Det har med att göra att när Djurskyddsmyndigheten skulle besluta vilka "Operativa" ingrepp som skulle få utföras av djurägaren så missade man tydligen att kolla upp med KAF (eller om dom inte höll sig framme?) Har Föreningen Gotlands Kaninen uttryckt sitt missnöje och försvårande av att hålla "säkra" Genbanker? Så att numera får man väl bara trycka i öronmärken och kastrera grisar själv utan att ha utbildning? Att tatuera ett öra med ett snabbt tryck med en tång är tydligen värre än att bli kastrerad

Nu är jag ju inte man, men hål i öronen har jag så jag är rätt säker på vad JAG skulle välja om jag fick

Att åka till veterinär för att söva och tatuera kaninen är ett ganska ohållbart alternativ... Därför ville väl KAF prova systemet med ringmärkning som man bla har i England (om jag kommer ihåg rätt). Blev jag tvungen att välja mellan ringar eller öronmärken till kaninerna så valde jag ringar tror jag. Man får lov att hålla koll på ringen och skulle man sälja kaninen till kel så kan man knipsa bort den.
Eller så får man väl göra som i marsvinsvärlden, lita på att rätt djur ställs ut utan någon som helst märkning. Men då blir det krångligt att ha tex ungdjur i grupphållning, särskilt om man valt att föda upp Alaska eller VitLant

Mvh
Charlotte