Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den 11 September = dag 21  (läst 6745 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Den 11 September = dag 21
« skrivet: 07 sep-07 kl 12:39 »
 ;D Hejsan på er!!!

Nu går jag här och väntar med spänning på vad som ska hända skall.

Min lilla Anita är på sin sjuttonde värpardag i dag och jag vet inte ens om hon går ut och äter. ;D

Hon bara ligger där och surar.

Detta är min allra första gång som jag får uppleva detta med att bli in riktig hönsmamma från start.

Lilla Berit gav upp efter dag 15 dagar och jag  hade ingen möjlighet att fortsätta värma äggen så inget hände med dom.

Vad tycker ni om datumet då??  ;D ;D ;D
Ingen vidare dag att komma på.

Får hoppas på att de kommer nån dag för tidigt.

Har heller ingen aning om hur många ägg hon ligger på för jag får inte röra henne.

Snällt va?

Åh vad jag längtar.!!!

Håll tummarna för mig och lilla Anita att det hela ror i land.

Jag vill så gärna få vara med om detta ;D ;D

Så nu har jag skrivit av mig lite.

Mvh Maria

« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 12:40 av Maria1xx »
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Taggis

• vänner
Re:Den 11 September = dag 21
« Svar #1 skrivet: 07 sep-07 kl 14:18 »
Håller tummarna för er båda ! Det blir säkert jätte bra ,första gången är det alltid spännande fast det tycker jag det är alltid iofs.Har oxå hönor som ligger på ägg nu 3 st +myskisen,pullornas borde komma snart har inte 100 koll på när dom la  :-[ sej för dom kluddade lite innan.Den ena hönan har aldrig legat på ägg innan men hon tyckte väl det var dax nu (hon är ca3-4 år) hon försökte stjäla en av feb. kycklingarna i år med mkt lock & pock men men mamman gick inte med på det.
Så här hålls tummar blå för er tjejer  ;D.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-07 kl 15:08 »
Hihihihi ja dom är bra roliga.

Det jag har märkt av min lustiga Anita är att hon stjäl ägg från de andra.
Hon har full koll på dom andra och när de andra har lämnat redena så smyger hon in , tar ägget under vingen och kryper in i sitt rede och lägger ägget där.
Har aldrig sett något liknande förut.

Mina tummar är redan blå ;D, hinner väl tappa dom innan det är dax.

Mvh Maria

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 sep-07 kl 15:21 »
... tar ägget under vingen och kryper in i sitt rede och lägger ägget där.
Har aldrig sett något liknande förut....
:o Är du riktigt säker på det :o Det kan väl inte vara möjligt :o Har de sådan koll på sina vingar ??? Hörde en annan höna som ruvade och ruvade men ägaren ville inte ha några kycklingar utan plockade regelbundet bort alla ägg. En morgon pep det i redet i alla fall. Hönan hade gömt ett ägg under vingen :o Jag tog det som en skröna och trodde inte riktigt på det men har du sett din höna bära iväg på ett ägg så ska jag ändra hela min syn på hönor fom nu.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 15:34 »
Det är väl oftast när man har reden som sitter iho och bara har låga kanter emellan som de kan stjäla ägg från varandra. Det har mina gjort ett par gånger. Antar att det blir för frestande att se äggen i redet bredvid när den andra hönan kliver upp eller så tror de att det är ett av deras ägg som rullat iväg och som måste räddas tillbaka. De har dock rullat dem med hjälp av näbben de gånger jag sett det hända.
Vill du veta hur många ägg hon ligger på kan du ju gå ut när det blivit mörkt och bara sticka in handen under henne och räkna med handen. Du måste ju inte lyfta bort henne och räkna med ögonen. Pickar hon på dej kan man dra ner tröjan över handen när man sticker in den, men det är sällan det gör så jätteont.
Lycka till och skriv och berätta hur det går!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 sep-07 kl 16:23 »
Tack för rådet med att räkna när dom varvat ner.
Har inte tänkt på det eftersom jag låter dom oftast vara ifred på kvällstid.
Men i kväll ska jag räkna dom.

Ja Helenan  ;D du får nog ändra dig för min Lilla Anita hon stjäl.
Men som sagt jag tror nog inte det är så vanligt .
Eller ??? ;D
Men hon har fullständig koll på var hon har vinge och puttningshjälpen näbben förstås. ;D

Mvh Maria

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-07 kl 16:28 »
Nu måste jag bara få berätta.    :o :o

Tog rådet som jag fick och gick in i går kväll när dom var i sin lilla dvala och kände under lilla Anita.
Hmmmm hon vaknade givetvis arg som ett bi och pickade min arm som en besatt.
Lyckades under denna hastiga stund känna 3 varma goa ägg.

Men i morse var Anita uppe och åt lite mat i  när jag kom in till hönshuset så hon var snabb till sitt rede för att försvara sina ägg.
Men jag var snabbare och lyckades se en hel hop med ägg som låg där.
Hann inte räkna med 10-15 st var det nog allt som låg där på jäsning.  :o

2 dagar kvar till kläckning hoppas jag ;).

Hoppas verkligen att det blir nått  ;D

Mvh Maria
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 16:29 av Maria1xx »

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 09 sep-07 kl 21:40 »
Spännande! Du måste berätta när det är klart  :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #8 skrivet: 10 sep-07 kl 05:32 »
1a kycklingekullen är såå speciell, men de följande är också förväntansfulla och mysiga upplevelser. Räkna dockl med att det kan ta någon extra dag utan att dte behöver vara något fel..sist tog det tre extra dagar här innan det satte igång trots att jag hade järnkoll på när hon lade sig. Lycka till hur som helst och ha kokt hackat ägg till frukost åt de små andra dagenoch en vecka framåt, det älskar dem! Mvh Anna-Karin
Den som har en lever får se

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-07 kl 08:00 »
 ;D Kokta hackade ägg får det bli.

Något mer som är bra för mina små??

Har kyckling foder sedan mina tidigare inköp så det finns.

Men dom lever på gulan ett par dagar har jag hört.

Kommer Anita se till att de små inte ramlar ner de 20 cm som är ner till backen?

Eller ska jag bygga på ytterligare en list som försvårar fallet.

Om de ramlar ner, Vad händer då???

Går resterande på dom eller hoppar Anita ner och skyddar???

För dom små kommer inte upp själva :-\.

Redet är inte flyttbart :-\.

Klarar dom det ändå?

Min tanke är att jag inte har tänkt att förflytta dom till annat inhägnad utan vänja sig istället med resten av gänget.

Vad tycker ni???

Alla goda råd är välkomna inför min förhoppningsvis första kläckning.

Mvh Maria

« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 08:03 av Maria1xx »

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-07 kl 08:09 »
Köp hem undulatfrö, det är kanonbra.
Jag hade en höna som fick kycklingar i ett rede som satt högt upp, ibland hade ett litet knyte ramlat ur när jag var i hönshuset och då fick jag lyfta tillbaks den. Men efter ca 2 dagar, när hönan vet att dom måste börja lära sig att söka mat, då fick hon dom att hoppa ner där ifrån med lite lock o pock  :) sen låg hon på golvet med dom när det var sovdax.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Bruja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 08:11 »
Hej

Jag har sedan några dgr en höna som kläckte fram 4 kycklingar, 4 av äggen ver ej befruktade. Jag flyttade henne till en större bur där hon kan vara med sina små, det gjorde henne lugnare. De får ris och bröd sedan startfoder efter några dagar.

Nu har jag tre hönor till som vill ruva  :o Eftersom de inte har ruvat innan i år så får dem det, men två av dem har fått Orpintonägg istället.
Alla är dv Kochinhönor.

Lycka till!

mvh Carmen

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 08:24 »
 ;D Ok.
Då får jag åka och shoppa startfoder för det är nog inte det jag har.
Men jag inväntar nog tills jag ser lite liv runt Anita.
Vad kommer lilla Anita tycka om hon får en egen inhägnad utan tillgång till utevistelse??
Men hon kanske inte tänker på det när hon har de små, hon har ju inte fått frisk luft på en väldigt massa dagar ;D.

Hur länge bör de vara i egen inhägnind då??

Vad lite man vet egentligen.

Bra att ni finns som man kan fråga. ;D

Mvh Maria

« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 08:26 av Maria1xx »

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-07 kl 08:43 »
jag lät min höna gå med dom andra på en gång och hon spärrade upp sig som en boll när någon kom för nära och det fungerade jättebra.

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 10 sep-07 kl 08:50 »
Låter bra.

Jag tycker att det låter som det enklaste settet.
För då vänjer de sig förhoppningsvis snabbare.

Tack.

Mvh Maria

Lena A

« Svar #15 skrivet: 10 sep-07 kl 08:52 »
Kokt äggula, blött bröd, ris, havregryn, makaroner i småbitar (kycklingarna näbbar är smååååååå  ;)), mosade ärter/majs/potatis.

Har du möjlighet att låna/köpa Karin Neuschutz bok "Höns i trädgård" vill jag rekommendera den. Där står en hel del matnyttigt för både nybörjare (främst) och erfarna.

Jag brukar har mina kycklingar i en bur (typ kaninbur) utomhus på gräsmattan tillsammans med mamman, så att de skulle vänja sig vid de andra hönsen och tvärtom. Buren flyttade jag så att det alltid fanns fräscht gräs. Jag lade en tegelsten under ena änden efter en vecka eller så, så att kycklingarna kunde gå ut och in som de ville. De var i buren, nu minns jag inte säkert, men 7-8 veckor tills mamman tröttnade och visade dem in i själva hönshuset. Jag hade gjort iordning ett hörn för dem där, men efter ytterligare någon dag gick det upp på sittpinnarna och satt där tillsammans med de övriga. Gissa om de är söta när de sitter där?  ;D

Lycka till med dina och berätta hur det går.

Jag tror också det blir lugnare för mamman om hon är i en inhägnad med sina kycklingar.

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 sep-07 kl 08:56 »
... Jag lade en tegelsten under ena änden efter en vecka eller så, så att kycklingarna kunde gå ut och in som de ville. ...

Det förstår jag inte?  Var mamman instängd men kycklingarna kunde gå ut eller var mamman på utsidan men kycklingarna kunde gå in och gömma sig?

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 10 sep-07 kl 09:37 »
precis, jag tror bara att den nya familjen blir ännu mer spännande om man först håller isär dom. Men visst kan man hålla extra koll i början så att hönan klarar av det. Blir resten av flocken väldigt PÅ så får man väll sära på dom då. Så tycker jag.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 10 sep-07 kl 09:43 »
låter lite tokigt att hålla hönan i en bur och låta kycklingarna gå ut och in....hönan måste ju skydda sina ungar och det kan hon ju inte göra om hon sitter i en bur???? nä jag tycker det är bättre att låta hönsen få ordna det där själva, det klarar dom galant.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #19 skrivet: 10 sep-07 kl 10:18 »
Jag håller helt med dom som skriver att du ska låta höna+kycklingar gå kvar i den övriga flocken. Det är det naturliga sättet och jag ser ingen anledning att sära på dom så länge ingen av de andra hönsen visar sig vara aggressiv mot kycklingarna.
Hönorna brukar vara mycket bra på att hålla övriga flockmedlemmar på behörigt avstånd från sina små.
Hönan kommer troligtvis att stanna inne med sina små i början sedan lockar hon ut dom när hon tycker att det är dags.
Jag har alltid mina naturruvade kycklingar på detta sätt och det går jättebra.  Skulle någon av mina höns ge sig på och skada kycklingarna så tar jag bort den aggressiva hönan/tuppen.
Lycka till!
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 10:24 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser