Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig försäljare...  (läst 4773 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Tråkig försäljare...
« skrivet: 14 sep-07 kl 22:27 »
Hittade en grupp med höns på blocket häromdan, fem hönor (två maraner, två svarthöns o en blomme) samt en tupp (finsk) som  såldes i Strängnäs, ganska nära mig, ca 3-4 mil. Ringde o var först, hon skulle bara ha en symbolisk summa för dem o vatten samt foderautomat medföljde, det frågade hon om jag ville ha o det tog jag.
Vi bestämde att hon skulle ringa mig i helgen eftersom en av hönsen låg på ägg o det skulle vara klart på lördag troligen, dumt att flytta henne innan. Sen skulle vi komma o hämta dem inkl kycklingarna.

Så ringer hon ikväll, men inte alls för att tala om att hönan har kläckt fram kycklingarna utan för att jättemånga hade ringt bla en karl som bodde nära henne o det tyckte hon ju var mycket bättre för att då kunde hon åka o titta på dem. Så de hade helt sonika bestämt att han skulle komma o titta på dem på söndag förmiddag, ville han ha dem så skulle han ta dem. Annars skulle hon ringa mig.. Sure, som om han skulle säga nej till i princip gratis höns.

Här har man hållt på o byggt på ett eget hönshus åt dem för att jag inte vill släppa ihop dem med de jag har o en ny kycklingbur åt hönsmamman, så blir det inget  >:(
Kan förstå att hon hellre vill ha dem nära även fast vi inte bor så himla långt bort, men då kunde hon ringt mig först o frågat om det var okej eftersom vi redan hade bestämt att jag skulle ta dem. Jag hade inte sagt nej.

Är folk så här överlag, eller har jag bara otur som stöter på väldigt många såna? Vad har ni för erfarenheter? Jag vet snart inte om jag kan lita på någon  :'(

Nu ska jag gå ut o glädjas över min fina Anki som kom med gotlandsbåten till Nynäshamn ikväll, vi var o hämtade henne där. Så nu har jag två gulankor från Kristinehamn o en från Gotland. O snart en kanin från Sollefteå  ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Tråkigt!
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 22:53 »
Inte blir man förvånad. Man kan snart inte lita på någon. >:(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 23:21 »
Jag brukar också lyckas råka ut för sånna personer, man blir så besviken och trött på hur folk beter sig, själv skulle man inte drömma om att vara sådär ego! Mina vänner brukar säga:- du är för snäll.  Ja men hallå, jag blev uppfostrad så...-behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Jaja så är det. Skulle hon ringa upp igen så tacka nej, det skulle jag ha gjort man ska inte behöva behandlas som "näst bäst"
Lycka till med dina nya familjemedlemmar  :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 23:43 »
Åh, vad tråkigt! Jag förstår precis om du blir besviken!

Såna där råkar man ju ut för titt som tätt, åt båda hållen också. Som när man ska sälja något och håller det åt en som varit först och ska ha det man säljer men som sen inte hör av sig mer och så har man fått säga nej åt många andra och blir kanske inte av med det man säljer ändå sen.

Tänk om folk kunde tänka efter lite bättre och vara lite hänsynsfullare och rättvisare!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 23:54 »
Folk som gör så är för jäkliga. Själv skulle jag aldrig bryta ett löfte om att sälja/ge bort djur, men det har också lett till att jag stått där med mina djur och väntat på köpare som aldrig dyker upp, medan jag tackat nej till andra spekulanter eftersom djuren varit tingade.

Det suger också >:(.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ela84

« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 00:14 »
Mina första jag hämtade i maj va tvärt om, hon höll dim i två dagar trotts att ca 20 pers hade ringt. Vi flyttade och jag ville inte hämta dom innan vi va fördiga me flytten.
Sa att ma hon inte litede på mig att jag skulle hämta dom så fick hon sälja dom till någon annan men jag fick dom :D
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Skojarbråten

Re:Väntat?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 00:36 »
Alla är så seriösa på telefon, men sen?

Jag har också stått där med föl, ällingar och kattungar och trott. Men nu vet jag att om någon annan kommer före som är bra då är det så det blir.

Man har inget som helst ansvar mot en okänd person man pratat med per tel i några minuter.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 sep-07 kl 09:37 »
Alltför många är sådana.  >:( En kompis var först på Maraner i Blekinge.  De var överens om hämtning dagen efter. När han då ringer och ska ha vägbeskrivning säger gubben: Vem är du, det kommer jag inte ihåg????  ??? När han då säger sitt namn: visst ja, det hade jag glömt de flyttade idag.  :o

Så j-la förbannad man kan bli!   >:(

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-07 kl 09:46 »
Finns konstiga typer både här och där, men jag
tycker allt att de flesta är trevliga. Vi har haft
kontakt med underbara människor här inne.
Dessutom är vi jättetrevliga vi också  ;)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Re:Väntat?
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 10:05 »
Alla är så seriösa på telefon, men sen?

Jag har också stått där med föl, ällingar och kattungar och trott. Men nu vet jag att om någon annan kommer före som är bra då är det så det blir.

Man har inget som helst ansvar mot en okänd person man pratat med per tel i några minuter.

Men.. Jag var ju först, o kunde inte komma tidigare än till helgen eftersom hönan låg o ruvade, man kan ju inte gärna ta hönan o äggen o flytta dem hursomhelst, det tyckte varken hon eller jag. Hade gärna hämtat dem på stört annars.

Har man absolut inget ansvar som säljare menar du? Jag menar, känner man att man inte kan lita på köpare o har råkat illa ut, varför skriver man inte ner namn o telnr på dem som ringer efter och förklarar läget för dem? Är det så himla besvärligt att, som i detta fall, ringa till den som man har kommit överens med om hönsen o säga att denna köpare som bor alldeles i närh har ringt o verkar intressantare? Hon hade mitt namn o telnr, det var hon som skulle höra av sig nästa gång, när hönan var klar, det kom vi överens om. Vad skulle jag ha gjort? Ringt o tjatat ändå, åkt dit en massa ggr? Räknat med att det inte blir nåt o låtit bli att förbereda?
Skulle vara intressant o veta eftersom det verkar finnas en skara "som du" därute!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 15 sep-07 kl 10:31 »
Min man säger att du har rätten på din sida, att muntligt löfte gäller i såna fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-07 kl 10:42 »
Förra året satt jag en hel söndag och väntade på höns köpare.
Han dök aldrig upp.
Köparen var så ivrig och hade ringt flera ggr.
I är beställde jag en tupp av en s.k. hönskompis,
den hade hon sålt när jag skulle ha den.
Man får ta såna smällar trots att det svider :'(
Hedemorahöns

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 sep-07 kl 12:37 »
Om jag säljer något och någon vill köpa tex en höna skulle jag inte lova något. Jag tror jag skulle säga ja du får den men kommer någon annan före så får han den. Är då köparen riktigt intresserad får han betala direkt och då är ju affären klar och samma sak gör jag om jag köper. Vill jag ha något så erbjuder jag att betala direkt. (om det är en summa jag är beredd att mista såklart) Nej man kan inte lita på någon och inte begära att någon ska lita på mig över ett samtal på detta sätt. :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 sep-07 kl 12:53 »
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men svårare att bevisa.

Om jag säljer något och kommer överens med en köpare om en tid är det klart att jag håller den överenskommelsen. Och omvänt, om jag skall köpa något och har en bit att åka ber jag säljaren hålla varan tills jag kommer dit, annars har jag ju åkt i onödan. Jag tror de flesta betraktar detta som självklart.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 15 sep-07 kl 13:02 »
Det är svårt att veta hur man skall göra som säljare. Skall man lova att den som ringer först och säger sig vilja ha djuret/varan att h*n också har "första tjing" , eller skall man förklara att man tidigare blivit lurad och därför  låter den köpa som hinner först fram med plånboken?

Vi säljer valpar emellanåt. Då ringer ofta intresserade från långväga ifrån. Till dem måste jag lova att hunden finns kvar när de kommer, annars så ger de sig inte ut på en så lång resa, och jag missar ev. en bra köpare. Men även här får jag vara medveten om att de kanske inte kommer, trots överenskommen dag och tid.

Å andra sidan skulle jag själv aldrig åka långt om jag inte fick ett muntligt löfte om att varan inte är såld när jag kommer. (I våras tex när vi åkte totalt 60 mil för att köpa bin. Tack Enar :-* för att du höll dem åt oss.)
Men det har förstås hänt att vi trots löften och allt funnit att någon annan hunnit före. Inte roligt om man åkt långt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 15 sep-07 kl 13:46 »
Det som är dumt med just det här fallet är att enligt säljaren skulle den här mannen som ringt komma först söndag förmiddag o titta, han hade inte bestämt att han skulle ha dem. Under vårt första samtal sa hon att hon skulle ringa på lördag för då skulle äggen kläckas om det blev nåt. Då skulle jag kunna komma o hämta dem. Därmed var inte han först att komma o titta, för han har ju inte varit där ännu. Jag hade kunnat åkt mycket tidigare om hon bara hade velat, men nu var det ju inte så pga ruvhönan!
Hon kunde ju ringa o säga det, ska du ha dem så får du komma hit o hämta de andra så länge samt betala, många har ringt så jag kan inte hålla dem längre. Eller att hon föredrog den här köparen eftersom han bor nära så hon kan åka o titta på sina höns, vi har vårat avtal men är det okej att jag säljer till honom ist? Då har man skött det snyggt! Jag blev ju totalt överkörd.

Jaja, jag grämer mig inte över det, hennes förlust för jag kommer inte göra några affärer med henne varken som säljare eller köpare i framtiden, o jag kommer inte rekommendera henne heller.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 15 sep-07 kl 15:55 »
Det är svårt att veta hur man skall göra som säljare. Skall man lova att den som ringer först och säger sig vilja ha djuret/varan att h*n också har "första tjing" , eller skall man förklara att man tidigare blivit lurad och därför  låter den köpa som hinner först fram med plånboken?

Vi säljer valpar emellanåt. Då ringer ofta intresserade från långväga ifrån. Till dem måste jag lova att hunden finns kvar när de kommer, annars så ger de sig inte ut på en så lång resa, och jag missar ev. en bra köpare. Men även här får jag vara medveten om att de kanske inte kommer, trots överenskommen dag och tid.

Å andra sidan skulle jag själv aldrig åka långt om jag inte fick ett muntligt löfte om att varan inte är såld när jag kommer. (I våras tex när vi åkte totalt 60 mil för att köpa bin. Tack Enar :-* för att du höll dem åt oss.)
Men det har förstås hänt att vi trots löften och allt funnit att någon annan hunnit före. Inte roligt om man åkt långt.

Tja, vi ber oftast folk komma och titta på våra vuxna hundar redan före valparna är födda.
 Sedan har vi intresseradlista som vi går efter när valparna föds. Här backar ju en del.
Om de är intresserade ber vi om handpenning när valparna är 3 veckor, och de som betalar är ju genuint intresserade. Annars går budet vidare.
Det här med handpeng är ju en möjlighet att styra så varan finns kvar tills man har möjlighet att titta och fullfölja köpet. Och säljaren kan ju ta av handpengen om man inte kommer för sina extrakostnader om man uteblir. Men det gäller ju att vara överens om villkoren i förväg.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 15 sep-07 kl 16:18 »
jag har fått börja ta handpenning på mina kaniner efter att folk har ring och mailat och bestämt sig för djuren, amn vill ju lita på folk, men när man har hållt en kaninunge för att de ska bygga klart och bara åka på bröllopsresa, och sen inte hör av sig, då sitter man här och väntar........ nej man ska nog inte lita på folk för mkt.....
men det känns ju dumt att ta handpenneing på kycklignar......

*hoppas att du känner igen dig eftersom jag vet att du brukar vara här inne, mig är ju inte den första du har bokat kanin av och sen struntat i det......*
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tindranu

• Småland
« Svar #18 skrivet: 15 sep-07 kl 16:42 »
Köplagen ska gälla, och då är ett muntligt löfte lika starkt som något annat.
Tyvärr, kan jag berätta att jag råkade ut för detta en gång. Tillsammans med mitt ex vann jag en bil, som jag bestämde vi skulle dela på. Fick bilen och ville sälja den. En gubbe ringde från Sthlm och pratade med mig, och jag lovade att vi skulle sälja bilen till honom. Jag berättade även att jag ägde halva, då mitt ex hade andra halvan. Allt ok.... ända tills vi hämtade vinsten.... då ville mitt ex absolut inte sälja! Han blev störtförälskad i bilen...
Så exet ringer gubben och förklarar att han inte vill sälja bilen, att han löser ut mig, och gubben säger ok.
Allt frid o fröjd..? Ja i två veckor, tills det kommer ett långt brev hem till mig, med kopior från internet på köplagen... Där det förklaras mycket tydligt hur köplagen gäller och att - muntligt löfte gäller lika starkt som något annat....Att han kan dra mig inför rätta osv....
Galen blev jag... mitt ex fick sig en "varm o innerlig" utskällning och jag sa till honom som avslutning "LÖS DET HÄR!!!"  hehe ;)
Exet kontaktade en advokat... som tur var.. för i och med att han ringt till gubben och förklarat som det var, att han inte ville sälja bilen, och gubben då sagt ok... då var det ett NYTT avtal... Så kan det gå, slutet lyckligt men fan va rädd jag vart en stund!
Jag som absolut ALDRIG velar på sånt där, är nästan för rak... Men här kunde jag ju inte göra så mycket, exet ägde ju faktiskt halva bilen... o han ville inte sälja sin...

Tråkigt när det händer, men om du orkar så ring upp tanten o berätta om köplagen... fast det kanske inte är lönt, vissa människor är tröga från början...
Hoppas du hittar nya hönor...
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 sep-07 kl 17:10 »
Köplagen gäller mellan privatpersoner. Konsumentköplagen gäller mellan företag och konsument.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser