Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86604 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #120 skrivet: 24 feb-15 kl 17:52 »
Nu har jag en skiva på 1x1,2m. Lade upp en annons och en som fanns 1km från mitt jobb så hade en container full med gamla skivor från ett växthus. Måste rengöras men nu har jag så det räcker till en solfångare iaf. Bara man inte var sjuk (igen). Varit sjuk 2ggr på 2 veckor sen barnen började i dagis. Helt sinnes...

krikav

• Hälsingland
« Svar #121 skrivet: 27 feb-15 kl 10:27 »
Har tänkt göra min LSF 105cm x 250cm (låter kanalplastens storlek styra).
Men nu funderar jag på hur pass tjock den ska vara!
Hur pass breda plankor behöver jag ha till ramen, för att få "tillräckligt" tjock luftsolfångare?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #122 skrivet: 27 feb-15 kl 11:02 »
Hej Krikav

Själv har jag tagit 9,5 cm brädor för lådan och vanlig läkt för nätramen.
Då finns det plats för att kunna fälla in baksidan av UBS och kanalplasten. Ingen plats för isolering dock.

Gjorde en tunn listram rund lådan för att fälla in bak- och framsidan.

DennisCA

• Finland
« Svar #123 skrivet: 02 mar-15 kl 08:33 »
Nu har jag kapat bort de värsta bitarna från skivan med bandsågen och tvättat kanalplasten, den ser ganska bra ut nu, ska börja på en ram snart, tänker att ramen med kanalplasten ska vara en del som skruvas fast i solfångarramen sen, så kan man ta bort den om rengöring/service behövs.

Jag undrar hur man borde göra med kanalerna, ska man plugga sidorna med silikon kanske, vill inte ha någon luftrörelse igenom där, själva poängen med kanalplasten är ju att den har isolerande egenskaper så. Eller kan man skapa problem för sig själv på det viset? Eller bara tejpa kanske.

Har också en massa styrox-isolering för grunder och liknande från husbygget men jag tror inte det nån poäng att isolera en solfångare som ändå ska ta in kalluft. Men till den senare panelen för verkstan som ska arbeta med bara inneluft tror jag det är bra att isolera.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #124 skrivet: 02 mar-15 kl 16:40 »
Hej Denis

Jag har kanalplaströren öppen upp- och nertill dock infällt i ramen. Mycket luftrörelse blir det säkert inte.

Hade innan silikon men fick kondens...kanske tejp är en bra lösning.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 02 mar-15 kl 17:59 »
Det är allmänt vedertaget att tejpa kanalplast. Viktigt att ta vävtejp för utomhusbruk och för permanent fastsättning.

krikav

• Hälsingland
« Svar #126 skrivet: 05 mar-15 kl 16:15 »
Crosspostar detta med 24volt-forumet, men det är nog frågor som fler fegisar än jag funderar över innan de vågar ta steget. :)

Jobbar mig igenom en envis influensa/förkylning, men börjar känna mig på bättringsvägen.
Har fått alla delar hem (kanalplasten och nätet kom igår!)
Var i tisdags och köpte allt virke jag tror mig behöva och conrad har skickat fläkt och termostat.
Även införskaffat en hålsåg för håltagning i väggen.

Nu har jag dock lite frågor!

* Tätning av springor i konstruktionen:
Det kommer nog inte sluta 100% tätt i alla hörn och skrymslen, hur tätar jag detta på bästa vis? Fönsterkit?

* Målning av luftsolfångaren:
Jag antar att man ska måla så mycket som möjligt svart innuti den? Men vilken färg kan man använda?
Vill ha så naturligt som möjligt, så funderar på linoljefärg. (vilka andra alternativ finns?) Men jag är också fundersam till det där med brandfarlighet. Det kan ju bli väldigt hett i LFS så vill inte att det ska börja brinna för att jag använder lättantändlig färg!
Utsidan har jag tänkt måla i falurött, då det smälter in bäst med huset. Inga konstigheter med det vad jag förstår?

* Håltagning och fläkt:
Hade tänkt mig ett system med recirkulering av luften, dvs LSF matas med luft från rummet, luften värms upp och åker sedan tillbaka.
Hur gör jag bäst detta...? Ett hål uppe och ett hål nere passar väl bäst med hur jag tänkt att LSF ska sitta på ytterväggen.
Men var ska fläkten sitta? Åt vilken riktning ska den blåsa? Bäst komfort kanske det blir om man blåser ut varm luft nere vid golvet, men på så vis så matas LSF med den varmaste möjliga luften i rummet också, vilket säkert sänker verkningsgraden... Hur ska man tänka här? :)

* Rör: Min hålsåg är 111mm jag trodde den skulle passa bra till 110mm avloppsrör, men det verkar vara lite för smått. Finns det några andra rör som lämpar sig bättre?

* Termostaten: Visst är tanken är att man ska mäta inne i LSF, och om temperatur överstiger något värde så sätter fläkten igång?

* Hur kan jag göra på något vis, så att röret ut till LSF sluter sig, då det är för kallt ute? Vill inte att det ska rasa in en massa kalluft under natten!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #127 skrivet: 05 mar-15 kl 16:38 »
Hej Krikav

Så länge du suger luften genom LFS så gör några otäta ställen ingen skillnad.
In på nedre, ut på övre sidan...den varma luften vill jo av sig själv cirkulera så.

Målning: jag tog mattsvart!!! (allt annat funkar inte) motorfärg invändig från Biltema eftersom den palla för temperaturen (luktar lite i början, men det försvinner snabbt).
Rör: det finns 100 mm ventilationsrör och antingen en "tallrik" som du jobbar manuellt med (och som blir tät) eller ett "jalusi" men dessa är inte riktigt täta.
Titta även för det hos Biltema.

"Metallröret" från termostaten skall in i LSF!

Lycka till och krya på dig!!!

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #128 skrivet: 05 mar-15 kl 18:48 »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #129 skrivet: 05 mar-15 kl 19:32 »
Hej

Ja, för tre år sedan (ungefär). :)
Bra jobbat, enligt min uppfattning för "tungt"...men visst, allt som tar solen till hjälp är enligt min förståelse bara positivt!

Det skall vara enkelt "annars får det kvitta."

Nu kommer tiden då en LSF gör som mest nytta; solen vinner kraft men ändå är det kallt. Jag får nu in ca 45 grader utöver utetemperaturen och det är ett fint bidrag till uppvärmningen av huset.

I torpet var det 7 grader i dag, något jag aldrig har upplevt innan LSF.

krikav

• Hälsingland
« Svar #130 skrivet: 09 mar-15 kl 15:59 »
Nu när jag håller på med mitt projekt så har det dykt upp en fundering....

Om man jämför en luftsolfångare med ett fönster av samma storlek....
Nog måste väl fönstret ge precis lika mycket (eller snarare mer) effekt än luftsolfångaren?

Luftsolfångarens styrka är att den inte strålar ut en massa värme under vinter och under natten, samt att den är billigare att bygga och installera än fönster..?
Är det något annat jag missat i dessa spekulationer?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #131 skrivet: 09 mar-15 kl 17:51 »
Får en att fundera på vad som skulle hända med svart nät i ett växthus för boende...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

krikav

• Hälsingland
« Svar #132 skrivet: 10 mar-15 kl 11:37 »
Undrar om jag verkligen gjorde rätt som spraymålade nätet...
Sprayburken jag trodde skulle räcka åt alla tre fångarna räckte inte ens till den första!

Sprayade ett lätt lager på nät och nätram, vände på den och sprayade från andra hållet.
Sedan började jag spraya insidan av lådan (OSB-skivan) och då tog färgen slut...

Gjorde jag fel som sprayade nätet? Trodde det var det mest kritiska för att minska brandrisk, men nu blir jag lite skeptisk!
Sprayade jag för tjockt lager på nätet?

Finns det någon annan färg som man skulle kunna måla på insidan av OSB-skivan med pensel? Sprayburkarna gnager verkligen på mitt miljösamvete och förtar lite av det roliga från solvärme... :/

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #133 skrivet: 10 mar-15 kl 18:12 »
Hej Krikav

De första näten (nu kör jag med antracit, dvs svartfärgade direkt)

Nej, det är inte för brandriskens skull utan den mattsvarta färgen omvandlar solen olika våglängder till långa vågor och dessa uppfattar vi som värme.
« Senast ändrad: 10 mar-15 kl 20:52 av Kap Horn »

krikav

• Hälsingland
« Svar #134 skrivet: 10 mar-15 kl 19:26 »
ok, då har jag sprayat nätet i onödan. Inte hela världen!
Det blir billigare med de resterande fångarna då! :)

Rubensgården

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 10 mar-15 kl 20:04 »
Ska man spraya öppna konstruktioner har jag märkt att det sparar mycket färg om man sprayar i så låg vinkel som möjligt. Alltså om spraymunstycket är ens ögon ska man spraya i en vinkel som gör att man inte kan se genom nätet utan trådarna täcker varandra.

krikav

• Hälsingland
« Svar #136 skrivet: 12 mar-15 kl 13:13 »
Jag kom på ett alternativ som eventuellt kan vara något...
Varför inte skrubba in insidan av lådan med träkol?
Träkol fungerar inte så bra som färg pga att det försvinner av väderrelaterade orsaker.
Men inuti en låda borde det väl inte vara något problem?

Det spar pengar och spar miljön... Så vad är haken? :)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #137 skrivet: 12 mar-15 kl 13:54 »
Hej Krikav

Intressant idé...varför inte testa!
« Senast ändrad: 13 mar-15 kl 06:02 av Kap Horn »

krikav

• Hälsingland
« Svar #138 skrivet: 12 mar-15 kl 14:13 »
Hej Krikav
Intressant idé...varför inte testa!
Just nu känns helgen obeskrivligt långt borta...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #139 skrivet: 12 mar-15 kl 22:46 »
Hemmagjord slamfärg med träkol som pigment?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser