Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterodla ute, utan extra värme eller ljus, går det?  (läst 11992 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Det borde väl gå fint, eller hur?  8)

Det beror kanske på var man befinner sig i landet och vilka anspråk man har. Och när det är kallt och mörkt får man nog inte räkna med att det växer så mycket. Men en del växter klarar låga temperaturer och kan sedan utnyttja perioder med lite mer värme. Själv befinner jag mig i Småland i zon 4. Och vissa vintrar är det knappt tjäle här. Borde gå fint att odlar året om då. Ogräset växer iaf. Men ibland knäpper det ju till. Inte minst förra vintern.

För min del handlar det inte om att få så väldigt mycket ut av vinterodlingarna. Mer att ge lite guldkant genom att ha tillgång till en del färsk sallad och bladkål, eller lite goda morötter, direkt från landet. Och så kan man bekämpa odlingsabstinensen...

En annan finess är att man får skörd både sent och tidigt, genom att man är i gång och odlar hela tiden.

Sedan kompletterar man med rotfrukter från jordkällaren och sådant man har låtit stå kvar i landen för att skörda efterhand.

Eliot Coleman har skrivit en massa böcker om bland annat vinterodling i kallbänkar och kallväxthus, och det är lite det som har inspirerat mig. Där han bor, östra USA, liknar lite förhållandena i Sverige vad gäller temperaturerna. Men det är längre söderut, så han får mer soltimmar. Det finns en del filmer om detta på Youtube.

Jag håller på att förbereda lite smått med en drivbänk med isolerskiva, där jag funderar på att odla i en lite nedsänkt bädd. Tanken är att komma ner en liten bit, kanske 10-15 cm, så att man undviker markkylan. Får se hur det går...

Vilka erfarenheter och tankar har du om vinterodling?
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 15:37 av sɹǝpuɐ »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vinterodla ute, utan extra värme eller ljus, går det?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 15:36 »
(kopierar från tråden om klimatsmart mat)

Jag är också inne på att vinterodla lite, i trädgårdens ljusaste hörn. Till att börja med ska jag se hur länge jag kan hålla liv i landet med diverse asiatiskt grönt som jag sådde för några veckor sen. Det växer så det knakar och jag skördar för fulla muggar. Nu har jag elrör och fiberduk som ett tält över för att skydda mot stort och smått som gillar kålväxter. Och fårull runtom - inga mördarsniglar ännu. Undrar om jag ska byta ut fiberduken mot byggplast när det blir kallare?

Annars vet jag inte. Om jag sår nu, kommer det att gro såpass att det orkar med vintern? Och vad, isåfall?

Den här boken ligger ganska nära vårt klimat (England), men där är ändå lite ljusare och lite mildare vintrar.

http://www.amazon.co.uk/Grow-Winter-Vegetables-Charles-Dowding/dp/1900322889/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1346592900&sr=1-1

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 15:40 »
Jag tänkte också testa med att höstså rotfrukter, alltså så dem väldigt sent så att de börjar gro först till våren. Morötter och palsternackor, tänkte jag mig. Frågan är om de har en chans mot ogräset som spirar så snabbt på våren

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 16:14 »
(kopierar från tråden om klimatsmart mat)

Jag är också inne på att vinterodla lite, i trädgårdens ljusaste hörn. Till att börja med ska jag se hur länge jag kan hålla liv i landet med diverse asiatiskt grönt som jag sådde för några veckor sen. Det växer så det knakar och jag skördar för fulla muggar. Nu har jag elrör och fiberduk som ett tält över för att skydda mot stort och smått som gillar kålväxter. Och fårull runtom - inga mördarsniglar ännu. Undrar om jag ska byta ut fiberduken mot byggplast när det blir kallare?

Annars vet jag inte. Om jag sår nu, kommer det att gro såpass att det orkar med vintern? Och vad, isåfall?

Den här boken ligger ganska nära vårt klimat (England), men där är ändå lite ljusare och lite mildare vintrar.

http://www.amazon.co.uk/Grow-Winter-Vegetables-Charles-Dowding/dp/1900322889/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1346592900&sr=1-1
Hade vare fint med om det hade  funnes en  översatt  version.

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 16:19 »
klart du kan odla på vintern men det beror ju som sagt på var man bor, vad man vill odla, och framförallt vad vi får för vinter, alla jag pratat med tippar på att det blir en vargavinter i år

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 16:39 »
Här är min splitter nya vinterodlingsbänk. Den duger nog som drivbänk till våren också...

Kommer att placera N/S riktning och skjuta jord över på sidorna. Och det kommer att vara odlingsduk över plantorna. Går att lyfta av locket eller skjuta det fram eller tillbaka. Kanterna överlappar lite lagom finurligt...  8)

Borde vitmålat invändigt, men hade ingen vit utelasyr hemma...

Funderar på att göra en liknande, men dubbelt så bred. Denna blev lite smal. Men kan kanske vara bra för att nå in...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 16:42 »
Här är min splitter nya vinterodlingsbänk. Den duger nog som drivbänk till våren också...

Snyggt och smart. När kommer den i produktion  ;)

Vad är det du har som lock?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 16:46 »

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 16:47 »
fin drivbänk, ska du göra den bredare så gör den även djupare och ha kanalplast på sen kanske det skulle vara en idé att ha något reflekterande material på sidorna så solen reflekteras mer till plantorna? bara en tanke

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 17:03 »
fin drivbänk, ska du göra den bredare så gör den även djupare och ha kanalplast på sen kanske det skulle vara en idé att ha något reflekterande material på sidorna så solen reflekteras mer till plantorna? bara en tanke

Jo, detta är att se lite som en först prototyp. Kommer att sätta nedre delen på en nedgrävd ram. Vit utelasyr invändigt blir nog bra. Tar vara på mer av ljuset. Kommer nog att göra med dubbla kanalplast som är ställda lite i vinkel mot varandra som ett "riktigt" tak. Men är rädd för att locket antingen blir för tungt eller för sladdrigt. Kanske två separata tak intill varandra? Fundering pågår. Tar tacksamt emot mer tankar.

Händig Man

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 17:17 »
låter som du har en plan där, men dubbla kanalplast, tänker vi på samma nu den jag menar är den med "4kantsrör" som e sammansvetsade

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 17:59 »
Jag använder 6 mm polykarbonatskivor med kanaler i. Isolerplastskivor.

Med "dubbel" menar jag dubbel bredd, inte dubbel tjocklek. Två skivor intill varandra, inte över varandra...

Jag köpte ett gäng sådana skivor för att bygga luftsolfångare och soltork och lite annat lattjo lajban...  8)

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 18:06 »
Ställ den ovanpå brunnen..så får du upp varm luft nerifrån..och nära till vattnet :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 18:16 »
Lite av det jag vill uppnå genom att odla en lite smula nedsänkt. Normalt odlar man ju i upphöjda bäddar. Jag tänker som så att vintertid blir det kanske bättre att odla i nedsänkta bäddar?  ???

Jag funderade också på någon form av luftkanal eller rör under bädden. För att komma åt den frostfria lite varmare jorden en bit ner vintertid. Men det blir kanske nästa vinter?  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 09 sep-12 kl 10:51 »
Vi som har en gödselstack , den värmer ju året om .
Kan man odla uppepå den kanske ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 09 sep-12 kl 10:56 »
Blir en varmbänk med lite mer långtidsverkan. Placera en drivbänk ovanpå, och odla sallad, morot, rädisor, majrova,  dill och persilja vintern igenom.  ;D

Marjavh

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-12 kl 12:14 »
Vänta lite, det här har jag inte tänkt på, förutom när det gäller grönkål :-)

Jag har ett växthus (sedan kort), skulle jag kunna odla sallad där i vinter? Utifrån frön?? Blir det varmt nog där???
Berätta, berätta....

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #17 skrivet: 09 sep-12 kl 12:34 »
Vintersallad och kinesisk bladkål borde gå fint. Persilja. Kanske även baby-morötter.

Ett knep är att både vindskydda i växthus eller i drivbänk OCH använda odlingsduk. Det gör att det inte lika lätt fryser ner i marken.
Ett annat knep är att gro fröna inne, och sedan plantera ut, om de inte vill gro nu.

Kan du sedan ha en varmbänk (halm+obrunnen gödsel) i botten så borde det gå ändå bättre.

Det växer sakta eller inte alls. Men det håller sig förhoppningsvis vid liv och du kan skörda färsk sallad och annat gott vintern igenom. Jag räknar inte med några större mängder, men lite blir det väl.

Sedan kan nog förutsättningarna variera friskt i landet. Det förutsätter ju lite ljus och att det inte blir tjäle där man odlar...

Kanske skall tillägga att jag själv är nybörjare. Vinterodlar i drivbänk för första året denna vinter. Men brukar skörda purjo, grönkål, potatis och morötter vintern igenom ute i landen, så länge det inte är tjäle. 

Jag har fin plocksallad och dill på gång på friland just nu. Även bladkål. Kommer att flytta in en del i drivbänken. Även några persiljeplantor.

Har du lite frön liggande så är det ju bara att testa, eller hur?
« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 12:40 av sɹǝpuɐ »

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 10 sep-12 kl 13:23 »
Jo, detta är att se lite som en först prototyp. Kommer att sätta nedre delen på en nedgrävd ram. Vit utelasyr invändigt blir nog bra. Tar vara på mer av ljuset. Kommer nog att göra med dubbla kanalplast som är ställda lite i vinkel mot varandra som ett "riktigt" tak. Men är rädd för att locket antingen blir för tungt eller för sladdrigt. Kanske två separata tak intill varandra? Fundering pågår. Tar tacksamt emot mer tankar.
Vilka härliga odlarideér du har, det kommer att gå jättebra. Min absolut största och finaste Asterixplanta i år var från en i jorden övervintrad potatis sedan förra hösten. Även finfina tomater vissa år som övervintrat på egen hand och gett bra skördar. All sorts lök övervintrar gärna. Du kan kanske ta pinfärsk gräslök hela vintern.  Och nypotatis till jul.:D Bra med ett tak i två delar så du inte behöver öppna upp och släppa in mer kyla än nödvändigt när du skördar/grejar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 11 sep-12 kl 03:32 »
Min tanke är att gräva ner typ en plastlåda i gödselstacken en bit o ha ett fönster liggandes ovanpå o sen när jag kör ut gödslet hela vintern bara lassa på runtom ..
Men räcker solljuset till?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser