Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vänlig själ?  (läst 7038 gånger)

Ull

Re:Vänlig själ?
« Svar #20 skrivet: 21 sep-07 kl 19:55 »
Den kan ju härstamma från Norge, men sedan utvecklats i England. Färger är ganska lätt att ändra.

Jämför med att Islandshästen härstammar från norska och keltiska hästar men har sedan utvecklats till en egen unik ras.

Herdwicken tycker jag är underbart läcker.

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 sep-07 kl 20:29 »
Den kan ju härstamma från Norge, men sedan utvecklats i England. Färger är ganska lätt att ändra.

Jämför med att Islandshästen härstammar från norska och keltiska hästar men har sedan utvecklats till en egen unik ras.

Herdwicken tycker jag är underbart läcker.

Jag tror också som ovanstående, nu har vi sökt på alla möjliga sorters "sauer" men inte hittat någon som passar in.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #22 skrivet: 22 sep-07 kl 13:58 »
herdwick fåren är ju verkligen speciella..

http://www.visitcumbria.com/herdwick.htm
på bilderna här ser man ju bl a ganska många bruna med ljusa ben o huvuden...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #23 skrivet: 22 sep-07 kl 14:14 »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #24 skrivet: 23 sep-07 kl 20:39 »
Läste i min bok Sheep husbandry av Allan Fraser
står det om Herdwick
"Finally there is the little Herdwick, in some respects the most intresting of them all (hill breeds)
There is the romantic legend of its orginating from the sheep survivors of a wreckt galleon of old spain, it has been said be of scandinavien origin.
It is reputed like members of a certain Highland clane, to possess an extra rib. Lambs hav dark faces than turn white with maturity.
The Herdwick is a true hill breed, white faced, hornes on rams only, with rough flecce of carpet wool class, the body deep and round. Wallace said of the Herdwick that it "is the hardist of all britsh mountain sheep".
"

min bok är ju gammal från 1951...
men Allan Fraser är ungefär som Erik sjödin i sverige... en guru på får vad jag förstått..

Så de kan ju vara dessa herdwick får som var med på tv programmet då deras kött bl a  marknads förs tydligen ganska mycket i england...

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #25 skrivet: 23 sep-07 kl 20:45 »
Äntligen
Tack vare gimskogen så hittade jag foto på det får jag sökte!
Tusen tack!!
http://www.wordsworthcountry.com/wallpapers/animals/sheep5-800.htm
Du får det svar du förtjänar.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 23 sep-07 kl 20:46 »
Äntligen
Tack vare gimskogen så hittade jag foto på det får jag sökte!
Tusen tack!!
http://www.wordsworthcountry.com/wallpapers/animals/sheep5-800.htm

Tack till alla som försökt hjälpa mig!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 23 sep-07 kl 22:34 »
Vad bra att det löste sig tillslut  :)

Men man kan inte låta bli att undra vad den engelska fårägare fått det ifrån att de var "vanligt förkommande" i Norge  ;D  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 24 sep-07 kl 07:44 »
Nej, det är väldigt märkligt, det står ingenting om att rasen härstammar från Norge. Så man blev lite satt på villospår. ???

Någon som vet om rasen finns att tillgå i Sverige? Hur är det med import?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #29 skrivet: 24 sep-07 kl 08:54 »
Läste i min bok Sheep husbandry av Allan Fraser
står det om Herdwick
"Finally there is the little Herdwick, in some respects the most intresting of them all (hill breeds)
There is the romantic legend of its orginating from the sheep survivors of a wreckt galleon of old spain, it has been said be of scandinavien origin.
It is reputed like members of a certain Highland clane, to possess an extra rib. Lambs hav dark faces than turn white with maturity.
The Herdwick is a true hill breed, white faced, hornes on rams only, with rough flecce of carpet wool class, the body deep and round. Wallace said of the Herdwick that it "is the hardist of all britsh mountain sheep".
"

min bok är ju gammal från 1951...
men Allan Fraser är ungefär som Erik sjödin i sverige... en guru på får vad jag förstått..

Så de kan ju vara dessa herdwick får som var med på tv programmet då deras kött bl a  marknads förs tydligen ganska mycket i england...

Här står det att rasen kommer från början från skandinavien!!
enligt sägnen.. :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #30 skrivet: 24 sep-07 kl 09:03 »
http://www.wordsworthcountry.com/herdwick-sheep.htm

Pådenna sida står det bla

What of the name and from where do they originate? Herdwyck, meaning sheep pasture, and Herd-Vic, Norse, for sheep farm, suggest they were introduced to the area by early Norse settlers. However, there is a school of thought which believes they are the descendants of a flock washed ashore on the Cumbrian coast following the wreck of a Spanish Armada.

Precis som det står i min bok
ett spanskt fartyg med får från skandinavien....

:)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 24 sep-07 kl 09:27 »
Jaja...men Skandinavien är ju inte bara Norge.....

Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge. I strikt geografisk bemärkelse omfattar området skandinaviska halvön med bergskedjan Skanderna (Kölen på norska samt äldre och dialektal svenska), där Danmark ej ingår men däremot nordvästra Finland innefattas.
källa:Wikipedia.

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #32 skrivet: 24 sep-07 kl 09:32 »
nu är jag ingen expert på språk... antar att "norse" är dialektalt är ej heller helt säker på vart i storbritanen fåren lever är de inte i högländerna...
så om nån kan översätta Norse settlers ...

annars är de väl ´vikingarna som varit framme igen... så är de ju med endel kor och hästar även is storbritanien...att man tror de kom med vikingarna..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 24 sep-07 kl 14:07 »
Hittat och utklippt på wikipedia.org,

"Norse  is an adjective relating things to Norway, Denmark, Iceland and Sweden.

The etymology of the adjective "norse" is somewhat surprising as one would expect it to have entered the English language through either the already present native stem "north" or via a Scandinavian language. Yet "Norse" (which entered English in 1598) derives from the Dutch word "noors", the adjective form of "Norwegian"[1]. The Scandinavian equivalent of the word is norrøn, or norrön (Icelandic: norræn). The modern English form (which sounds almost identical to the Dutch term) may be used in a number of ways:

* Norse mythology describes ancient Scandinavian beliefs."
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ull

« Svar #34 skrivet: 24 sep-07 kl 15:28 »
När jag såg en flockbild på Herdwicken insåg jag att den knappast är brun. Det är orimligt att det finns grå och bruna får inom en ras men inga beiga eller svarta.

Jag kollade upp rasbeskrivningen och de är "blå", förmodligen grå eller möjligen grå och svart. Det bruna är inte genetiskt brunt utan solblekt svart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser