hönsen, för det känns ju (även om det inte egentligen är så...) som en present från dem till oss...

Och som sagt, den där känslan går inte över, jag blir alltid lika rörd och glad när jag ser de söta små bruna äggen i redet ( de har tre reden men lägger alltid äggen i samma, man kan undra varför....)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 sep-07 kl 14:00 »
Det har inte hjälpt mig. :'(
Väntar på ägg från Blomme, Tysk orange och Sebright.
Förhoppningsvis så kläcks mina första vaktlar i morgon. Så det är mycket på G.

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 sep-07 kl 17:04 »
;D ;D Vist är det kul med första ägget! Man blir ju så **** Ja jag vet inte vad? Religös kanske?  ;D ;D ;D Och det värsta är att den där känslan försvinner inte! Varje dag när man hämtar in äggen så får jag den där fantastiska känslan av julafton när man var liten :-[ Och ibland har maken tagit in äggen innan jag hunnit hem, då är det inte kul  :( men så får man beskåda underverket i kylen så blir man glad igen ;)

Ja det är så kul  ;D ägget står i kylen, var tvungen att ringa maken och berätta så han kan visa pojkarna, de har sprungit in till hönorna varje dag efter skolan för att se om det finns ägg... 8)

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-07 kl 17:05 »

Nja...det var inte jag som hotade med frysboxen, det var Rosten. Jag har bara talat snällt till mina hönor och gett dem godis  ;D ;D

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 27 sep-07 kl 22:08 »
Förhoppningsvis så kläcks mina första vaktlar i morgon. Så det är mycket på G.
Den kom redan i kväll. Halva ligger fortfarande kvar i ägget. Så det blir att gå upp extra tidigt i morgon. Så att man kan sitta en stund vid kläckaren innan man åker till jobbet.

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 sep-07 kl 08:15 »
Den kom redan i kväll. Halva ligger fortfarande kvar i ägget. Så det blir att gå upp extra tidigt i morgon. Så att man kan sitta en stund vid kläckaren innan man åker till jobbet.

Spännande! Hur har det gått?

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 28 sep-07 kl 10:23 »
Spännande! Hur har det gått?
Inte så bra. :'(
När jag kom ner till ladugården vid 6 tiden i morse så hade det hänt en olycka.
Tydligen var nätet i botten för stort. Så kycklingen hade ramlat och fått ner huvudet genom nätet och fastnat. Så när jag kom ut i morse så var den död.
Så jag byggde om botten i kläckaren så att nu ligger det en skiva där. Så att det inte skall kunna hända igen.
Skall snygga till ombyggaden så fort jag kommer hem från jobbet.

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 sep-07 kl 13:10 »
Inte så bra. :'(
När jag kom ner till ladugården vid 6 tiden i morse så hade det hänt en olycka.
Tydligen var nätet i botten för stort. Så kycklingen hade ramlat och fått ner huvudet genom nätet och fastnat. Så när jag kom ut i morse så var den död.
Så jag byggde om botten i kläckaren så att nu ligger det en skiva där. Så att det inte skall kunna hända igen.
Skall snygga till ombyggaden så fort jag kommer hem från jobbet.

Åh nej vad tråkigt... :'( hoppas det går bra med de andra små.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
ärt, Smålandstokarna, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser