Den 11 September = dag 21

Startat av Maria1xx, 07 Sep-07 kl 12:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Taggis

Jag har alltid låtit mamman vara lös med sina kycklingar & det har gått bra.Har en skiva lutad mot ena väggen i hönshuset som dom lägger sej under på natten ,sen när dom blir större så sitter dom under mammans vingar eller lägger sej i ett rede med henne.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Anna

Jag brukar sätta mina i en typ kaninbur första veckan. Detta mest för att då får de tid på sej att lära sej hitta mat och vatten i lugn och ro. Hos mej har annars de andra hönsen kommit och glufsat i sej det goda jag gett kycklingarna och de kanske välter ut deras lilla vattenskål mm. Därför är det lättare om de får vara själva den första veckan och sen har jag öppnat på dagarna så de får gå ut och in som de vill och vara med resten av flocken. Efter ett tag brukar hönan själv ta med sej kycklingarna till den stora inhägnaden där de andra är på natten, eller så vallar jag dit familjen på kvällen så de får flytta in hos de övriga. Brukar gå fint.

Angående redet så skulle jag antingen ha satt på en list eller flyttat ner redet på golvet. Det kan skilja två dygn på första och sista kycklingen. Det är lätt att nå'n av de som kläckts först följer efter mamman ut eller hoppar ut själv och sedan inte kommer in igen. De blir då snabbt kalla. Hönan kanske antingen väljer att stanna med de kycklingar som lämnat redet eller väljer att återvända till de ägg och kycklingar som är kvar i redet. Hur som helst kan några bli kalla och dö. Så jag skulle rösta för en rejäl list så de inte tar sej ut eller att sätta redet på golvet så du vet att de tar sej i igen om de trillar ut.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Päran

Hur går det, har det blivit några små dunbollar ? Jag hade mina åtskillda några dagar för att de andra hönsen bara åt upp deras mat hela tiden men efter en vecka gick de tillsammans. De är galna i keso, åtminstonde mina små(och stora för den delen). Lycka till.
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Maria1xx

Näää inget händer än :-\

Men det är ju inte dax än.

Dom kanske inte ens är befruktade.

Har inte hunnit kolla det :-\.

Men jag hoppas sååå.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Lena A

Citat från: Helenan skrivet 10 Sep-07 kl 08:56
Det förstår jag inte?  Var mamman instängd men kycklingarna kunde gå ut eller var mamman på utsidan men kycklingarna kunde gå in och gömma sig?

Jag hade mamman instängd och kycklingarna kunde gå ut om de ville. Jag vill minnas att jag gjorde detta under ca en vecka. När jag märkte att kycklingarna gick längre från mamma och klarade sig fint själva, öppnade jag upp buren och alla kunde gå ut om de ville (vilket inte alltid var fallet). Det fungerade förvånansvärt bra. Resten av hönorna verkade oftast helt ignorera kycklingarna.

Helenan

Aha, då förstod jag rätt. När jag hade kyckling förra året så slank kycklingen igenom gallret vilket jag inte räknat med :-[ Och mamma höna blev helt hysterisk och bara skrek i högan sky och flög rakt mot staketet. Kycklingen blev ju rädd och vågade inte gå tillbaka till mamman :o Jag fick lov att släppa ut henne och hon sprang fram till kycklingen och pickade och nöp den så den skrek som om hon bannade den för att ha gått för långt i från henne. Om de andra kom för nära henne så hackade de henne (hon är lägst i rang) och då lämnade hon kycklingen och flydde :o och de andra var inte snälla mot kycklingen. Jag önskar jag kunde ha kycklingar i stora gruppen men här går det inte  :( Jag vill inte heller nacka den höna jag tror är boven för jag är inte säker. :-\

christine

Citat från: Maria1xx skrivet 10 Sep-07 kl 11:49
Näää inget händer än :-\

Men det är ju inte dax än.

Dom kanske inte ens är befruktade.

Har inte hunnit kolla det :-\.

Men jag hoppas sååå.

Vid naturruvning kan det gå lite fler dagar än i en kläckare som har jämn temperatur. Går också i väntans dagar. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

Citat från: Helenan skrivet 10 Sep-07 kl 13:26
Aha, då förstod jag rätt. När jag hade kyckling förra året så slank kycklingen igenom gallret vilket jag inte räknat med :-[ Och mamma höna blev helt hysterisk och bara skrek i högan sky och flög rakt mot staketet. Kycklingen blev ju rädd och vågade inte gå tillbaka till mamman :o Jag fick lov att släppa ut henne och hon sprang fram till kycklingen och pickade och nöp den så den skrek som om hon bannade den för att ha gått för långt i från henne. Om de andra kom för nära henne så hackade de henne (hon är lägst i rang) och då lämnade hon kycklingen och flydde :o och de andra var inte snälla mot kycklingen. Jag önskar jag kunde ha kycklingar i stora gruppen men här går det inte  :( Jag vill inte heller nacka den höna jag tror är boven för jag är inte säker. :-\

Jag är själv litet förvånad att det har fungerat så bra med den här metoden inte bara under ett år men under flera.  :)

I år hade jag bara en kyckling (den omtalade Frasse under tråden "Tuppen gal" ;)) och även med honom har det fungerat att lägga tegelsten under buren. Ingen annan höna har antastat honom, förran nu egentligen, när han snart är 4 månader, då hönorna börjat picka efter honom och han direkt springer till Kasper tupp för skydd.

Det är därför som jag börjar undra om Frasse inte är en Frasse utan en .... höna.  :-\ :-[ Tiden får utvisa.

Maria1xx

Hejsan.

Kul att så många hänger med tråden.
Än bar det inte blivit något.
Ska kolla i morrn bitti och se om nått hänt.
Tänk om dom inte är befruktade. ???

Vad ledsen jag kommer att bli då.

Jag håller er uppdaterade.

Maria

Åsbokadorra

Japp de går tillsammans här med!Det funkar så bra så. Tuppen får tillfälle att hjälpa till och det gör han så gärna så! Han är sååå modern! Jag ger även mina kyllingar keso (vilket de älskar) riven ost, ströbröd och havregryn! ;D
Lycka till! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Maria1xx

Såg att du fått tillskott.
Grattis till jättefina små pluttar ;D

Jag vill med :D

Maria

Maria1xx

Dag 21 och inget har hänt, får nog vänta ett par dagar till innan jag ger upp.

CatrinPlommon

det kommer, det kommer, lugn o fin.  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Rakadero

Jag vågar aldrig låta mina hönor ruva ägg det hör jag (eller kläcka i äggkläckningsmaskin) det låter nästan lika illa som att gå och vänta på förlossningen (som givetvis går många många dagar förbi utsatt datum..)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Maria1xx

Hahahahahahaha....

Ja faktiskt så är det en snarlika känsla.

Spännande så in i attan ;D ;D

CatrinPlommon

det är verkligen super spännande att vänta kycklingar, hur många blir det? vad blir det för färger? Som tur är så behöver man ju inte vänta 40 veckor utan bara 3, men det kan kännas lika långt  ;)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Maria1xx

Har inte räknat en för en men 10-15 ägg har jag höftat det till.
Om de är befruktade...... Anita är lite argsint för tillfället så jag har inte kunnat komma till och lysa dom.

Färgerna på dessa bör bli något av dessa: blå, vit, gul,svart och rapphönsfärgad.

Kommer leva ute i hönshuset de närmaste dagarna.

Lika bra att ta fram sovsäck och liggunderlag.  HERE I COME!!    (ironi ;D)

Hmm jag tycker faktiskt 21 dagar räcker gott och väl.  ;)

CatrinPlommon

Du skulle haft en sån där övervakningskamera som finns till bebisar  ;D

Maria1xx

Södergården

Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 212 Gäster, 1 användare
ärt