Tråkig försäljare...

Startat av Humleblomster, 14 Sep-07 kl 22:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

anette i bugared

Citat från: Edgar skrivet 15 Sep-07 kl 15:55
Tja, vi ber oftast folk komma och titta på våra vuxna hundar redan före valparna är födda.
Sedan har vi intresseradlista som vi går efter när valparna föds. Här backar ju en del.
Om de är intresserade ber vi om handpenning när valparna är 3 veckor, och de som betalar är ju genuint intresserade. Annars går budet vidare.
Det här med handpeng är ju en möjlighet att styra så varan finns kvar tills man har möjlighet att titta och fullfölja köpet. Och säljaren kan ju ta av handpengen om man inte kommer för sina extrakostnader om man uteblir. Men det gäller ju att vara överens om villkoren i förväg.

Edgar
Det du skriver är självklarheter, men de ggr som det blir ett återbud,och den tänkta köparen backar i sista stund, då ger jag löften om att den som ringer långväga ifrån, inte skall åka förgäves.
Om det sedan blir affär av är ju en annan sak.

Och handpengen behåller jag alltid till fullo, oavsett när "köparen" backar ur.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

Köplagen gällde visst också mellan företag och företag, och konsument-företag.
http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htm

Men det verkar svårt att få den att passa vid handel med levande djur  :-\
Och den kan ju inte gälla om man vill skänka bort djur..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bruja

Hej
Ja, jag har också råkat ut för dessa människor.

Två ggr var jag på väg till samma person för att köpa kycklingar. Första gången ringde jag strax innan jag var framme, då hade kycklingarna inte alls den färgen som jag hade beställt, de hade alltså ändrat färg. Det var bara att vända hem. Samma person ringer och vill byta kycklingar en månad senare. Hon sa att det blev ett missförstånd förra gången men jag hade ju nu det hon ville ha. Men innan jag åkte den här gången så ringde jag för säkerhets skull samma morgon, jag kände i magen att det inte kändes ok. Mycket riktigt, kvinnan sa att alla kycklingarna hade dött olyckligt kvällen före...Man blir arg och besviken alltså...

Samma person har blåst minst tre kvinnor efter det, i alla fall har det kommit tre kvinnor som skulle hämtat höns hos henne. De skulle till mig och köpa/byta höns på vägen hem. Det här hände vid tre olika tillfällen. Alla var mycket besvikna.

Jag har också väntat på att folk ska hämta djur. Jag tar aldrig bort annonser förrän de verkligen är borta. Men jag ber dem som också är intresserade att höra av sig senare då djuren ska vara hämtade, ifall de finns kvar, vilket har fungerat mycket bra.

Jag har också råkat ut för att de inte kan/vill betala, speciellt då man skickar ägg. Så nu får de betala före jag skickar ett enda ägg. Det kostar ju att skicka speciellt då flera ska ha...för att inte tala om jobbet man lägger ner...

Jag föredrar byten absolut. Man åker halva vägen var och byter aldrig pengar. Men det går inte alltid.

Det finns alltså folk som har det här i system...trist alltså.  :-X

mvh
Carmen

Edgar

Citat från: Rosa skrivet 15 Sep-07 kl 17:22
Köplagen gällde visst också mellan företag och företag, och konsument-företag.
http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htm

Men det verkar svårt att få den att passa vid handel med levande djur  :-\
Och den kan ju inte gälla om man vill skänka bort djur..

Mvh Rosa

Köplagen gäller, där inte konsumentköplagen gäller. Konsumentköplagen gäller om en näringsidkare säljer till en privatperson.

När blir det en näringsidkare? Inom kennelvärlden blir man det om man har reg kennelnamn. Har inget med företagsform, redovisning av moms etc att göra.

Svårigheterna med handel av djur kan vara många. Du kan råka ut för dolda fel, du kan råka ut för att en såld valp dör före leverans, och då kan du bli skadeståndsskyldig för att inte fullfölja köpet etc.  Jag tror inte någon råkat illa ut än, men möjligheterna finns.

Om man vill skänka bort djur, så tror jag den gäller ändå, priset är oväsentligt i lagens tillämpning.

Besvärliga frågor, men här finns väl någon lagkunnig på forumet som kan räta ut bättre än jag kunde!

Edgar

Sess

Är det helt okända personer för mej som ska köpa något (saker eller djur) så är det handpenning som gäller om man inte kan komma på en gång, annars får det vara... Jag har blivit blåst så fruktansvärt många gånger av människor som säger "jag kommer till helgen" Visst.... hör aldrig mer från dom... Dom "SKA HA!! Inga problem, jag ska köpa de!!"
Säger nej till andra som ringer för att h*n har sagt att h*n ska ha dom.... Sen hör man inget mer  >:( Tragiskt.... Så tyvärr har jag gett upp hoppet på köpare jag inte känner. Den som kommer först får helt enkelt köpa! (om inte handpenning betalats då!)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Rosten

Jag säljer myckat saker. Både privat och genom firman.
Så fort någon säger att han vill köpa en sak så undrar jag om han kommer direkt. Gör han inte det så ber jag honom ringa ca 1 timme innan han kommer för att kolla om sakerna finns kvar. En del blir fruktansvärt griniga när man inte vill hålla sakerna åt dom. Men jag kör det stenhårt. När dom sedan ringer och vill komma och köpa sakerna så ber jag om ett telefonnummer till dom. Förklarar sedan att jag väntar max 30 minuter efter avtalad tid om dom inte hör av sig.
Det har funkat perfekt. När jag själv köper saker så kör jag samma sak tillbaka. Blir jag försenad så ringer jag direkt och förklarar hur mycket försenad jag blir.

Södergården

Det känns ju självklart att man ska hålla vad man lovar. Men man får se upp så man inte lovar något man inte kan hålla.
Har väl haft tur, men jag har nästan aldrig blivit lurad. Tror att de flesta menar vad de säger åtminstone just när de säger det. Omständigheterna kan ju ändra sig sedan.
Men om någon inte tänker hämta det de sagt att de ska hämta är jag tacksam om jag får besked om detta så att jag inte nekar någon annan som hade velat ha det.
Ska jag köpa något skulle jag bli urförbannad om jag körde långt eller planerade för något som jag blivit lovad och detta sedan uteblev och jag blev dragen vid näsan.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rosa

Citat från: Edgar skrivet 15 Sep-07 kl 19:20
Om man vill skänka bort djur, så tror jag den gäller ändå, priset är oväsentligt i lagens tillämpning.
Jag tolkar det som att den inte kan gälla då.
Så här står det:
Köplagen (1990:931) reglerar köp av lös egendom, vilket i praktiken innebär allt som inte är mark eller stadigvarande byggnader.
Köplagen är dispositiv, det vill säga den gäller om inget annat avtalats.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Edgar

Visst står det så. Köp innebär ju att man avyttrar något mot en motprestation. Oftast är ju motprestationen pengar.

Men motprestationen kan ju också vara något annat, t.ex att man tar hand om, i det här fallet, djuret.

Därav min fundering om att dessa lagar gäller även då djuret kostar "gratis".

Edgar

Humleblomster

Citat från: Alte skrivet 16 Sep-07 kl 14:41
I Slowlyblixtens första inlägg står det även att säljaren ville ha en symbolisk summa. De var alltså inte helt gratis.

100kr skulle tanta ha.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

240 Gäster, 0 användare