Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vänlig själ?  (läst 7059 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Vänlig själ?
« skrivet: 18 sep-07 kl 10:02 »
Jag letar febrilt efter en får ras. Ska härstamma från Norge och har brun kropp med vitt huvud och vita ben. Vad heter rasen och finns den att få tag på i Sverige?
Du får det svar du förtjänar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vänlig själ?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 10:16 »
Tänker du på vanlig Spaelsau ?
Det finns mer än 50 000 av dem i Norge....

Spælsauene er i dag utbreidde over heile landet og heile 22 % av dyra tilslutta sauekontrollen er spælsau.

Finns väl kanske några i Sverige.
Och från Norge får vi inte importera.

« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 17:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 10:22 »
Nej, jag var tvungen att slå upp Spaelsau för att veta vad ni menade ;)Men det är inte den.. Utan den jag tänker på är helt vit i huvudet utan några andra teckningar, chokladbrun kropp och helt vita ben.Såg ett får program på Discovery för några veckor sedan och där hade en uppfödare denna rasen.Han sa bara att den härstammade från Norge och var en relativt vänlig ras..... ???

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 10:26 »
Dalasau? Fast det är helvitt har jag för mig.

Rosa, hur kommer det sig att vi inte får importera från Norge?

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 18 sep-07 kl 10:30 »
Jag hittade en bra sida om nordiska fårraser:
http://www.rala.is/beta/mapnord.htm

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 10:34 »
Du menar den bilden med ett ensamt får? Det står ju under att det är en "gammaltypisk" spelsau, någon äldre variant kanske?

Ponnier

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 sep-07 kl 10:38 »
Ja han sa att det var ett gott kännetecken på fåret just för att detta helvita huvud med choklad brun kropp som avslutas med helvita ben ???Men lammen på bilderna ni satte in liknar faktisk de fåren till färgerna men inte ben och huvud dock :(

Kikade på länken till fårraser men hittar ingen där heller... Vad frustrerande!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 10:39 »
När jag tänker efter har inte någon frågat det här förut minns du Malin ?

Men en ras som är gammal - finns bara några få djur- och i Norge.
Det blir väl "gammelnorsk Spaelsau" att välja på.... ?
Fast det är ju inte en vanligt förekommande ras förstås, beräknas finnas 500 djur i Norge....

Vanig Spelsau finns det mer är 50 000 st i Norge  ;D

Eller kanske den här rasen finns i Norge...
men den har ju inte helvitt huvud...

Den här rasen finns också i Norge, är bruna men har ju bara bläs...?
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 23:34 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 18 sep-07 kl 10:41 »
Nej, jag har så kort närminne...  ;D
Men det låter som en fin kombination, brunt med det vita huvudet!

Pia-Lena

« Svar #9 skrivet: 18 sep-07 kl 12:01 »
Om jaq har förstått rätt så är det förekomsten av  scrapie o nor 98 ( 2 TSE-sjukdomar) i Norge som gör att vi inte får importera får från vårt grannland. Har själv spelsau, troligen gammalnorsk spelsau, och får allt svårare att få tag i baggar då rasen inte är så vanlig i Sverige.

Martin S

« Svar #10 skrivet: 18 sep-07 kl 12:58 »
Jeg vet inte vilken ras frågan gäller, men det finns ju säkert några gammalnorsk spælsau som passar på beskrivningen. De kan ha många färger.

Det finns också en del spælsau i Danmark sedan länge, både vanlig och gammalnorsk. Jag ved inte hur det är med import där i från. Vet någon?

se bl.a.
http://sheep-isle.dk/
http://www.lystbaekgaard.dk/galleri-samlet.htm

« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 12:59 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #11 skrivet: 18 sep-07 kl 13:34 »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 18 sep-07 kl 17:16 »
Herdwick kommer inte från Norge och finns vad jag vet inte där, och rasen skulle vara en "vanligt" förekommande ras.

??? mystiken tätnar....
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 00:48 av Rosa »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 19 sep-07 kl 12:24 »
Kolla gärna http://www.norsklandbruksmuseum.no/

de är ansvariga för norska gamla husdjurs raser

o även NGHs hemsida.
http://temp.nordgen.org/husdyrdatabase/sok.asp

kan bara inte låta bli att bifoga länk på färger p¨å de isländska fåren...

http://www.icelandicsheep.com/genetics.html

och kolla hemsidan Breeds of livestocks - får från hela världen...

http://www.ansi.okstate.edu/breeds/sheep/

lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 19 sep-07 kl 16:35 »
Men hur man än tittar i länkar och annat så finns ju ingen ras som stämmer in på premisserna ???

Den ska ha brun kropp
Vitt huvud
Vita strumpor på benen
Härstamma från Norge
Vara relativt vanlig i Norge

birgit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-07 kl 19:53 »
Har kollat runt en hel del. Kan inte påstå att jag hittat någon som stämmer. Kan det vara som så att färgen är en av flera tänkbara? Alltså någon som i dagens hårda avel, kan hålla på att försvinna? Norrmännen har ju också importerat mycket.
Två raser som har mycket brunt med vita tecken i ansikte o på ben är dels Soy fåren - utanför Skottland och Issländska ledarfår. (en speciell variant av islandsfåren)
Ska till Åland på ett stort ullseminarium nästa vecka (26 - 28 sept) Kommer att vara flera norska fårmänniskor där, bl.a en som jobbar med just genbevarande för NGH. Ska passa på att fråga runt då.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 20 sep-07 kl 22:37 »
Verkar hopplöst,har nu i 3 dagar sökt överallt men hittar ingen bild eller beskrivning som stämmer med de får jag såg på tv:n. Har även kollat på Discoverys sida i hopp om att de hade någon info om programmet men hittar inget. Hade varit roligt och intressant om ni kunde höra er för med norrmännen när ni har möjlighet ;)

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 sep-07 kl 16:04 »
Nej, jag var tvungen att slå upp Spaelsau för att veta vad ni menade ;)Men det är inte den.. Utan den jag tänker på är helt vit i huvudet utan några andra teckningar, chokladbrun kropp och helt vita ben.Såg ett får program på Discovery för några veckor sedan och där hade en uppfödare denna rasen.Han sa bara att den härstammade från Norge och var en relativt vänlig ras..... ???

Menar du programmet som sändes på Discovery som bl a handlade om en fåruppfödare från Norge, där de brände av ljungen uppe i fjällen för att få bra bete till fåren? Ett litet lamm kom i från sin mamma och hittades av uppfödaren, som var en kvinna.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 21 sep-07 kl 19:18 »
Nej detta var väl mer matprogram där reportern besökte en får ägare i England/skottland.De stod mitt i en jätte hage där dessa får kom fram och då sa ägaren att de härstammar från Norge och är norsk ras....

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 sep-07 kl 19:46 »
OK, ska fundera...min man är från Norge...men jag tror inte det hjälper ::) ::) han är inte så insatt just i får, hi hi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser