Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86516 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #100 skrivet: 16 feb-15 kl 09:20 »
Ah du kör med två lager, tänkte bara ett lager men veckat (vertikalt orienterade veck), som din bild. Jag kan förstå att flera lager inte är så vidare för lagren framför så blockerar soljuset till dom understa, så jag tänkte ett lagret med veck för maximal yta. Kan hända jag försöker mig en på en liten variant i den stilen och lägger den på min tilluftssventil till kallförrådet.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #101 skrivet: 16 feb-15 kl 11:45 »
Hej Denis

Ja, två lager, ett på var sin sida av ramen, trodde att jag hade skrivit det.
Har du tänk på att solen inte skiner på veckets baksida om den faller in från sidan (vilket den jo gör största delen) .

Men visst, testa bara, alltid kul med nya "infallsvinklar".

DennisCA

• Finland
« Svar #102 skrivet: 16 feb-15 kl 12:28 »
Det är möjligt jag missat, drog den slutsatsen endast från de senaste bilderna.

Stämmer det förstås ang vinklarna, fast om det kan lysa igenom hålen så kan det nog träffa ganska mycket.... Svårt att säga.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #103 skrivet: 16 feb-15 kl 13:02 »
Hej Dennis

Om jag hade varit du, så hade jag förstås följd mitt (respektive andras) mönster.  ;D
Lätt att bygga, snabbt, dessutom med dokumenterat bra resultat.

Lycka till...

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 16 feb-15 kl 13:54 »
Oavsett hur mycket veck det är på värmaren är solinstrålningen den samma. Konvektionsytan ökar dock och det kanske kan vara en fördel. Har just nu med mig plåt som jag förhoppningsvis ska hinna vecka i 30*30 grader vass vinkel. Veckningen ska ligga horisontellt. Detta för att jag fick plåten gratis och för att maximera antalet studsar så att så lite ljus som möjligt lämnar lådan. Det optimala vore ett svart hål men med tanke på att det är så jobbigt att jobba omedelbart i närheten av ett sådant valdes den konstruktionen bort. ;)

När det gäller vattensolfångare har jag haft tanken att mediet skulle få stå för absorbtionen. När det gäller luftsolfångare skulle flera lager med halvtransparent material göra samma jobb. Optimalt vore om man aldrig ser fångarens innanmäte. Sen ska man komma utanför området för våra ögon också. Har ganska mycket glas så kanske skulle man kunna lägga flera lager glas med solfilm på. /Jan
« Senast ändrad: 16 feb-15 kl 20:47 av Rubensgården »

DennisCA

• Finland
« Svar #105 skrivet: 17 feb-15 kl 12:18 »
Råkar det finnas någon som testat biltemas myggnät? Svart plast över glasfiber säger dom det är.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat-och-Staket/Myggnat-20443/

Åker sannolikt och handlar det idag ändå så får väl ge recension om ingenting annat senare.

krikav

• Hälsingland
« Svar #106 skrivet: 17 feb-15 kl 21:37 »
Jag spande runt lite efter olika typer av nät, men de enda jag hittade ifrån sverige var sådana som är täckta med PVC-plast, och det är jag inte riktigt intresserad av.
De ifrån zebra i tyskland är täckta med härdat stål, och borde i min mening vara riskfritt vad det gäller kemikalier och dylikt.

Men det är bara bedömningen jag gjorde.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #107 skrivet: 17 feb-15 kl 22:15 »
Hej Krikav

bra med research, men stirra dig inte blind angående materialitet utan testa...och bygg själv i stället.

DennisCA

• Finland
« Svar #108 skrivet: 18 feb-15 kl 05:45 »
Jag köpte nu det igår och det ser ut som det kan funka. Köpte en termostat på ebay för 2.50, ett kretskort och givare som kan driva en 12V fläkt, tänkte jag tar från en gammal dator  i jobbet eller liknande. Lösningen med solcellspanel hade varit effektiv och finurlig men dom kostar så jäkla mycket, nästan 50 euro för den billigaste jag hittade.

Denna solfångare ska läggas till förrådet, ett rum på kanske 8 kvadrat i samma garage som min snickarverkstad på 29 kvadrat, så inga stora ställen. Jag hoppas primärt på avfuktning och lite värme till förrådet.

En annan sak jag funderade på var att göra ramar och lägga nät på dom, sen sätta dom innanför fönstren i snickarverkstan så dom kan omvandla så mycket ljus som möjligt till värme. Fönstren är inte så stora och sitter mot öst så jag tror inte det ger så stor effekt.

krikav

• Hälsingland
« Svar #109 skrivet: 18 feb-15 kl 09:59 »
Jag bestälde zebranätet och ska prova med det.
Väldigt osäker på de elektroniska detaljerna dock... Vilka prylar är det jag behöver och hur ska jag koppla egentligen?
En termostat som ger kraft åt ett relä som ger ström åt en fläkt..?

Att sätta nät bakom existerande fönster bör i teorin inte ge någon vinst. Allt soljus som flyger in i garaget bör redan bli till värme. Exklusive de små mängder solstrålar som lyckas studsa ut genom något annat fönster igen.

DennisCA

• Finland
« Svar #110 skrivet: 18 feb-15 kl 10:27 »
Jag har tänkt på det också men undrar om det är något man förbiser, t.e.x. någon fördel med koncentrering man kanske inte tänkt på.

Jag har tänkt driva en 12V fläkt, likström alltså. Det borde vara relativt enkelt att koppla in, två trådar från en strömkälla för att driva enheten, sen finns det två kopplingar till som man kopplar till den 12V apparat man vill styra via termostaten. Enheten klarade upp till 12-13 ampere tror jag det var, så den lilla fläkt jag tänker driva borde inte vara något problem.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #111 skrivet: 18 feb-15 kl 11:45 »
Hej

Kul att läsa att der rör på sig!

@Krikav

Enklast är en 230 V exvis från Conrad.se. Finns i olika styrkor och storlek.
Där får du även en termostat att koppla på. Det som fungerar som en strömbrytare kan man säger.

krikav

• Hälsingland
« Svar #113 skrivet: 19 feb-15 kl 12:14 »
Får ursäkta om jag verkar tjatig och/eller okunnig. Men det är jag. :)

Är det verkligen 2-4veckors leveranstid på kanalplasten från bygghemma...? Då är det ju nästan sommar innan jag blir färdig!
Finns det att få tag på snabbare någonstans?

/mvh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #114 skrivet: 19 feb-15 kl 13:55 »
Hej Krikav

Din fläkt på 204 m3/h verkar helt ok (vet inte hur stor kollektor du har planerat (men det år alltid att strypa lite) men priset är på tok för hög!
Det finns även http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=189364&channel=conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=X08t-CTfR
Ditt andra val anser jag är för klent.

Som termostat finns en som går från 0 - 50 som är lite mera noggran, annars precis samma...http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=551698&channel=conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=_FROtt_c-

Kom ihåg: när du titta på fläkten så finns det anslutningar "C", "1" och "2". En tåd direkt till fläkten , den andra via termostaten och då gäller "C" och "2" så att att termostaten slår till vid uppnådd temperatur (vid e"1" slår det ifrån i stället).

Leveranstiden på kanalplasten kan vara så lång, men jag fick min beställning redan efter en vecka.

Lycka till

DennisCA

• Finland
« Svar #115 skrivet: 19 feb-15 kl 14:10 »
Jag skulle gå till en lokal affär och se om dom har kanalplast, all jag hittat i finland är för dyrt efter frakten kommer till. Det ser ut som en affär där jag har ett presentkort skulle kunna ha kanalplast så jag ska dit och kolla nån dag.

Fanns annars en som sålde ett gammalt fönster i värmeglas för 20 euros, kanske vore bättre t.om. än kanalplast. Tror det var 90x150cm.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #116 skrivet: 19 feb-15 kl 14:17 »
Hej Dennis

Visst, detta med rätt material till rätt pris är inte så lätt...glaset är säkert mycket bra och priset hel ok...men tuuuungt!
Fast, skall du inte lyfta det särskild mycket, så varför inte?

DennisCA

• Finland
« Svar #117 skrivet: 19 feb-15 kl 14:56 »
Jo det är lockande men jag vet inte om det skulle passa, jag vill inte göra den här för stor och den ska passa in på garageväggen, tänkte den får hamna under fönstret. Och så blir det nog kanalplast i framtiden för den större kollektorn så kanske man borde få vanan in nu istället.

Något såhär har jag tänkt mig, det är den lilla till vänster, den större till höger hoppas jag ska kunna värma snickarverkstan brevid.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #118 skrivet: 19 feb-15 kl 15:26 »
Snyggt!

DennisCA

• Finland
« Svar #119 skrivet: 23 feb-15 kl 20:27 »
Tack men det var inte så svårt, ritningarna har jag inte gjort, ritade bara in solfångarna.

Var till affären ifråga idag men dom hade så höga priser.... Billigare att beställa på nätet då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser