Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man frysa in ris ??  (läst 26872 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
kan man frysa in ris ??
« skrivet: 19 sep-07 kl 17:37 »
eller smakar det inte gott, jag gjorde lite mkt ris o korvstrognaof, blir det gott att frysa och sen mikra på jobbet ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

tänk_positivt

• Gäst
Re:kan man frysa in ris ??
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 19:28 »
eller smakar det inte gott, jag gjorde lite mkt ris o korvstrognaof, blir det gott att frysa och sen mikra på jobbet ??
ja, det går bra, det har jag gjort,blanda ihop det bara, annars blir riset konstigt. ;)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 08:21 »
ja, det går utmärkt men se till att förvaringsburken är fylld ända upp till locket.
luften måste bort :)
annars så kan du frysa i fryspåse och suga ur luften ur påsen innan du stänger den ;)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 09:24 »
Ris är extremt känsligt för förvaring så snabb nedkylning och infrysning. Mitt råd för att få ris att smaka bra som tinad/uppvärmt är att se till att all sås inte ligger ovanför, så att riset inte blir för blött, det sväller nämligen då, och ju vitare ris desto mer sväller det, och då smakar det inte lika gott tycker jag!
Jag brukar frysa risrätter, men lägga det på olika ställen i bruken så långt det går!

högland

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 dec-07 kl 09:21 »
ris kan till och med bli bättre efter att varit fryst, speciellt om det var väldigt klibbigt som kokt, då blir risgrynen separerade när de fryses ned

kina-mix i affärerna är djupfryst kokt ris och majs/ärtor

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser