Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronbrickor åt kanin?  (läst 2775 gånger)

gård t salu

• Uppland
öronbrickor åt kanin?
« skrivet: 24 sep-07 kl 10:30 »
Kan man märka sina avelsdjur med öronbrickor, typ såna vi har till fåren? Och i så fall, vid vilken ålder?
Mvh elin

Klöverängen

Re:öronbrickor åt kanin?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 11:24 »
Just nu är den enda godkända märkningen tatuering i örat, men jag vet att förbundet letar efter olika typer av alternativ märkning då myndigheterna vill att tatuering skall bli förbjudet. Det förekommer ringmärkning vet jag. (så som på fåglar) Men förtillfället är det nog inte godkännt att märka med bricka i örat...

Läs mer på förbundets hemsida.

Monika

Klöverängen

« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 11:25 »
Just det ja,,, alla kaniner skall märkas innan 8v ålder allt enligt reglerna.
Monika

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 15:50 »
Alltså...ringmärkning på kanin?
Ja mycket ska man höra innan örona ramlar av...

Klöverängen

« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 19:14 »
Ja ringmärkning är på försök. Vissa uppfödare provar för att se hur det faller ut. Själv är jag skeptisk till detta, ser framför mig hur pälsen skavs av på benen. Får upp en bild på näthinnan av apor i fångenskap med ring kring benet med blodig avskalad päls (brrr usch)

För att inte tala om att de kan fastna med ringen överallt och bryta av sis benen...

Eller hur de frenetiskt försöker bli av med ringen genom att bita i den...

Kanske jag målar Fan på väggen nu men det är tankar som dyker upp.

Kanske bricka i öronen stör dem också...

Jag vet inte...

Monika

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #5 skrivet: 24 sep-07 kl 19:27 »
Jag tycker det låter upprörande. Helt befängt ärligt talat. Vad är det för geni som kommit på den iden?
Jag tycker iofs inte en bricka i örat är nödvändigt heller.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 19:39 »

Knas att ersätta en väl fungerande märkmetod med sämre alternativ.

gård t salu

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 20:16 »
Vad e det för vits med att ringmärka dom? håller med klöverängen om de där... Anledningen till att jag undrar om öronbrickor är för att jag såg märkbrickor till just kanin i en katalog... tyckte det verkade lite konstigt. Har inte sett några kaniner med öronbrickor förr. Risken finns ju att dom sliter sönder örat. Varför vill man förbjuda tatuering? Vad vill man ersätta det med (förutom ringmärkning)?
Mvh elin

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 24 sep-07 kl 21:54 »
Myndigheterna anser i sin outgrundliga visdom att tatueringen är ett operativt ingrepp. Sådana ingrepp ska göras av veterinär anser man.

Edgar

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 24 sep-07 kl 21:54 »
 Det har med att göra att när Djurskyddsmyndigheten skulle besluta vilka "Operativa" ingrepp som skulle få utföras av djurägaren så missade man tydligen att kolla upp med KAF (eller om dom inte höll sig framme?) Har Föreningen Gotlands Kaninen uttryckt sitt missnöje och försvårande av att hålla "säkra" Genbanker?  Så att numera får man väl bara trycka i öronmärken och kastrera grisar själv utan att ha utbildning? Att tatuera ett öra med ett snabbt tryck med en tång är tydligen värre än att bli kastrerad ::) Nu är jag ju inte man, men hål i öronen har jag så jag är rätt säker på vad JAG skulle välja om jag fick ;)
 Att åka till veterinär för att söva och tatuera kaninen är ett ganska ohållbart alternativ... Därför ville väl KAF prova systemet med ringmärkning som man bla har i England (om jag kommer ihåg rätt). Blev jag tvungen att välja mellan ringar eller öronmärken till kaninerna så valde jag ringar tror jag. Man får lov att hålla koll på ringen och skulle man sälja kaninen till kel så kan man knipsa bort den.
 Eller så får man väl göra som i marsvinsvärlden, lita på att rätt djur ställs ut utan någon som helst märkning. Men då blir det krångligt att ha tex ungdjur i grupphållning, särskilt om man valt att föda upp Alaska eller VitLant :)
                     Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 21:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 26 sep-07 kl 14:29 »
Citera
Jag tycker det låter upprörande. Helt befängt ärligt talat. Vad är det för geni som kommit på den iden?
Någon engelsman skulle jag tro då de har haft ring i många år.

Jag använde rnumera en batteridriven tattueringstång. Blir bättre och defenitivt mindre smärta! Men vet inte om man kan få myndigheterna att fatta det...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-07 kl 16:06 »
Jag använde rnumera en batteridriven tattueringstång. Blir bättre och defenitivt mindre smärta! Men vet inte om man kan få myndigheterna att fatta det...

Batteridriven ??? Mindre smärta ??? Berätta mer  ;D
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 26 sep-07 kl 16:37 »
Den är amerikansk. Den punkterar bara ytterst hudlagret, precis som när man tattuerar människa. Nålarna är små och går altså inte igenom hela örat. Blod är det nästan aldrig. Går bra märka vuxna och ungar. Det enda problemet (man måste öva) är att man måste hålla hårt och vara noga med att släppa så fort kaninen rör sig, för annars får man ett permanent streck  :P Och greppet är lite svårare än med tången. Jag ska ta och tattuera upp ett gäng i helgen, ska jag ta foton? Tänkte tattuera in mitt uppfödarnamn i ett hermelinöra  ;D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 26 sep-07 kl 16:41 »
Jag ska ta och tattuera upp ett gäng i helgen, ska jag ta foton? Tänkte tattuera in mitt uppfödarnamn i ett hermelinöra  ;D

Intressant!!! Ta gärna bilder  ;D

Håller tatueringen bra även när kaninen är gammal? Var kan man få tag i en sådan pryl, och vad kan de tänkas kosta?
Landsflykting i storstan...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 26 sep-07 kl 17:32 »
Jätteintressant.  :o Jag vill hemskt gärna se bilder och få mer beskrivning. Vad kostar en sådan pryl? Var får man tag på den?
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 26 sep-07 kl 21:22 »
Jag har inte hört att den märkningen skulle blekna med åren. Kanske bli lite blåare, som den jag själv har. Tror det blir bättre när bläcket kommer precis under hudlagret, inte i ett hål som med vanlig tång. Jag köpte min från USA och de kostar ca 900 kr + frakt (beror vilken man köper och vad dollarn är i). Altså inte dyrare än en vanlig tång (som man dessutom blir begränsad med om man saknar en siffra/bokstav). Om KAF eller Gotldnsföreningen kommer godkänna den (och Jordbruksverket) det kan jag ej lova. Men dumma vore de om de inte gjorde det.

bonus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 okt-07 kl 14:19 »
jag var på jordbruksverkets kaninkurs i helgen och fick då höra från förbundet att det TROLIGEN kommer bli så att vi får märka öronen med tatuering som förut då man gör det i stort sett hela världen och det går bra, vidare är det ingen stor skillnad med nummerlappar till tex. kossor och får.

fick också höra att några har provat ringmärkningen men det har varit blandat om uppfödarna har varit nöjda och inte.

bonus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 okt-07 kl 14:20 »
Jag har inte hört att den märkningen skulle blekna med åren. Kanske bli lite blåare, som den jag själv har.

och om den bleknar eller försvinner så får man märka om, om man prompt vill.  8) detta måste dock övervakas och intygas av veterinär.
« Senast ändrad: 01 okt-07 kl 14:21 av bonus »

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 01 okt-07 kl 14:58 »
Citera
och om den bleknar eller försvinner så får man märka om, om man prompt vill.   detta måste dock övervakas och intygas av veterinär.
Jag pratar inte om vanlig tång utan om en batteridriven penna. Det blir mycket tydligare och jag tvivlar på att det försvinner. Hoppas faktiskt att veterinärerna börjar använda denna också på hund o katt. Bättre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser