Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skärpt kontroll av öronmärkning o journalföring  (läst 4824 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Skärpt kontroll av öronmärkning o journalföring
« skrivet: 11 sep-07 kl 11:04 »
Jordbruksverket skärper nu kontrollen av rätt gjord öronmärkning, journalföring av djuren.
Efter att EU kritiserat Sverige hårt för att ha låtit smärre fel passera utan att ge avdrag på gårdsstödet.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=34452
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Re:Skärpt kontroll av öronmärkning o journalföring
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 16:19 »
Tur då att man är laglig ;)
  Men jag måste bara få berätta en sak! När jag anmälde mina djur till jordbruksverket... dvs mina 2 grisar ( sällskaps ), mina 4 getter (sällskaps) och mina 2 får så höll jag på att skratta ihjäl mig då alla dessa papper och info kom ;D Det såg lite lustigt ut med en JÄTTE BOK ( stalljournalen ) på grisarna och getterna/fåren, och hur man skulle fylla i så mkt där... och vi som bara har ett par djur ;D ;D ;D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Henning

« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 16:38 »
Det finns motiv som är lätta att försvara varför man vill hålla reda på djuren. Det borde dock gå att göra det på ett enklare sätt för de små.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 18:50 »
Har det inte varit diskussioner om att man ska kunna använda elitlamm som journalförning? Känns lite knepigt med att skriva upp en massa info två gånger.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 19:16 »
Hej!
Jag har skrivit ut en jättebra handbok om öronmärkning för får och getter som finns på länken:
http://www.evira.fi/attachments/svenska/djur/markning_och_registering/handbok_for_markning_och_registering_av_far_och_getter.pdf
Men jag hittar inte svaret på min fråga där. Jag har hört att alla öronmärken måste vara tryckta med djurets individnummer och att det inte är okej att märka fåren med handskrivna märken, trots att prod.platsnummer är förtryckt. Någon som vet regeln där? Eller är det olika beroende på om det är hjälpmärke eller huvudmärke.
/Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 19:31 »
Hej Maria

Den handboken du skrivit ut gäller FINLAND !!   nu kanske du bor där? och då är allt ok.
Om inte kan det vara bra att inte använda den  ;) då vi inte har samma regler som Finland.

Och individnummret ska vara förpräglat på öronbrickan på djur som är födda efter 9 juli 2005 och är över 6 månader.
Det ska vara 5 positioner t.ex 00011

Slaktdjur som bara ska leva till 6 mån ålder behöver inga individnummer, och då kan du skriva individnummer med tuschpenna om du vill på deras märken.

/Rosa
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 19:54 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 20:40 »
Aha, tack för det!  :-X

Jag som trodde att det var samma eftersom vi är med i EU. Såg inte heller att den endast gällde Finland. Tyckte den var så bra att ha.. Men där ser man :-[ Hade ju varit bra med en likadan som gällde för Sverige. Har inte hittat någon på nätet. Någon som gjort det?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 13 sep-07 kl 21:16 »
Och individnummret ska vara förpräglat på öronbrickan på djur som är födda efter 9 juli 2005 och är över 6 månader.

Slaktdjur som bara ska leva till 6 mån ålder behöver inga individnummer, och då kan du skriva individnummer med tuschpenna om du vill på deras märken.

/Rosa

Rosa, vet du om man måste ha invividnummer präglat på båda öronmärkena? Har inte lyckats hitta det någonstans. Jag har nu ett metallmärke i ena örat och plastbricka i det andra på lammen. Det är bara individnummer (präglade) på plastbrickorna. Räcker detta?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #8 skrivet: 13 sep-07 kl 21:24 »

Hej.

Jag tror den här länken kan ge dig svar på det som du funderar på.
   Hoppas bara den funkar ;)

C:\Documents and Settings\Märkning av får och getter.htm
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 sep-07 kl 21:38 »
Hej!

Länken fungerar inte. Den länkar till din egen dator, troligen C-hårddisken. Den måste ligga på internet för att man ska kunna komma åt den. Skulle vara jätteglad att komma åt den  ;)

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 13 sep-07 kl 21:56 »
Här är länk till Jordbruksverket:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/djurmarkningsregler/markningavfarochgetter.4.7502f61001ea08a0c7fff41666.html
 Jag tolkar det som om att man ska ha individnr på båda brickorna om man ska använda djuret i avel (eller ha kvar det mer än 12 mån).
                        Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 22:32 »
Så bra med en länk till vad som gäller i Sverige  :)

Men jag har ännu inte riktigt fått svar på det jag funderar över. Det är så att alla våra lamm har blivit märkta i det ena örat med en SE-märkt plastbricka med prod.platsnummer och handskrivet individnummer. Nu när vi vet vilka vi ska spara/slakta så har det blivit dags att märka igen och jag ska beställa brickor snarast. Jag funderar då om man måste byta ut den brickan som varje lamm nu har i örat, för att individnumret inte är förpräglat (den nya brickan till andra örat kommer vara förpräglad).  Jag är helt på det klara att bägge brickorna helst skall vara förpräglade, men nu är det som det är och jag försöker få till det så att det blir rätt.  :-\

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 22:40 »
 Jag skulle nog knipsa bort de gamla på något bra sätt och sätta dit nya. På det sättet kan det ju inte bli något krångel vid kontroll. Eller åtminstone köpa dubbelt av alla så att det finns hemma om jag fick kontroll och jag efter den blev tvungen att byta. Men du kan väl alltid maila Jordbruksverket och fråga? Skriv gärna här och berätta vad dom svarade.
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 13 sep-07 kl 22:59 »
Tack för tipsen!
Jag har nu mailat min fråga till jordbruksverket. Jag återkommer med vad de svarar.

:D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 23:48 »
Men jag har ännu inte riktigt fått svar på det jag funderar över.

Men snälla du... jag skrev ju att....

Och individnummret (femsiffrigt) ska vara förpräglat på öronbrickorna på djur som är födda efter 9 juli 2005,
och är över 6 månader

Vad var oklart ??

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 14 sep-07 kl 00:49 »
Hej Maria

Den handboken du skrivit ut gäller FINLAND !!   nu kanske du bor där? och då är allt ok.
Om inte kan det vara bra att inte använda den  ;) då vi inte har samma regler som Finland.

/Rosa

Hej Rosa,

min osäkerhet gäller det märke som lammen redan har. I ditt tidigare svar skrev du "öronbrickan" vilket gjorde mig fundersam om du syftade på om det räckte med en helt förpräglad bricka i det ena örat och att det ändå kanske kunde vara okej då den bricka lammen märkts med från början i det andra örat har förpräglat SE- och produktionsplatsnummer, men handskrivet individnummer. Nu skrev du "öronbrickorna" i ditt nya inlägg vilket får mig att förstå att det bara är att knipsa bort de märken på de lammen vi ska spara och sätta i två helt förpräglade märken.
När du svarade mitt första inlägg hade jag ju läst i den finska handboken (mitt fel) och utgick då ifrån att det fanns hjälpmärke och huvudmärke. Därför ställde jag inte min fråga riktigt exakt heller.
Jag är ny på det här med märkning och försöker hitta den information som går för att få det riktigt. Så jag ber om ursäkt att jag hellre frågar en gång för mycket än en för lite...

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #16 skrivet: 14 sep-07 kl 12:49 »
Hej.

Jag gör såhär... lämnar dig ett låååångt meddelande istället ;)

Märkning av får och getter

Märkning av får och getter födda den 9 juli 2005 eller senare
Får och getter som är födda efter den 9 juli 2005 ska märkas senast sex månader efter födelsen. Om djuret lämnar produktionsplatsen där det är fött innan dess ska djuren märkas innan transporten.

Inför slakt kan det vara bra att kontrollera med slakteriet om någon speciell form av slaktmärkning krävs. För att få full betalning krävs det exempelvis på vissa slakterier att djuren är märkta med en öronbricka i vartdera örat om Combi 2000 Rund eller PAT Horten används.

Får och getter som är avsedda att  leva kortare än tolv månader
Djur som är avsedda att slaktas innan de uppnår tolv månaders ålder ska vara märkta med minst en öronbricka.

Öronbrickor för djur som är avsedda att slaktas innan de uppnår tolv månaders ålder ska innehålla följande uppgifter:

Landsbeteckningen SE
Födelseplatsens produktionsplatsnummer (SE-nummer).
Individnummer är frivilligt för dessa djur.

Får och getter som är avsedda att leva längre än tolv månader
Djur som är avsedda att gå i avel eller leva längre än tolv månader ska märkas med en öronbricka i vardera örat.

Öronbrickor för djur som planeras att gå i avel eller leva längre än tolv månader ska innehålla följande uppgifter:

Landsbeteckningen SE,
Födelseplatsens produktionsplatsnummer (SE-nummer),
Individnummer
Individnummer på öronbrickor för får och getter består från och med den 9 juli 2005 av fem positioner. Det var tillåtet att märka får och getter med individnummer bestående av färre än fem positioner till den 1 juli 2006. Inget djur som är fött efter den 9 juli 2005 i samma besättning får dock märkas med samma individnummer. Individnumret ska vara förpräglat på brickan.

Observera att djuren ska vara märkta senast sex månader efter födelsen. Om det är oklart vid denna ålder huruvida djuret ska slaktas eller inte innan tolv månaders ålder ska djuret märkas med två öronbrickor med individnummer.

Märkning av får och getter födda före den 9 juli 2005
Får och getter födda före den 9 juli 2005 ska märkas senast de lämnar den produktionsplats där de föds.

Observera att alla får och getter som lämnar sin födelseplats som livdjur samt till bete på annan plats, ska märkas med en öronbricka i vardera örat. De får eller getter som levereras direkt till slakt behöver endast märkas med ett märke med födelseplatsens produktionsplatsnummer.

Öronbrickor för får och getter som är födda innan den 9 juli 2005 ska innehålla följande uppgifter:

Landsbeteckningen SE,
Födelseplatsens produktionsplatsnummer (SE-nummer).
Individnummer är frivilligt för dessa djur.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 14 sep-07 kl 13:45 »
Hej Moaoliver
Texten som du klistrade in har visat sig vara svårtolkad för många.
Alla tycker inte att det är lätt att förstå Jordbruksverkets instruktioner.

Nu ska vi också komma ihåg att fr.o.m Nyår så skall ALLA djur vara individmärkta
även de som är födda före 9 Juli 2005.
3 månader kvar tills dess  :D

/Rosa

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 16 sep-07 kl 11:12 »
Hej
Jag kan berätta vad jag har varit med om.
Jag var på en köttraskurs med renrasigatexeldjur.Där var folk från texelföreningen,en fårdoktor och 2 från länsstyrelsen som höll i kursen.

Det första jag såg när jag klev in var att av ca 30 djur tackor och lamm så hade alla ett handskrivet individnr och ett orginalmärke.
Jag frågade om detta, länsstyrelsen sa ok,ägaren Anders Gunnarsson i Våxtorp sa ok alla dessa djur var till salu och det var 4 tackor som var födda före 2005.
En anna fåruppfödare i Laholm som anordnar en del kurser och som borde vara insatt i detta,sa att hon alltid har 20 brickor utan idnr hemma för får sliter av sig märken ganska lätt.
Har man då många så får man beställa individmärken varje vecka och det kan ju knappast funka i verkligheten.

Men vi som är nya inom fårverksamheten och kan regler och är petnoga.
Vi litar inte på vad länsstyrelsen säger för vi vet att man kan få olika svar om man ringer flera gånger.(vilket de flesta säkert har upplevt),gäller även jordbruksverket.

Jag ringde till jordbruksverket,han jag pratade med sa att länstyrelsen gör kontrollen och säger de ok så är det ok.Han var negativ först men ändrade sig.
Dom har så luddiga regler och är nog tyvärr ganska okunniga tor jag så därför blir det såhär.

Jag har gjort såhär: Jag har skrivit upp namn och tidpunt med alla jag har pratat med och jag har köpt 10 st märken utan idnr.
Vid problem hänvisa till de som du har pratat med de är ju de som borde kunna detta.

Svaret blev långt men det blir så vid dåligt väder .

Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 16 sep-07 kl 12:29 »
Jag har gjort så här: Jag har skrivit upp namn och tidpunt med alla jag har pratat med och jag har köpt 10 st märken utan idnr.
Vid problem hänvisa till de som du har pratat med de är ju de som borde kunna detta.
Mvh  Lars

Att hänvisa till personer som "sagt si eller så" hjälper INTE
man är som bidragstagare skyldig att känna till de rätta reglerna.

Det hjälper inte att skylla på namngivna personer som givit fel information.
Det finns bara ett sätt och det är rätt sätt enligt EUs kontroll regler.

Det finns massor av exempel på hur enskilda tjänstemän sagt si o så till bonden som
senare vid kontroll har åkt dit.

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser