Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86446 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #40 skrivet: 04 sep-12 kl 16:54 »
Då tänker vi lika när det gäller glasfibernät/alunät. Jag tror bara att det kanske blir lite lättare att absorbera mer ljus med fler lager. Men kanske två lager räcker? De lager som ligger under kanske bara ger en marginell effekt och bromsar mest, särskilt om man har en reflektor underst, så att ljus kan träffa baksidan av näten på vägen ut. Då blir det ju i princip 4 lager för ljuset att passera.

Är näten svarta redan? Antracit? Funderar på om det skulle hjälpa att spraya nätet med matt svart motorrumms-färg? http://www.jula.se/varmefarg-400-ml-623040

Ja, helt klart ökar verkningsgraden rejält om man kan hålla sig till lite lägre temperaturskillnader och större volymer.

Jag har funderat på att göra rätt höga solfångare, så att jag kan utnyttja skorstenseffekten istället för att ha en fläkt. Men då kanske volymerna minskar för mycket?

Genom att cirkulera inomhusluften genom solfångaren, ta ut till solfångaren i golvhöjd på nedre våningen, och ta in från solfångaren i golvhöjd på övre våningen. Tanken är att få cirkulation i huset som sprider värmen. Eventuellt även ha möjlighet att vända på flödet vintertid, med hjälp av en fläkt, för att värma bara rummet på nedervåningen.

Sommartid skulle man kunna öppna en ventil i toppen på solfångaren och släppa ut uppvärmd luft där. Skorstenseffekten "suger ut" luft ur huset. Genom att då öppna några ventiler på skuggsidan av huset, eller bara ha ett par fönster på glänt, så kan man då kyla huset med hjälp av luftsolfångaren. Men jag har inte riktigt kommit fram till hur jag skall bygga det. Vore bra om det kunde regleras inifrån. Men det kan kanske vara dumt att krångla till det för mycket...

Min grundkonstruktion, som jag nu funderar på, är en enkel ram av trä, och en 6 mm isolerplastskiva framför. Baksidan av 30 mm frigolit med bara ett par reglar för att hålla formen och ge något att fästa upp med. Täcker frigoliten på baksidan med byggpapp och målar pappen sedan med utefärg för att fuktskydda och täta. Ett lager blank aluminiumfolie på solsidan som reflektor tillbaka till näten och för att undvika att frigoliten blir för varm. Ingen isolering på sidorna. 1 tum brädor bara.

Översidan med lutning för avrinning. Eventuellt en extra "topp-bräda" som enkelt kan bytas ut. Toppbrädan kan även flyttas för att ge öppning för "kyl-läge". Allt målat med utelasyr.

Både frigoliten och isolerplastskivan ger "plattverkan" som styvar upp det hela. Och konstruktionen blir relativt lätt att lyfta och hantera. Ömtålig också, iofs. Men baksidan skall ju vara skyddad mot väggen...

Storleken på mina isolerplastskivor får styra övriga mått. 600 x 2500 mm. Hade tänkt två sådana, men en i taget... Har byggt en enkel drivbänk som träning. Krökningen hjälper till att få bort "fladder", men gör det svårare att få tätt. Kommer att ha mindre krökning och täta med silikon. Eller montera skivan i urfräst spår i sidorna.

Här är min splitter nya vinterodlingsbänk. Den duger nog som drivbänk till våren också...

...


Vilket djup inne i solfångaren kan vara lagom? 70 - 80 mm luftspalt?

Sedan behövs det ju genomföringar i väggen också, och kallrasskydd ...
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 16:57 av sɹǝpuɐ »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #41 skrivet: 04 sep-12 kl 17:47 »
Hej Anders

Tänk på isoleringen, ta åtminstone masonit, i stället för papp.
Sprayfärg på nät har jag testat...bättre att rulla på, det blev för mycket spill annars. På glasfiber gar det däremot säkert bra. Motorummsfärg är bra.

Bygger du ordentligt, så kan det blir över 100 grader, kolla upp det med frigoliten. Jag skulle isolera sidorna, det är oisolerat som ger förlusterna.
Självcirkulation ger ingen större hastighet, två hål i väggen i stället för ett och ingen frisk luft.
Det är jo denna som har relativt sett lägre fuktighet än inomhusluften och på så vis tar med sig vatten ur huset. Det är en vinst minst lika stor som värmen!!! Annars kör du bara runt fuktigheten
.
Satsa på en fläkt, men INTE från Biltema, de har smält hos någon annan (de tål bara 60 grader).
Conrad har även exvis Panasonic för 220 V om du inte vill använda solpanel som energikälla och samtidigt styrning.

Med din tänkta storlek skulle jag välja en 195 m3 /h.

Tänk inte på för månge finesser,    i stället.

Men tänk på att det kan blir väldans    vid stillestånd eller långsam cirkulation (avbröt vid 82 grader när luften kom in via fläkthålet och gick ut via luftspalten! det var alltså självcirkulation)

Lycka till


« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 23:11 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #42 skrivet: 04 sep-12 kl 19:38 »
Hej igen Anders

Jag glömmde. Jag tog 4 tumms brädor till ramen, det skall helst inte vara mera än 5 cm från "glaset" och ca 2 cm mellan alunäten.


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #43 skrivet: 04 sep-12 kl 22:46 »
OKI!

Myggnät beställt...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #44 skrivet: 04 sep-12 kl 23:12 »
Spännande...


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #45 skrivet: 11 sep-12 kl 23:01 »
Hej

De senaste värden (i går) hur det blev den sista tre veckor:

MAX out  54.2 ( i kollektorn)
        in    23.2 (i huset)
 
 
Min out     3.8
        in   14.4

Inte så illa!

Och luften har ändrat helt karaktär!!!


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #46 skrivet: 23 sep-12 kl 10:26 »
Hej

Blev tydligen felinformerat angående alufolien.
Physikaliskt så reflekterar denna det kortvågiga ljuset med förluster som följd.
Jag googlade lite under "svart kropp" och efter ett tips, so kommer jag att spraya folien med mattsvart färg!
Just det mattsvarta gör att vågorna omvandlas till langvågig värmestrålning som då inte går ut igen genom "glaset"

Återkommer om några veckor när jag är i land igen!


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #47 skrivet: 25 sep-12 kl 21:03 »
Hej

Nu tar min nästa solfångare form i huvudet.
En trädram kanske 12 cm djup. Baksidan 3 mm plywood som jag redan har hemma.
Frigolit (lätt), 2cm som isolering, kanske en 2 cm motorrummsisolering för sidorna enbart.
Frigoliten får en beläggning av alufolie för den reflekterar inte enbart kortvågigt, utan även värmestrålningen (annars hade man inte använt den i motorrummet).
Sedan spänner jag en svart filt i väldigt lite avstånd, följt av en ram med ett dubbelt lager svart alunät (har jag kvar).
Fläkten (24 V/195 m3/h, solcell 12 W, termostat, temometer från Conrad) sitter framme på filtduken inte bakom eftersom filt bromsar luftflödet för mycket.
Klar 10 mm polykarbonatskiva med tätningslist och en aluram avslutar det hela.
Funderar på att bygger in en ”rullgardin” så att jag kan skuggar det hela på sommaren. Annars blir det en på utsidan modell ”bambu”.
Byggtid: kanske med håltagning och lugnt och stilla och utan stress… tre dagar.
Kostnad ca 2000 kr för 1,3 m2 = 1,1 kW/timme full solsken.
Återbetalningstid mellan tumme och pekfinger 4 år. Det är en avkastning på 25 %!!!
Livstid: kanske 20 år.
Alltså vinst under 16 års tid!!
Det klarar ingen vatten-solkollektor närmelsevis (enligt tyska beräkningar går dess inte med vinst överhuvudtaget, inklusive statlig bidrag)!

Bilder kommer sedan!

Kap Horn

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #48 skrivet: 25 sep-12 kl 21:28 »
Lämpligaste placering av fläkten borde väl vara i botten där det tas in luft till solfångaren? Dels blir arbetstemperaturen lägre, dels blir det mer luft transporterad om den transporteras kall. Dessutom minskar risken för störande ljud in. Enda nackdelen jag ser är om man har styrning och strömmatning inifrån, det blir då lite långa ledningar.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #49 skrivet: 25 sep-12 kl 21:39 »
Hej Anders

Bra tänkt, men hur är det med förlusterna? Jag sätter den i röret så att luften har kortaste vägen in i  huset. Volym som den suger ifrån är stor. så där flyter luften lätt.
Min byggplan är klar!

Nu skall den bara byggas. Funderar man för mycket blir der risk att projektet inte blir av...finns gott om sådana fall har jag märkt...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #50 skrivet: 27 sep-12 kl 11:41 »
Hej

Några nya siffror kanske?

Igår klockan14:
uteluft      14
kollektor: 18 och det fast det regnade och den obefintliga solen var redan nästan bakom husknuten!
inne:      11

Men då såg det ut så här i ett antal dagar



Det har inte varit kallare än 11 grade i huset. Igår var det stopp, eftersom termostaten startar fläkten först vid 20 grader. Skall nerjusteras idag till 15 grader.
Som bäst var det 19 grader i huset sedan senaste uppdatering men aldirg mindre än 11 och det nu, när tempen nattetid är nere på 3 grader.
« Senast ändrad: 27 sep-12 kl 13:41 av Kap Horn »

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #51 skrivet: 27 sep-12 kl 12:29 »
Nu vill jag ha bygg bilder och beskrivning :D
Grymt mer bilder (närbilder me) ;D

Hej

Nu tar min nästa solfångare form i huvudet.
En trädram kanske 12 cm djup. Baksidan 3 mm plywood som jag redan har hemma.
Frigolit (lätt), 2cm som isolering, kanske en 2 cm motorrummsisolering för sidorna enbart.
Frigoliten får en beläggning av alufolie för den reflekterar inte enbart kortvågigt, utan även värmestrålningen (annars hade man inte använt den i motorrummet).
Sedan spänner jag en svart filt i väldigt lite avstånd, följt av en ram med ett dubbelt lager svart alunät (har jag kvar).
Fläkten (24 V/195 m3/h, solcell 12 W, termostat, temometer från Conrad) sitter framme på filtduken inte bakom eftersom filt bromsar luftflödet för mycket.
Klar 10 mm polykarbonatskiva med tätningslist och en aluram avslutar det hela.
Funderar på att bygger in en ”rullgardin” så att jag kan skuggar det hela på sommaren. Annars blir det en på utsidan modell ”bambu”.
Byggtid: kanske med håltagning och lugnt och stilla och utan stress… tre dagar.
Kostnad ca 2000 kr för 1,3 m2 = 1,1 kW/timme full solsken.
Återbetalningstid mellan tumme och pekfinger 4 år. Det är en avkastning på 25 %!!!
Livstid: kanske 20 år.
Alltså vinst under 16 års tid!!
Det klarar ingen vatten-solkollektor närmelsevis (enligt tyska beräkningar går dess inte med vinst överhuvudtaget, inklusive statlig bidrag)!

Bilder kommer sedan!

Kap Horn

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #52 skrivet: 27 sep-12 kl 13:26 »
Hej Hen

Skall bli!

Men först måste jag komma i land...sedan skall det byggas utav bara h.....e!    
« Senast ändrad: 27 sep-12 kl 13:43 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #53 skrivet: 26 okt-12 kl 21:06 »
Hej

Det blev en till vid huset...i dag klar himmel började den varma luften strömma in med ca 60 m3/h strax efter åtta medan det var minus två ute. Från 23 grader upp till 51 kring middagstiden då utetempen var 8 plus.
Stop vid tre kaffet!

Hela huset blev varmt!!!

« Senast ändrad: 27 okt-12 kl 09:10 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #54 skrivet: 27 nov-12 kl 02:49 »
Hej

Bara för att kanske inspirera någon: detta är det mest ekonomiska i samband med solenergi jag har stött på...150 m3/h och plus 30 grader utöver utetemperaturen


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #55 skrivet: 22 feb-13 kl 19:51 »
Hej

En liten uppföljning: den 20 december, en solig vinterdag, utetemperatur - 5 grader, så kom det ca 90 m3/h plus 31 gradig luft in i huset i staden.
Nu i februari då solen har mera kraft, så kom det redan 50 gradig luft vid samma förhållanden.
Det ända jag ångrar: skulle har byggd den redan för över 20 år sedan!

Till torpet blir det under sommaren en ny model: någon har "lånat" min solpanel från väggen!?
Där blir det nu en hybridmodel där jag sätter upp 2 x 100 Watt paneler (fäst GENOM husvägen) och samtidigt så drar jag in luften bakom panelerna.
Dessa kyls på så sätt, ger mera effekt och samtidigt kan ja ta hand om värmen.

Fast detta är en enkel teknik som man kan lätt bygga själv, så är det konstigt nog få som gör detta. Däremot vattenburen med mera teknik och betydligt dyrare, det nappar folk på...

I dag i torpet (minus fem ute) när solen redan var bakom hörnet och inte låg på kollektorn såg det ut så här:


fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #56 skrivet: 12 mar-13 kl 21:14 »
åh, nu blir jag nyfiken och byggsugen!
måste luftsolfångaren sitta på en lodrät vägg? eller kan man ha dem på taket?
hur har ni gjort genomföringen för luften genom väggen?
 
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #57 skrivet: 12 mar-13 kl 21:39 »
Hej Fastfrusen

LSF måste inte sitta lodrätt, men den fångar mest energi när solen träffar så nära 90 grader som möjligt. Och då är just under vintertiden lodrätt bäst. Men visst kan den sitta på taket...men snöfritt skall den jo helst vara...!

Hålet genom trädväggen har jag borrat med ett antal hål, stämmjärn och såg. Men så har jag inte heller 220 V i stugan.

Förra veckan med solig väder: dagligen ca 28 gradig luft 80 m3/h under fem timmar in i huset!

Inomhusluften har aldrig varit bättre!

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #58 skrivet: 13 mar-13 kl 08:56 »
Tar du luft inifrån till LSF eller utifrån?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #59 skrivet: 13 mar-13 kl 10:16 »
Hej Fastfrusen

LSF måste inte sitta lodrätt, men den fångar mest energi när solen träffar så nära 90 grader som möjligt. Och då är just under vintertiden lodrätt bäst. Men visst kan den sitta på taket...men snöfritt skall den jo helst vara...!

Hålet genom trädväggen har jag borrat med ett antal hål, stämmjärn och såg. Men så har jag inte heller 220 V i stugan.

Tack för svaren!

hmmm, jag får finurla vidare. Huset jag i så fall skulle bygga till ligger i Österrike, och är murat. Så väggenomföringen får jag lista ut hur man gör.
snöfritt är det för det mesta ;) Det kluriga är att hitta en plats som är ok ur estetisk synpunkt. Söderväggen är "framsidan" av ett ljusgult hus. Därför vore taket bättre. Eller eventuellt på balkongräcket (svart trä) men då blir det ju knepigt med att få in luften...

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser