Crosspostar detta med 24volt-forumet, men det är nog frågor som fler fegisar än jag funderar över innan de vågar ta steget.

Jobbar mig igenom en envis influensa/förkylning, men börjar känna mig på bättringsvägen.
Har fått alla delar hem (kanalplasten och nätet kom igår!)
Var i tisdags och köpte allt virke jag tror mig behöva och conrad har skickat fläkt och termostat.
Även införskaffat en hålsåg för håltagning i väggen.
Nu har jag dock lite frågor!
* Tätning av springor i konstruktionen:
Det kommer nog inte sluta 100% tätt i alla hörn och skrymslen, hur tätar jag detta på bästa vis? Fönsterkit?
* Målning av luftsolfångaren:
Jag antar att man ska måla så mycket som möjligt svart innuti den? Men vilken färg kan man använda?
Vill ha så naturligt som möjligt, så funderar på linoljefärg. (vilka andra alternativ finns?) Men jag är också fundersam till det där med brandfarlighet. Det kan ju bli väldigt hett i LFS så vill inte att det ska börja brinna för att jag använder lättantändlig färg!
Utsidan har jag tänkt måla i falurött, då det smälter in bäst med huset. Inga konstigheter med det vad jag förstår?
* Håltagning och fläkt:
Hade tänkt mig ett system med recirkulering av luften, dvs LSF matas med luft från rummet, luften värms upp och åker sedan tillbaka.
Hur gör jag bäst detta...? Ett hål uppe och ett hål nere passar väl bäst med hur jag tänkt att LSF ska sitta på ytterväggen.
Men var ska fläkten sitta? Åt vilken riktning ska den blåsa? Bäst komfort kanske det blir om man blåser ut varm luft nere vid golvet, men på så vis så matas LSF med den varmaste möjliga luften i rummet också, vilket säkert sänker verkningsgraden... Hur ska man tänka här?

* Rör: Min hålsåg är 111mm jag trodde den skulle passa bra till 110mm avloppsrör, men det verkar vara lite för smått. Finns det några andra rör som lämpar sig bättre?
* Termostaten: Visst är tanken är att man ska mäta inne i LSF, och om temperatur överstiger något värde så sätter fläkten igång?
* Hur kan jag göra på något vis, så att röret ut till LSF sluter sig, då det är för kallt ute? Vill inte att det ska rasa in en massa kalluft under natten!