Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 15047 gånger)

birgit

• Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #40 skrivet: 11 jan-08 kl 18:42 »
Carlsson, förklara gärna dina ståndpunkter ;) Jag framför mina och jo, jag vet att västgötar är bra hundar. Det är mina också: Pyrre, Estrela, Pystrela, (svensk lapphund o änglahunden Isländsk fårhund)
Det finns visst raser (renrasiga) som är både friska o dugliga och det ska dom förhoppningsvis fortsätta med. ;D
Jag uppmanar inte heller någon till blandrasavel. Däremot tycker jag inte SKKs roll är så självklar. :-\ Anser inte att de går hundarnas ärenden, utan utställnings- och foderindustrins.

Carlsson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 jan-08 kl 19:39 »
Min ståndpunkt är att jag inte håller med! ;D ;D

Jag vet inte hälsostatus på dina raser, förutom Svensk Lapphund..........Dess hälsostatus ser väl inte så rosenröd ut precis....(Ett stort TYVÄRR!)

Är medlem i Svenska Lapphundsvännerna (flera års medlemskap) och Svenska lapphundsklubben.

Men visst är den användbar till renvall och vakt. Och är en underbar ras! Liksaså vacker! :)

Hur kan Skk gå foderindustrins ärenden? Vi väljer väl själva vad vi ger våra hundar....? Jag gör det iallafall.
SKK har aldrig pekat finger åt mig och sagt till mig vad jag ska ge mina hundar....Det ligger på uppfödaren/ägarens ansvar.

Att ordna en utställning kostar pengar....mycket pengar. Foderindustrin sponsrar utställningen, vilket är välkommet för utställaransvarig klubb........Det är väl inget SKK behöver lägga energi på?
Kunde lika gärna varit någon annan industri som sponsade....."Gå i våra skor, så är vinsten din" ...eller nåt!

Jag har ägt flera blandraser förr, alla har varit mindre bra psykiskt eller fysiskt. Alla avlivade alldeles förtidigt för en " frisk" hund.  
Men inte en enda renras har varit "dålig"....Har haft, Röd Irlänsk setter, schäfer, labrador, collie, västgötaspets...Så visst jobbar SKK för den renrasiga hundens sundhet och bevarande!
Kanske har jag haft otur med mina 5 blandraser och enbart tur med mina rashundar.

Gillar man inte vad SKK står för, är det ju fritt valt om man vill vara medlem eller ej.
Men självklart har alla rätt till sin åsikt.

Och detta är min!

Gille

• -
« Svar #42 skrivet: 14 jan-08 kl 17:58 »
Citera
Jag har ägt flera blandraser förr, alla har varit mindre bra psykiskt eller fysiskt. Alla avlivade alldeles förtidigt för en " frisk" hund.  
Men inte en enda renras har varit "dålig"....Har haft, Röd Irlänsk setter, schäfer, labrador, collie, västgötaspets...Så visst jobbar SKK för den renrasiga hundens sundhet och bevarande!
Kanske har jag haft otur med mina 5 blandraser och enbart tur med mina rashundar.
Men blandraserna blir ju vad raserna ger dem. Sjuka raser ger sjuka blandraser. Det får man aldrig bortse ifrån.
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 jan-08 kl 11:15 »
Carlsson, om du läst mina inlägg tidigare, så har jag också poängterat att just lapphunden har problem, relaterat till den ensidiga aveln den varit utsatt för efter att kennelfolk "räddade" dom från samerna ???
Ett exempel är pälsen, som knappast är ändamålsenlig! Tovig, tofsar under fötterna (snöbollar på vintern)
Färgen är ytterligare ett exempel. Var finns de bruna och de skäckiga, som finns att läsa om i gammal litteratur om samerna?
SJV har ju ålagt rasföreningarna att plocka fram avelsplaner för att åtgärda dylika problem. Det borde väl SKK som övergripande organ gjort för många år sedan? Vad gäller lapphunden, så har ju få hanhundar använts. Där är SKK ett hinder igen! med sin hysteri efter utställningsmeriter. Man måste skilja på ett vackert yttre och goda avelsegenskaper. En lapphund är jämförbart med övriga svenska lantraser och borde alltså få se ut lite hur som. Att använda så många handjur som möjligt i aveln är viktigt för att få en bred avelsbas.
Angående raser och friskhet, så har jag ett antal bekanta som haft schäfrar de fått avliva vid 5 - 6 års ålder, för de inte längre kan resa sig. Beror också på "show-aveln".
SKK tvingar ingen att köpa ett visst fodermärke, men de är sponsrade av foderföretag. Diskuterar man sedan BARF med dom blir man anklagad för att missköta sitt djur >:( Jag har gjort det vid flera tillfällen.
Naturligtvis blir ju korsningar mellan två undermåliga blandraser oftast inga bra hundar. Men samma problem blir det med renrasigt när man stirrar sig blind på meriter. Att även psyket blev dåligt på dina kanske kan bero på att korsningarna var mellan väldigt olika typer av hund? Anlaget stretade åt olika håll?

Har själv haft: Karelsk Björnhund, Pekingese, Pon, Chow chow, Islandshund, Svensk Lapphund, Pyrenéer, Estrela och Pystrela (blandisar).
Sex av dom var omplaceringar och enbart renrasiga med alla papper!
OBS! Jag är inte emot renrasig avel, utan ensidig avel där det viktiga är ett vackert yttre. EX: Svensk Lapphund - Sveriges nationalras anses inte ens längre vara en vall o vakthund, utan klassas som sällskapshund :o Då borde föreningen bli ålagd att se över detta och säkra bruksegenskaperna. Annars borde de inte längre ha ansvar för rasen.

Susanne

« Svar #44 skrivet: 15 jan-08 kl 15:56 »
Det finns inte längre några samer som har renrasiga lapphundar som renvallare eftersom de inte längre funkar på fjället och i renskogen. Lite synd när aveln förstör en ras så den inte längre kan användas till sitt ursprung. Dagens renvallare är för det mesta blandningar mellan någon av lapphundsraserna och border collie.

Carlsson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 17 jan-08 kl 00:17 »
Carlsson, om du läst mina inlägg tidigare, så har jag också poängterat att just lapphunden har problem, relaterat till den ensidiga aveln den varit utsatt för efter att kennelfolk "räddade" dom från samerna ???
Ett exempel är pälsen, som knappast är ändamålsenlig! Tovig, tofsar under fötterna (snöbollar på vintern)
Färgen är ytterligare ett exempel. Var finns de bruna och de skäckiga, som finns att läsa om i gammal litteratur om samerna?
SJV har ju ålagt rasföreningarna att plocka fram avelsplaner för att åtgärda dylika problem. Det borde väl SKK som övergripande organ gjort för många år sedan? Vad gäller lapphunden, så har ju få hanhundar använts. Där är SKK ett hinder igen! med sin hysteri efter utställningsmeriter. Man måste skilja på ett vackert yttre och goda avelsegenskaper. En lapphund är jämförbart med övriga svenska lantraser och borde alltså få se ut lite hur som. Att använda så många handjur som möjligt i aveln är viktigt för att få en bred avelsbas.
Angående raser och friskhet, så har jag ett antal bekanta som haft schäfrar de fått avliva vid 5 - 6 års ålder, för de inte längre kan resa sig. Beror också på "show-aveln".
SKK tvingar ingen att köpa ett visst fodermärke, men de är sponsrade av foderföretag. Diskuterar man sedan BARF med dom blir man anklagad för att missköta sitt djur >:( Jag har gjort det vid flera tillfällen.
Naturligtvis blir ju korsningar mellan två undermåliga blandraser oftast inga bra hundar. Men samma problem blir det med renrasigt när man stirrar sig blind på meriter. Att även psyket blev dåligt på dina kanske kan bero på att korsningarna var mellan väldigt olika typer av hund? Anlaget stretade åt olika håll?

Har själv haft: Karelsk Björnhund, Pekingese, Pon, Chow chow, Islandshund, Svensk Lapphund, Pyrenéer, Estrela och Pystrela (blandisar).
Sex av dom var omplaceringar och enbart renrasiga med alla papper!
OBS! Jag är inte emot renrasig avel, utan ensidig avel där det viktiga är ett vackert yttre. EX: Svensk Lapphund - Sveriges nationalras anses inte ens längre vara en vall o vakthund, utan klassas som sällskapshund :o Då borde föreningen bli ålagd att se över detta och säkra bruksegenskaperna. Annars borde de inte längre ha ansvar för rasen.

Angående lapphunden förr och nu är jag helt enig med dig Birgit.( Måste missat det inlägget tidigare)
Misstag av mig! :-[   Ber om ursäkt!

Men jag förstår inte hur Skk kan vara emot BARF, när de haft stort repotage om det i Hundsport? för och nackdelar......... ???

Men jag undrar över vad du menar med  "en lapp hund är jämförbar med övriga svenska lantraser,och borde alltså få se ut lite hur som"?
Jag är uppfödare med rasen västgötaspets....en ursvensk bonnras. Inte får de se ut hur som! Det finns en klar standard även på bonnhundar. ;D
eller är det skillnad på bonnhund och lanthund? Isåfall har jag missuppfattat ditt inlägg.... :-\ :)
Eller är det färgerna du menar på lappisarna? För de har ju varit flera tidigare.....Samma som Finsk Lapphund.

birgit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 jan-08 kl 07:07 »
Det är bl.a färger jag pratar om. Men en äldre ras, som inte varit helt enhetlig ska göras om till en viss standard ??? Då börjar man ju ändra på hunden och avla på "snävare" egenskaper. Du tappar säkert också viktigare egenskaper. Så fungerar det med aveln på äldre ko-, häst- och fårraser. Så varför skulle hundaveln vara annorlunda?

Jag läser numer inte Hundsport 8) så vad de skriver där har jag ingen aning om. Men jag har vid ett antal tillfällen diskuterat BARF med repr. de haft med vid olika möten och seminarier. Så det har inte varit knutet till en person heller. Jag lovar, de blir rent hätska mot en.
Pratade med en annan ägare av boskapsvaktare nyligen, som har samma erfarenhet. Dessutom upplyste de henne om att hon "måste" ha utställningsmeriter på sin boskapsvaktare om den ska användas i avel ??? Boskapsvaktande hundar har inte på utställningar att göra, bortsett från att det är rent djurplågeri att släpa iväg dom från deras flock. De ska vara funktionsdugliga. Har de ett vackert yttre får man njuta av det också. Som bonus ;)
Carlsson, har du andra djurslag än hundar? Håller man på  med bevarandet av utrotningshotade lantraser får man ett helt annat "tänk" än SKK-relaterad hundavel. Man förstår den viktiga mångfalden av gener. Man blir ödmjuk inför alla anlag som poppar upp när man går ifrån ensidig avel med elittänkande. Idag vill vi ha koll på allt, veta exakt hur allt blir.

queer

« Svar #47 skrivet: 17 jan-08 kl 07:53 »
vore intressant att få veta hur du "tänker" när det gäller korsningsavel med boskapsvaktande hundar ...

birgit

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 jan-08 kl 08:11 »
Har hört den förut och även besvarat den! Är generellt inte för korsningsavel, men med närstående individer av samma typ, för att få fram dugliga djur kan jag tänka mig det.
Hos mig var det mer en tillfällighet, då jag hade två motsvarande hundar av olika ras och kön. Vilket inte var planerat. Men avkommorna har blivet enhetliga och funktionsdugliga. Vilket var avsikten ;)Däremot förespråkar jag mer variation på individer inom samma ras, när de används i aveln. För mångfalden och spridning av gener.

queer

« Svar #49 skrivet: 17 jan-08 kl 09:04 »
så du avlar alltså på två mindre dugliga djur ... "närstående individer"?

och sedan fick du enhetliga valpar när du ville ha mångfald ...

efter vad du berättat tidigare så blev väl valparna inte så dugliga, men det handlar ju mycket om uppfostran och träning förståss ...

du får ursäkta, men det verkar väldigt ogenomtänkt

birgit

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 17 jan-08 kl 11:21 »
gueer: Skulle vilja att du förklarar vad du menar med mindre dugliga djur ??? Skulle jag ha sagt det?
Närstående raser ska det naturligtvis stå. Du är duktig på att märka ord, men väldigt anonym 8)
Enhetlig i bemärkelsen för raserna normala beteenden. Inte utseendemässigt. Uppenbarligen läser du inte så noga? Genetiskt sett är det mångfald. Vilket säkert gått att lösa om man verkligen sökt efter hane till tiken med helt annan stamtavla. Men nu hade jag dessa djur och därför utgick jag från dom. Mångfald är inte att i samma kull sträva efter att få både pudel o tax - det är enfald!
Vaddå inte så dugliga ??? Uppenbarligen vet du mer än jag om mina åsikter :o Att det varit visst strul under uppväxten är väl en sak. Vad de presterar som vuxna är en annan.
Eftersom du nu sitter  inne med så mycket info om mig och mina hundar kanske du kan presentera dig också :-X

queer

« Svar #51 skrivet: 17 jan-08 kl 14:00 »
jaha, det var alltså vanlig snålhet som fick dig att börja avla fram "pystrela" ... så var det klarlagt.

"strul under uppväxten" ... är väl det samma som bristande träning, och kastrering hjäpte ju inte heller ...

Dr Phil, var är du nånstans?

birgit

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 17 jan-08 kl 14:18 »
Detta är rena personpåhopp gueer >:( >:( >:(
Eftersom du är fullständigt livrädd för att röja din identitet och tycker dig veta mer ??? än mig om mina hundar :o tycker jag du kan hålla tyst :-X
Men det var inte pengar som var anledningen, tyvärr :P Kastreringen av min ena hund var en säkerhetsåtgärd för att inte få några tjuvparningar, när man håller flera hundar av olika kön ihop!
Jag var enbart ute efter fungerande boskapsvaktare och störd av alla som hatar varg o lo!!! >:(
Så ta o hoppa på nån annan tråd om du inte har nåt vettigt att komma med :-X

queer

« Svar #53 skrivet: 17 jan-08 kl 14:41 »
helt rätt ... jag skall hålla tyst om dina "pystrelor"

alla som inte tycker som Birgit är onda ...

Dr Phil? ... var är Du?

Gille

• -
« Svar #54 skrivet: 17 jan-08 kl 15:59 »
Citera
Enhetlig i bemärkelsen för raserna normala beteenden. Inte utseendemässigt. Uppenbarligen läser du inte så noga? Genetiskt sett är det mångfald. Vilket säkert gått att lösa om man verkligen sökt efter hane till tiken med helt annan stamtavla. Men nu hade jag dessa djur och därför utgick jag från dom. Mångfald är inte att i samma kull sträva efter att få både pudel o tax - det är enfald!
Bra forumlerat!
Bry dig inte om vad queer säger. Där finns varken kunskap om avel eller om hur man beteer sig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 17 jan-08 kl 16:04 »
Tack Gille ;D

Carlsson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 17 jan-08 kl 16:55 »
Det är bl.a färger jag pratar om. Men en äldre ras, som inte varit helt enhetlig ska göras om till en viss standard ??? Då börjar man ju ändra på hunden och avla på "snävare" egenskaper. Du tappar säkert också viktigare egenskaper. Så fungerar det med aveln på äldre ko-, häst- och fårraser. Så varför skulle hundaveln vara annorlunda?

Jag läser numer inte Hundsport 8) så vad de skriver där har jag ingen aning om. Men jag har vid ett antal tillfällen diskuterat BARF med repr. de haft med vid olika möten och seminarier. Så det har inte varit knutet till en person heller. Jag lovar, de blir rent hätska mot en.
Pratade med en annan ägare av boskapsvaktare nyligen, som har samma erfarenhet. Dessutom upplyste de henne om att hon "måste" ha utställningsmeriter på sin boskapsvaktare om den ska användas i avel ??? Boskapsvaktande hundar har inte på utställningar att göra, bortsett från att det är rent djurplågeri att släpa iväg dom från deras flock. De ska vara funktionsdugliga. Har de ett vackert yttre får man njuta av det också. Som bonus ;)
Carlsson, har du andra djurslag än hundar? Håller man på  med bevarandet av utrotningshotade lantraser får man ett helt annat "tänk" än SKK-relaterad hundavel. Man förstår den viktiga mångfalden av gener. Man blir ödmjuk inför alla anlag som poppar upp när man går ifrån ensidig avel med elittänkande. Idag vill vi ha koll på allt, veta exakt hur allt blir.

När det gäller västgötaspetsen avlar vi med dess ursprung framför ögonen. Vi har egna exteriörbedömningar, vallanlagsprov på både nöt och får, men vi ställer också ut. Vissa gör MH.
De allra flesta av oss är väldigt måna om att hunden ska bevaras så nära sitt ursprung och då inte bara till utseende. Vi har ett kulturarv att förvalta!

Jag har inga andra djurslag idag som jag avlar på. Men vill ha gotlandkaniner igen.

Men jag undrar ....om inte boskapsvaktande raser har på utställningar att göra, hur skulle du vilja få din ras bedömd i konkurrens för att veta att du som uppfödare föder upp så rasenligt som möjligt?

Djurplågeri?
Har hört det förut, att det skulle vara djurplågeri att ställa hund på utställningar...Den personen åkte runt och premierade sina hästar redan som föl.......
Det är djurplågeri om hunden mår dåligt psykiskt eller fysiskt av att befinna sig på en utställning.......Vilket sällan är fallet som tur är. Om så skulle vara kanske man ska se över sin socialträning eller sin uppfödning...

Utställningarna fyller en funkion, vare sig man gillar dem eller ej.......Själv bryr jag mig inte om titlar, men vill ha mina hundar bedömda......Dels för min uppfödning och dels för att valpköparen ska veta hur föräldrarna står i förhållande till rasstandard. Dessutom är det en bra test att se om hunden klarar denna prövning som en utställning dock är....Kan den klara stress? kan den koppla av i vimlet? Viktiga egenskaper även för en väktare enligt mig. Ofta klarar hundarna detta bättre än den som håller i kopplet ;D

Ha en bra dag!

//Carlsson

birgit

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 17 jan-08 kl 20:03 »
Har ingen vetskap om hur rasföreningen för västgötaspetsen fungerar, men som du beskriver det låter det ju bra ;) Har alltid varit förtjust i dom dessutom.
Däremot boskapsvaktarna, de har ett helt annat lynne. Nu säger jag inte att dessa raser inte kan deltaga på utställningar, men de som är avlade för- och hålls som boskapsvaktare mår inte bra av att bli flyttade från det de vaktar. Det är bestraffning för dom. Dessutom, vad ska de visa upp på en utställning ??? Hur duktiga de är på att vakta får mot rovdjur? Vad är rasenligt ??? Utställningsstandard, eller bruksegenskaperna?
Jag har, som tidigare nämnts, haft många olika hundraser och jag kan tänka mig att flera av dom hade gillat utställningar. Men dessa hundar som ska vara reserverade mot främmande, oavsett om det är hundar, rovdjur eller människor ska då enligt dig socialtränas ??? Varför då? Utställningar är ju ändå bara ett sätt för oss människor att mäta oss och visa hur förtäffligt vi avlar. Hunden behöver det väl inte?
Dessa hundar ska inte heller vara kopplade, de ska jbba självständigt ;)

Carlsson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 jan-08 kl 10:50 »

Hur vill du att en oberoende bedömning skulle ske av dina raser?Exterört och mentalt, tex.

För mig är en utställning ett bra instrument för att se att jag avlar rasmässigt enligt standard exeriört. Annars kan man ju avla lite hokus pokus och den forna vackra rasen ser ut som kom och hjälp mig!

De ska alltså visa upp sin exteriör! på utställningen. Deras  arbetande kvaliteer får klubbarna ordna själva om detta så önskas.

Om man inte förstår vikten av utställningar och avelsarbetet som ligger bakom varje ras och dess bevarande,  ska man nog göra bäst i att låta bli uppfödarbiten. enligt mig. För här handlar det absolut inte om människans förträfflighet!
Hade hundarna parat sig som de kände , hade våra vackra raser snart varit om intet....

Sen ska man enligt mig avla för ett bevarande av rasens arbetsuppgifter med!...det ena utesluter inte det andra.
Även om hundarna inte jobbar med detta i vardagslag kan säkert tester upprättas som jag tidigare nämnt. Hur de ska se ut får varje klubb komma fram till själva.

Du skriver Birgit att du inte är för blandrasavel, men på dina inlägg uppfattar iallafall jag som om det i själva verket är tvärtom.....
Ursäkta om jag har fel, men det är så jag uppfattar dina inlägg.

Hur gör du om dina väktare behöver veterinärvård om de mår så dåligt att lämna fåren och inte är socialtränade? Det är inga små hundar vi pratar här......
Det är väl en självklarhet att alla hundar lär sig att acceptera koppel? Även om de inte har det i arbete. De måste ju lära sig att kunna bli hanterade av andra än sin ägare, även om de ska vara reserverade mot främlingar?

Tyvärr tycker inte jag att dina argument håller ..............Hundar är inga dumhuvuden(vilket du inte heller påstått)...De kan skilja på arbete och vila (vara sociala).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 18 jan-08 kl 11:59 »
Arbetande hundar skall bedömas utifrån sina egenskaper som arbetande hundar. Estetiken är sekundär. Från rasstandarden för bordercollie:

FEL:
Alla exteriöra och mentala egenskaper som kan inverka menligt på hundens förmåga som vallare är att betrakta som allvarliga fel.
Övriga påpekanden är helt oväsentliga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser