Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basutrustning för vin  (läst 19558 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Basutrustning för vin
« skrivet: 13 sep-07 kl 19:56 »
Hej

Jag bara undrar vad basutrustningen för vinframställning är? Två jäshinkar har jag hört är bra 33 liters. JAg bor nära Humlegården så jag köper allt där i sånafall.

Vad ska man ha för sin första framställning.

Vinjäst. Vilken sort är bra, jag har inte bråttom, vill ha god smak
Jäststopp, vilken sort.

Är det något mer man behöver? Tänkte börja med äppelvin.

Tack å hej

JAg har förresten gjort en 15 liters sats med mjöd förut som smakade åt portvin hållet :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Radar

• Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 20:45 »
Antalet jäshinkar ska vara en mer än så många som står på jäsning.
Vilken jäst-typ som passar bäst till vad har du en förteckning här. http://www.vinboken-online.com/recept.html Scrolla ner till recept i vänstra spalten. Vilket fabrikat söm är bäst är nog en smaksak. Av en långsamt jäsande får man ett bättre vin sägs det. "Humlegården" har ju tag in olika jäster nu så det bästa är nog att prata med sakkunskapen där.

Jag måste nog slå ett slag för hemsidan jag håller på med. http://home.swipnet.se/hosradar/ Om du tittar på procedurerna jag har länkat till och "Bilder" får du en god uppfattning om vad som behövs.

Välkommen till denna stimulerande hobby.
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 20:46 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 18:39 »
Flaskor, korkar, korkpåsättare, korkskruv med hävstångsprincip (har aldrig lyckats med en vanlig korkskruv som finns på t.ex. fickknivar) och hävert.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 12:28 »
frågar under denna tråd då det hör till vin  ;D

om jag nu vill göra ett vin på sån där lättdryck ex kaktus/lime...ja såna du radar använde till ex brezzer..kan jag då göra som du gjorde med brezzer fast ska jag då öka sockermängden för att få ett vin?
tänkte köra med en sån där "sats" där allt jäst mm finns i...

har idag tappat upp mitt äppelvin på flaskor så nu är alla flaskor slut  :(
så jag lär ju köpa in lite flaskor misstänker jag till de andra vinsatserna.. Om man tappar på 2,5 liter alt 5 litersdunk då måste man väl dricka upp allt typ direkt så det inte blir förstört? för det är väl bara tetra som har funktionen att hålla sig längre?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 18:29 »
apropå flaskor.. vart köper man det, eller använder ni uppdruckna vinflaskor från systemet?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 19:58 »
frågar under denna tråd då det hör till vin  ;D

om jag nu vill göra ett vin på sån där lättdryck ex kaktus/lime...ja såna du radar använde till ex brezzer..kan jag då göra som du gjorde med brezzer fast ska jag då öka sockermängden för att få ett vin?
tänkte köra med en sån där "sats" där allt jäst mm finns i...

har idag tappat upp mitt äppelvin på flaskor så nu är alla flaskor slut  :(
så jag lär ju köpa in lite flaskor misstänker jag till de andra vinsatserna.. Om man tappar på 2,5 liter alt 5 litersdunk då måste man väl dricka upp allt typ direkt så det inte blir förstört? för det är väl bara tetra som har funktionen att hålla sig längre?

Det är riktigt att du bara behöver öka sockermängden. Hur mycket beror på hur starkt det ska bli.
I tråden om Oechslevikten finns en länk. Följ den och titta igenom sidorna, så får du veta hur bl.a. hur man räknar ut hur mycket socker det ska vara till en viss styrka till en viss mängd vin. Det kan kännas krångligt till en början men försök. Känns det fortfarande tveksamt kan jag försöka hjälpa dig.

Vin i plastdunkar håller sig inte lika länge som i "Bag-in-box". Jag antar det är dessa du menar med "tetra". Anledningen är att i dunken får vinet kontakt med syre och oxiderar. En "Bag-in-box" så att säga "kollapsar". Plastsäcken i kartongen vecklar ihop sig efter hand man tömmer och inget syre kommer in i stället för vin. Eller en mycket liten mängd.

Och detta eviga bekymmer med flaskor. Kanske kan man fråga på någon restaurang om de vill slippa kasta sina. Jag börjar skarpt fundera på att sätta ut en låda vid återvinnings-stationen tillsammans med en lapp om att jag gärna tar hand om tomma vinflaskor.
En del affärer och web-shopar har till salu, men jag tycker det blir hutlöst dyrt. Minns inga priser men minns att jag tyckte det var för mycket. Visserligen återanvänds dom åtskilliga gånger, men ändå.
Flaskor för mousserande drycker blir man nog tvungen att köpa ändå om man tänker ge sig på något champagneliknande. Det skulle vara skoj att prova några liter.

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 09:34 »
Citera
apropå flaskor.. vart köper man det, eller använder ni uppdruckna vinflaskor från systemet?

hittills har jag använt mig av sådana men nu e de slut...det går ju åt många till saft och dricka på hösten....sen ska man ha till viner med en..så nu e det tvärslut hemma ...och hos kompisar och släkt..
har funderat över glasåtervinningen men inte vågat med tanke på att jag ej vet vad som funnits i flaskorna...ex lösningsmedel m.m.
någon som vågat göra det?
har funderat lite på att faktiskt beställa en sats flaskor på nätet...en länk radar hade i våra jäsningar..då har man ju en laddning flaskor att använda och återanvända..fanns snygga flskor där...lite trevligt att ställa fram en snygg flaska  :D
fast dom kostade ju en del  :o
 Iden radar hade att sätta upp en lapp och ställa en kartong vid återvinningen var ju bra!!!!
Citera
Det är riktigt att du bara behöver öka sockermängden. Hur mycket beror på hur starkt det ska bli.
I tråden om Oechslevikten finns en länk. Följ den och titta igenom sidorna, så får du veta hur bl.a. hur man räknar ut hur mycket socker det ska vara till en viss styrka till en viss mängd vin. Det kan kännas krångligt till en början men försök. Känns det fortfarande tveksamt kan jag försöka hjälpa dig.

Vin i plastdunkar håller sig inte lika länge som i "Bag-in-box". Jag antar det är dessa du menar med "tetra". Anledningen är att i dunken får vinet kontakt med syre och oxiderar. En "Bag-in-box" så att säga "kollapsar". Plastsäcken i kartongen vecklar ihop sig efter hand man tömmer och inget syre kommer in i stället för vin. Eller en mycket liten mängd.
jag har undvikit det där med Oechslemätning då jag inte fattat det hela..men det är väl mest av löathet och jag förstår att jag måste nog sätta mig ner och läsa igenom det och börja räkna...jag förstår säkert bara jag väl har gett mig in i det...
Jag får göra en uträkning ikväll och kanske kan du sen kolla om detta är rätt räknat och uppfattat av mig?

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 09:35 »

hittills har jag använt mig av sådana men nu e de slut...det går ju åt många till saft och dricka på hösten....sen ska man ha till viner med en..så nu e det tvärslut hemma ...och hos kompisar och släkt..
har funderat över glasåtervinningen men inte vågat med tanke på att jag ej vet vad som funnits i flaskorna...ex lösningsmedel m.m.
har funderat lite på att faktiskt beställa en sats flaskor på nätet...en länk radar hade i våra jäsningar..då har man ju en laddning flaskor att använda och återanvända..fanns snygga flskor där...lite trevligt att ställa fram en snygg flaska  :D
fast dom kostade ju en del  :o
 Iden radar hade att sätta upp en lapp och ställa en kartong vid återvinningen var ju bra!!!!jag har undvikit det där med Oechslemätning då jag inte fattat det hela..men det är väl mest av löathet och jag förstår att jag måste nog sätta mig ner och läsa igenom det och börja räkna...jag förstår säkert bara jag väl har gett mig in i det...
Jag får göra en uträkning ikväll och kanske kan du sen kolla om detta är rätt räknat och uppfattat av mig?

tetra fanns att köpa på färghandeln...36:- per tetrabag tror jag det var...+ ytterhölje... lite dyrt kanske?
plastdunka hade jag faktiskt till cidern...då jag är så rädd för expolosion...

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-07 kl 10:35 »
Idag är en fridag från mitt lönearbete så jag tittar in då och då för att kolla om du fått fram några beräkningar. Jämför mina sidor om vin- och breezerbryggningen och samtidigt läsa om oechslemätningen.

Jag tänkte starta ett extractöl idag och dokumentera så även den sidan kommer igång. Lite annat pyssel i "bryggeriet" och här hemma står på dagordningen också.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #9 skrivet: 24 sep-07 kl 11:01 »
---
---

Jag hämtade ölflaskor ur återvinningsbehållarna på vårt område till min cidertillverkning. Jag har rätt känsligt doftsinne, så jag luktade i alla och de som luktade "gammal ölfylla" sparade jag ;) och de som hade någon annan lukt kastade jag tillbaka (några luktade även parfym...)

Så jag skulle bara lukta i flaskorna om jag vore som du, och gå efter "survinsdoften". Lägg tillbaka alla som du inte är helt säker på.

Diska dem ordentligt och lägg dem i ugnen i 100 grader ett tag precis som när man gör med blivande syltburkar och saftflaskor, så dör det mesta.

"Gratis är bäst"  ;D

Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 24 sep-07 kl 14:37 »
Jag har läst igenom och skrivit ut länken...men fattar inget  :-[
recept:
3,8 l vatten
8 dl lime/kaktus konc
2 dl citron konc
2 dl fläder konc
(=1,2 l konc varav innehåller 6% socker )
Totalmängd 5 L
ocmätaren visade på +38 då jag blandat detta.

blir det då typ 5Lx11%x17 gr socker= 935 gr socker - de 6% som redan finns??? väldans mycke!
räkna på ett annat sätt innan och fick 385gr socker - de 6% som redan finns...men vette fan hur jag gjorde då ::)

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 24 sep-07 kl 14:57 »
gick ut mätte äppelvinet som jag fyllt på flaska...visa på +8..
(lite kallt kanske...ca 11-15 grader där ute..)
och jag bad killen smaka och han sa surt! men det är väl lite för sött då det visa +8???
kan själv ej smaka då jag inte har smaklökar ju pga förkylning

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 15:56 »
Jag har läst igenom och skrivit ut länken...men fattar inget  :-[
recept:
3,8 l vatten
8 dl lime/kaktus konc
2 dl citron konc
2 dl fläder konc
(=1,2 l konc varav innehåller 6% socker )
Totalmängd 5 L
ocmätaren visade på +38 då jag blandat detta.

blir det då typ 5Lx11%x17 gr socker= 935 gr socker - de 6% som redan finns??? väldans mycke!
räkna på ett annat sätt innan och fick 385gr socker - de 6% som redan finns...men vette fan hur jag gjorde då ::)

Om jag förstått detta rätt så kan man antingen räkna som du gjort först:
5x11x17=935  => 935 g socker behövs. Det som redan finns är 6% av 1,2 l konc => 0,72 dl. På nätet hittade jag, och det stämde ok med kontrollvägning, att 1 dl socker väger ca 85 g. Det innebär alltså att det redan finns 61,2 gram socker i din vinblandning och det saknas 935 g-61,2 g=874 g.

Men om man räknar på ett annat sätt så blir det så här:
Du har mätt upp oeschle +38 grader. Du vill ha ett färdigt vin med 11% alkohol. Man dividerar oeschlegraderna med 8 och kvoten blir alkoholen, dvs om oeschlegraderna är det okända X blir formeln: X/8=11% => X=8x11 => X=88, alltså önskat oeschle ska vara +88. Ditt vin ska ökas från +38 till +88 vilket är en höjning med 50 grader. Du behöver 2,7 gram socker för att höja 1 liter 1 grad. Det ger att 50 graderx2,7 gramx5 liter=675 g. Du ska tillsätta 675 gram socker.

Den första uträkningen stämmer inte med den andra, men jag antar att det förutom socker i koncentratet ingår sötma från frukten eller så?
Jag skulle tillsätta 675 gram socker uppplöst i lite av vinvätskan (sockret måste vara löst för jästens skull) och sedan återigen mäta oeschle. Det ska ju vara +88 innan jäsningen börjat, om vinet ska jäsa ut helt till 0 och du vill ha 11% alkohol.

Pust  ;)
– Mark Twain

Radar

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 24 sep-07 kl 15:56 »
Du har +38 från början.
Jag förstår det som att du vill ha ca 11% alkohol?
5 liter vätska.
I länken används 8  som konstant.

Om du vill ha 11% räknar du: 8x11=88. Så många Oe vill du jäsa ut.
Vi antar att det jäser ner till –10 Oe.
88-10=78. Du vill ha ett Og (Original gravity) på 78 Oe.
78-38=40. Du vill söta upp 40 Oe.

2,7 gram socker ger 1° Oechsle i 1 liter vätska

2,7x5x40=540. Lös upp 540g socker som tillsätts.

Jag räknar på detta sätt med de förutsättningar som anges.

Att det smakar surt kan bero på om sura äpplen använts. Det borde även smaka sött med 8 Oe. Säg åt honom att försöka bortse från surheten och försöka känna om det smakar torrt eller sött.

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 24 sep-07 kl 15:59 »
oj...vilka uträkningar!!!!!!
men vad kommer 8 från? eller e det ett magiskt tal bara liksom???

Radar

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 24 sep-07 kl 16:01 »

alltså önskat oeschle ska vara +88. Ditt vin ska ökas från +38 till +88 vilket är en höjning med 50 grader. Du behöver 2,7 gram socker för att höja 1 liter 1 grad. Det ger att 50 graderx2,7 gramx5 liter=675 g. Du ska tillsätta 675 gram socker.

Den första uträkningen stämmer inte med den andra, men jag antar att det förutom socker i koncentratet ingår sötma från frukten eller så?
Jag skulle tillsätta 675 gram socker uppplöst i lite av vinvätskan (sockret måste vara löst för jästens skull) och sedan återigen mäta oeschle. Det ska ju vara +88 innan jäsningen börjat, om vinet ska jäsa ut helt till 0 och du vill ha 11% alkohol.

Pust  ;)

Du glömmer att det brukar jäsa ner till under 0. I övrigt är jag överens med dig om räkneövningarna.

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #16 skrivet: 24 sep-07 kl 16:04 »

Det verkar vara ett magiskt tal  ;) Jag hittade det överst på sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_sockertillsatt.htm
"Uppjästa Oechslegrader delat med 8 = volym% alkohol" Och det stämde efter kontrollräkning i en annan tabell jag hade hittat förut, så magiskt är det  ;D Har ingen aning om hur "de" kommit fram till detta tal.
– Mark Twain

Våmhuskullan

• -
« Svar #17 skrivet: 24 sep-07 kl 16:06 »
Citera
Det verkar vara ett magiskt tal   Jag hittade det överst på sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_sockertillsatt.htm
"Uppjästa Oechslegrader delat med 8 = volym% alkohol" Och det stämde efter kontrollräkning i en annan tabell jag hade hittat förut, så magiskt är det   Har ingen aning om hur "de" kommit fram till detta tal.

något jag missat i min hysteriläsning  8)

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #18 skrivet: 24 sep-07 kl 16:06 »
Du glömmer att det brukar jäsa ner till under 0. I övrigt är jag överens med dig om räkneövningarna.

Det var därför jag lade till den sista "brasklappen" om att jäsa ut till 0  ;) Jag har ingen aning om hur vin uppför sig. Men jag har förstått att det också beror på den typ av jäst man tillsätter... eller  ???
– Mark Twain

Radar

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 24 sep-07 kl 16:07 »
oj...vilka uträkningar!!!!!!

Ja. 8 är en konstant som någon kommit fram till. Personligen använder jag 7,5 som jag blivit rekommenderad av någon. Ingen aning om vad som är mest rätt. I alkoholsvaga drycker har det ju inte så stor betydelse. Differensen blir liten. I starkare drycker skiljer det ju mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser