Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basutrustning för vin  (läst 19576 gånger)

Radar

• Jämtland
Re:Basutrustning för vin
« Svar #20 skrivet: 24 sep-07 kl 16:08 »
Det var därför jag lade till den sista "brasklappen" om att jäsa ut till 0  ;) Jag har ingen aning om hur vin uppför sig. Men jag har förstått att det också beror på den typ av jäst man tillsätter... eller  ???

Ja olika jäster jäser ut olika. Vinjästen på vanliga affären brukar jäsa till -10.
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 16:09 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 24 sep-07 kl 16:20 »
Ja olika jäster jäser ut olika. Vinjästen på vanliga affären brukar jäsa till -10.

Jag måste korrigera mig. Jag blandade ihop det med jästen i vinsatserna jag brukar göra. Ett ögonblick ska jag kolla mina bryggloggar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #22 skrivet: 24 sep-07 kl 16:22 »
jag har vanlig vinjäst + jästnäring iallafall.
har nu blandat ihop hela rasken....antar att jag nu ska mäta igen....
och det visar 78 nu...det är rätt va?

Radar

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 24 sep-07 kl 16:28 »
Det stämmer bra.
 Har kollat lite nu. I mina loggar varierar Fg (Final gravity) mellan -2 till -5. Så Ditt vin borde nu sluta på 10-10,5 % ungefär.

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 24 sep-07 kl 16:34 »
Det blir helt perfekt det!
TACK så väldans väldans mycke för hjälpen!!!!
tror det blir ett gott vin, det luktar väldigt gott iallafall  :P
så jag kan lika gärna dubbla satsen tycker jag  ;)

Radar

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 24 sep-07 kl 16:42 »
Tummen upp!! ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #26 skrivet: 24 sep-07 kl 16:44 »
ja vad f-n...det tar ju sån tid att få det klart så man ska väl inte mesta med 5 liter bara då , någon flaska vill man ju kunna lagra också :P

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #27 skrivet: 24 sep-07 kl 19:42 »
Ja. 8 är en konstant som någon kommit fram till. Personligen använder jag 7,5 som jag blivit rekommenderad av någon. Ingen aning om vad som är mest rätt. I alkoholsvaga drycker har det ju inte så stor betydelse. Differensen blir liten. I starkare drycker skiljer det ju mer.

Nu har jag hittat ytterligare en länk till en massa info om hydrometrar:
http://www.vinland.se/Tips/Vinbryggning/Vinsats_Hydrometer.htm
Där skriver de precis som du säger Radar, att konstanten ska vara lägre än 8. Någonstans mellan 7,3 och 7,7 och de väljer 7,4. 7,5 är ju jämt och bra, så jag ska räkna på det i fortsättningen. Och komma ihåg att det jäser till minus  ;)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 24 sep-07 kl 21:37 »
Nu får man sträcka på sig lite extra och sätta upp näsan i vädret.  8)

Där fick man förklaringen till varför jag föredrar att använda 7,5 när jag räknar. Den länken sparar jag till hemsidan http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/Bryggeriet.htm
när jag ska lägga ut länkar.
Samlingen börjar bli ganska komplett nu, så den läggs väl snart ut.

Våmhuskullan

• -
« Svar #29 skrivet: 27 sep-07 kl 18:17 »
Citera
jag har vanlig vinjäst + jästnäring iallafall.
har nu blandat ihop hela rasken....antar att jag nu ska mäta igen....
och det visar 78 nu...det är rätt va?

shit! och HJÄLP!!!!!!
jag kom precis nu att undra om jag verkligen hade i socker då jag dubblade satsen!!!! :-[ :-X
alltså jag vet jag hade i socker i de första 5 litrarna...men sen dubbla jag ju och hade i mer vätska...frågan e nu alltså om jag verkligen hade i sockermängden också...och det kan ni ju inte svara på så klart  ;D
men kan jag mäta det på något sätt?????? det har ju nu jäst i 3 dygn!

mätaren visade nu 65....
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 18:25 av färnäskullan »

Radar

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 28 sep-07 kl 10:19 »
Det är svårt att veta hur mycket socker som jäst ut på dessa dagar. Det beror på hur gynnsamt det varit och hur pigg jästen är.

Det enda jag kan komma på just nu är att använda en sån där alkoholmätare för vin. Alltså när det slutat bubbla i jäsröret. Det borde gå att få en fingervisning om hur starkt det är. En sån mätare ska ju visa mest rätt vid 8-13 %. Ditt vin skulle ju bli 10-11 %. Om det visar under 8 % har du nog glömt sockret. Då är det bara att göra likadant som första sockret. Lös upp det och tillsätt. Jäsningen på det nya sockret borde starta upp ganska snabbt.

Hasse

• Gäst
Dubblat socker?
« Svar #31 skrivet: 28 sep-07 kl 10:38 »
Om du hade 78 från början och sedan hade dubbelt så mycket vatten så borde hydrometern nu ha visat ett stycke under 39 (hälften). Eftersom den visar 65 och det dessutom jäst i 3 dygn så hade du alltså i dubbelt med socker också.

Radar

• Jämtland
Re:Dubblat socker?
« Svar #32 skrivet: 28 sep-07 kl 10:56 »
Om du hade 78 från början och sedan hade dubbelt så mycket vatten så borde hydrometern nu ha visat ett stycke under 39 (hälften). Eftersom den visar 65 och det dessutom jäst i 3 dygn så hade du alltså i dubbelt med socker också.

Naturligtvis är det så. Måste ha haft någon sorts hjärnblockad som inte tänkte på det enklaste sättet.

Hasse

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 sep-07 kl 11:10 »
Sådant kan hända den bäste. Det vet jag alldeles säkert, för det har hänt mig.   ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #34 skrivet: 29 sep-07 kl 09:32 »
jag blev lite orolig om allt skulle bli bara typ 5%....konstigt vin då  :P
jag är så vimsig ibland då jag gör något ....och dåligt minne på det...ja  8)

Våmhuskullan

• -
« Svar #35 skrivet: 02 okt-07 kl 09:18 »
vinsatsen har fått sitt jäststopp samt omtappat och klarningsmedel tillsatt...ska nu stå kallt för klarning...
Äppelvinet som lagras på flaska har jag ännu ej kunnat testa pga av fortsatt förkylning och inga smaklökar finns  :P
vinet med kaktus/lime mm slutade puttra i jäsröret men enligt jäsmätaren är det långt ifrån färdigjäst så nu flytta jag in det i badrummet och satte på elementet...troligen har jag lite för kallt i huset...så jag hoppas det nu kommer igång igen.

många nämner att de gjort gott svartvinbärsvin där man matar vinet med en sockerbit om dagen under jäsningen men ingen verkar ha något resept kvar på detta så jag efterlyser väl det här då!!

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #36 skrivet: 02 okt-07 kl 09:38 »
många nämner att de gjort gott svartvinbärsvin där man matar vinet med en sockerbit om dagen under jäsningen men ingen verkar ha något resept kvar på detta så jag efterlyser väl det här då!!

Så här gjorde min mormor och det blev bra! Mamma gjorde det också några ggr när jag bodde hemma och jag har själv gjort det en gång som vuxen. Har funkat finfint. Vinet blir sött och passar som dessertvin och blir säkert inte så alkoholstarkt men "mungott" blir det, som vi säger hemma  ;D

Vin enligt mormor Elsa

2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 sockerbitar/dag i 90 dagar

Mormor använde en 10 liters svagdricksflaska till vinframställningen.

(6 sockerbitar = 20 gram)
– Mark Twain

Våmhuskullan

• -
« Svar #37 skrivet: 03 okt-07 kl 12:49 »
Citera
Så här gjorde min mormor och det blev bra! Mamma gjorde det också några ggr när jag bodde hemma och jag har själv gjort det en gång som vuxen. Har funkat finfint. Vinet blir sött och passar som dessertvin och blir säkert inte så alkoholstarkt men "mungott" blir det, som vi säger hemma  

Vin enligt mormor Elsa

2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 sockerbitar/dag i 90 dagar

Mormor använde en 10 liters svagdricksflaska till vinframställningen.

(6 sockerbitar = 20 gram)
alltså bara att blanda ihop detta och ha i sockerbitar i 90 dagar eller ska man typ göra "saft" av vinbären och vattnet först och använda sig av saften?

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #38 skrivet: 03 okt-07 kl 15:51 »
alltså bara att blanda ihop detta och ha i sockerbitar i 90 dagar eller ska man typ göra "saft" av vinbären och vattnet först och använda sig av saften?

Bara lägga allt i en damejeanne m jäsrör eller en typ gammal svagdricksflaska med lock med bygel. Det blir ett rejält tryck i flaskan när det jäser som mest men eftersom man inte lägger i så mycket socker åt gången och öppnar varje dag, så går det bra utan jäsrörsarrangemanget. Men behållaren och lock måste hålla för tryck... När 90 dagar gått får det stå och jäsa ut och sedan silar man av bären och häller vinet på flaskor och ställer mörkt och svalt. När man gör börjar på sensommaren brukar det vara drickklart till jul  ;D
– Mark Twain

Våmhuskullan

• -
« Svar #39 skrivet: 10 okt-07 kl 12:10 »
Citera

vinet med kaktus/lime mm slutade puttra i jäsröret men enligt jäsmätaren är det långt ifrån färdigjäst så nu flytta jag in det i badrummet och satte på elementet...troligen har jag lite för kallt i huset...så jag hoppas det nu kommer igång igen.
det kom igång men sen stanna det av IGEN!
nu står jäsningsmätaren på 45
detta vin startades 24 sept....och det är ju 17 dagar sen...borde det inte jäst ut mer då? Vad gör jag för fel...det står ju nu på en plats med mer värme!

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser